در جلسه شورای امنیت درباره اجرای برجام چه گذشت؟

به گزارش رکنا، به نقل از العالم، رزماری دیکارلو نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سیاسی در نشست شورای امنیت درباره برنامه هسته ای ایران گفت: از خروج آمریکا از توافق هسته ای متاسفیم.

وی در عین حال از ایران خواست از انجام آزمایش موشکی خودداری کند.

نماینده دبیرکل سازمان ملل در بخش دیگری از سخنانش درباره حمله به تأسیسات نفت عربستان سعودی گفت که سازمان ملل در حال حاضر نمی‌تواند به طور مستقل ایرانی بودن سلاح‌های مورد استفاده در این حملات را تأیید کند.

دی‌کارلو در عین حال تأکید کرد که سازمان ملل در مراحل اولیه تحقیقات است. او گفت که دبیر کل سازمان ملل در زمان مقتضی یافته‌های بیشتر در این خصوص را در اختیار شورا خواهد گذاشت.

نماینده انگلیس گفت لندن مراتب تأسف خود را در خصوص اقدام آمریکا در خروج از برجام را به مقام‌های ارشد این کشور ابراز کرده‌ و اثراتی که تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد ایران دارد را درک می‌کند.

وی تأکید کرد که انگلیس به برجام پایبند خواهد ماند.

او گفت که این توافق برای معماری منع اشاعه اهمیت دارد و بهترین روش برای جلوگیری از ایران مسلح به سلاح هسته‌ای است.

نماینده اتحادیه اروپا گفت تصمیم آمریکا برای عدم تمدید کامل معافیت‌های مربوط به پروژه‌‌های منع اشاعه می‌تواند تبعات منفی زیادی از لحاظ امنیتی داشته باشد.

«کلی کراف»، نماینده آمریکا مدعی شد هشتمین گزارش دبیر کل سازمان ملل شامل مجموعه‌ای از فعالیت‌های ایران است که با بی‌توجهی به قطعنامه‌های شورای امنیت انجام شده‌اند.

کرافت بار دیگر ایران را به دست داشتن در حمله به تأسیسات نفت عربستان سعودی در روز ۱۴ سپتامبر متهم کرد و گفت: «تنها ایران می‌توانست حمله‌ای با این پیچیدگی و وسعت انجام دهد.»

لازم به یادآوری است؛ کشور‌های اروپایی عضو شورای امنیت در بیانیه‌ای پس از نشست این شورا برای بررسی اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ (درباره برجام) اعلام کردند که توافق هسته‌ای ایران برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین المللی عنصری اساسی است.

نماینده آمریکا مدعی شد ایران با «نقض قطعنامه ۲۲۳۱»، منطقه خاورمیانه را پر از سلاح کرده است.

از سوی دیگر، مجید تحت روانچی نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد اجرای یکجانبه برجام را پایدار ندانست و گفت: ایران نمی‌تواند به تداوم تحریم‌های غیرقانونی و فقدان اقدامات جبرانی توسط دیگر طرف‌های برجام بی تفاوت بماند و با گزینه‌های نامحدود، اقدامات ضروری را برای تامین منافع ملی به عمل می‌آورد.

تخت روانچی بعدازظهر پنج شنبه در نشست شورای امنیت افزود: اجرای یکجانبه برجام پایدار نیست. اجرای کامل این توافق مستلزم وجود بیش از یک طرف راغب و توانمند است.

وی ادامه داد: ایران اجرای برخی تعهدات خود را براساس بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام متوقف کرده است. به منظور ایجاد فضا برای دیپلماسی، یک رویکرد گام به گام با فاصله زمانی ۲ ماهه طراحی شده است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: گام های ایران بازگشت پذیر هستند اما خسارات وارده به ایران و ایرانیان در نتیجه تحریم ها اصلا بازگشت پذیر نیست. چگونه فرصت های از دست رفته، صدمات وارده به اقتصاد، و مهمتر از همه، نفوس گرانبهای تلف شده و رنج مردم ایران به ویژه کودکان، سالمندان و بیماران می تواند بازگردد؟

تخت روانچی اظهار کرد: ایران همواره تعهداتش را محترم شمرده و منطق را با منطق و احترام را با احترام جواب داده است، اما ما نمی‌توانیم زورگویی را از هیچ جایی بپذیریم و نخواهیم پذیرفت. ما به تهدید و ارعاب پاسخ متقابل خواهیم داد.

وی تصریح کرد: هراقدام غیرضروری و بی مورد علیه ایران با اقدام قاطع ایران مواجه خواهد شد، همانطور که قبلا این موضوع را در عالی‌ترین سطوح به شرکای برجامی اعلام کرده‌ایم.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد درباره گفت‌وگو با آمریکا هم گفت: پیشنهاد آمریکا برای گفت‌وگوی بی قید و شرط با ایران صادقانه نیست و ناشی از عادتش برای ورود به گفت‌وگو از موضع قدرت و نه از موضع برابر است.

تخت روانچی یادآور شد: درخواست گفت‌وگو با ایران و همزمان اصرار بر اعمال «سیاست فشار حداکثری» علیه مردم ایران قابل جمع نیست. ایران زیر تهدید شمشیر مذاکره نخواهد کرد.

وی همچنین درباره توانایی‌های دفاعی ایران هم ضمن رد هرگونه انحراف به سوی تسلیحات اتمی، گفت: تحت هیچ شرایطی، ایران در مورد امنیت خود مصالحه نخواهد کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 527097 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟