به گزارش رکنا، روز گذشته رزمایش بزرگ نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران، روسیه و چین در شمال اقیانوس هند آغاز شد.

معاون عملیات نیروی دریایی ارتش و سخنگوی رزمایش ایران، روسیه و چین در این خصوص گفت: منطقه شمال اقیانوس هند، منطقه بسیار با امنیتی است که این امنیت پایدار با اقتدار نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران و دو نیروی دریایی ارتش و سپاه در دریا برقرار شده است.

رزمایش بزرگ نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران، روسیه و چین در شمال اقیانوس هند بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های عرب زبان داشته است که به بخشی از آن‌ها اشاره می‌شود.

روزنامه عرب زبان «رأی الیوم» چاپ لندن با انتشار مطلبی به بررسی ابعاد مختلف رزمایش سه جانبه ایران، چین و روسیه پرداخت و آن را مهم توصیف کرد. این روزنامه در مطلب خود آورده است: «رزمایش سه جانبه ایران، روسیه و چین حامل پیامی مهم به ایالات متحده آمریکا و دیگر کشور‌های غربی است که در ماه گذشته ایجاد دو ائتلاف دریایی متشکل از عربستان، امارات و دیگر کشور‌های عربی را اعلام کردند».

این روزنامه چاپ لندن در مطلب خود همچنین آورده است: «رزمایش مذکور دارای ابعاد روانی نیز هست چراکه می‌تواند فشار تحمیلی به ایران از سوی ایالات متحده آمریکا را حداقل از بُعد روانی بکاهد». رأی الیوم در مطلب خود در خصوص رزمایش سه جانبه یادشده همچنین تأکید می‌کند: «این رزمایش نشان می‌دهد که ایران در جهان منزوی نیست و دوستانی استراتژیک در وزن دو ابرقدرت، یعنی چین و روسیه، دارد».

رأی الیوم در ادامه افزوده است «منطقه خلیج فارس و به‌ویژه تنگه هرمز دیگر همچون یک قرن پیش در انحصار آن نیست. ایران از صنایع نظامی پیشرفته برخوردار است درحالی که کشور‌های عربی سرمایه‌های هنگفت خود را در مسیر سرسپردگی به آمریکا و غرب هزینه می‌کنند».

این درحالی است که روزنامه «الأهرام» مصر نیز به پوشش مانور سه جانبه ایران، چین و روسیه پرداخته است. این روزنامه عرب زبان ضمن بزرگ توصیف کردن رزمایش مذکور، در مطلبی اعلام کرده است: «این اولین مانور مشترک دریای میان ایران، روسیه و چین به شمار می‌رود». درهمین حال، رسانه‌های مصری دیگر نظیر «الجمهوریه» و «الشروق» مواضعی مشابه روزنامه الأهرام را در قبال رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین اتخاذ کردند.

در همین حال، روزنامه «الرایه» قطر نیز جزو رسانه‌هایی است که به پوشش رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین در اقیانوس هند و دریای عمان پرداخته است. این روزنامه ضمن «حائز اهمیت» توصیف کردن رزمایش مذکور اعلام کرده است: «قرار است رزمایش میان ایران، چین و روسیه ۴ روز به طول انجامد».

از سوی دیگر، شبکه «الجزیره» نیز با انتشار مطلبی در خصوص رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین، اعلام کرد: «این رزمایش در منطقه بسیار مهمی برگزار می‌شود، چراکه اقیانوس هند، سومین اقیانوس بزرگ در جهان به شمار می‌رود که کشور‌های بسیار مهمی مُشرف بر آن هستند».

درهمین حال، «سی ان ان عربی» نیز مطلبی را در خصوص رزمایش فوق منتشر کرده است. این شبکه عرب زبان در مطلب خود در خصوص رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین تأکید کرده است: «رزمایش ایران، روسیه و چین در منطقه مهمی به نام دریای عمان برگزار می‌شود؛ منطقه‌ای که از لحاظ اقتصادی نمی‌توان آن را نادیده گرفت».

سی ان ان عربی در ادامه گزارش خود در این خصوص تأکید کرده است: «رزمایش سه جانبه ایران، روسیه و چین درحالی برگزار می‌شود که تنش‌ها میان ایران و آمریکا بیش از پیش افزایش یافته است».

از سوی دیگر، شبکه‌های «روسیا الیوم»، «الیوم السابع»، «المصری الیوم» و ده‌ها رسانه عرب زبان دیگر به پوشش خبری گسترده از رزمایش سه جانبه ایران، روسیه و چین پرداختند و سخنان فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی ایران در این خصوص را منعکس کردند.

این درحالی است که رسانه‌های ضد ایرانی نظیر العربیه ضمن انتشار خبری کوتاه از آغاز رزمایش مشترک سه جانبه میان ایران، روسیه و چین تلاش می‌کنند تا ابعاد گسترده رزمایش مذکور و اهمیت آن از دیدگان افکار عمومی پنهان بماند.

گفتنی است، رزمایش دریایی مرکب ایران، روسیه و چین (CHIRU ۲۰۱۹) از دیروز جمعه آغاز شده و تا روز دوشنبه نهم دی‌ماه در منطقه شمال اقیانوس هند و دریای عمان ادامه خواهد یافت. در این رزمایش تمرینات تاکتیکی متنوعی از جمله نجات شناور دچار حریق، آزادسازی شناور مورد تعرض قرارگرفته و تیراندازی علیه اهداف مشخص در دریا توسط یگان‌های سه کشور انجام خواهد شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 529681 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟