سخنگوی وزارت امور خارجه: علت توقف همکاری روسیه در "فردو" مشکل فنی است

به گزارش رکنا، «سید عباس موسوی»، امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت و به پرسش‌های آنها پاسخ داد.

وی در ابتدای این نشست درگذشت «زهرا عبدالمحمدی» خبرنگار ساعی و کوشای خبرگزاری فارس را به خانواده و همکاران تسلیت گفت.

موسوی با اشاره به ۲۷ آذر که روز جهان عاری از خشونت نام گرفته، عنوان کرد: امیدواریم همانطور که ایران دنبال جهان عاری از خشونت است دیگران نیز این‌گونه باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: علی لاریجانی در روزهای گذشته به ترکیه رفت که ملاقات‌های خوبی با همتایانشان انجام داد. آقای ظریف هم به ترکیه و قطر سفرهایی انجام داد. سفر ترکیه برای شرکت در نشست "قلب آسیا" بود. دیروز هم سفری به قطر داشت و در "دوحه فروم" شرکت و سخنرانی مفصلی انجام داد. در حاشیه این نشست‌ها و جلسات، ملاقات‌های زیادی انجام می‌شود به گونه‌ای که در یک بازه زمانی کوتاه، با ۴۰ نفر از نخبگان، مقامات سیاسی سابق غربی، عربی، آسیایی و غیرآسیایی دیدار و مواضع ایران تشریح کردند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره سفر روحانی به توکیو و اهداف این سفر بیان کرد: ایران و ژاپن، دو دوست قدیمی و سنتی هستند. ژاپن یک کشور مهم در شرق آسیا و ایران کشور مهم در غرب آسیا است که روابط‌شان دیرینه، قدیمی، حسنه و سنتی است. از مشتریان عمده همدیگر در کالاهای اساسی هستیم. آقای «آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن به تهران سفر انجام دادند و طبیعی بود که آقای روحانی به ژاپن سفر کنند که در حال تنظیم تاریخ سفر هستیم.

موسوی افزود: علاوه بر اهداف دوجانبه، دو کشور دارای دیدگاه‌هایی درخصوص مهمترین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی هستند که درخصوص مسائل غرب و شرق آسیا و برجامی مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

وی در رابطه با تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا و هشدار اخیر وزارت امور خارجه برای عدم سفر نخبگان به آمریکا یادآور شد: وزارت خارجه براساس اهداف ذاتی به اتباع خودش توصیه‌هایی دارد و اخیرا هم توصیه کردیم دانشجویان و استادان در سفر به آمریکا حتی اگر ویزا و دعوتنامه داشته باشند، قدری محتاط باشند. آقای سلیمانی هم عادی و قانونی به امریکا رفته بودند ولی به اتهامات واهی ۱۴ ماه به صورت غیرقانونی در زندان بودند.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که ظریف در سفر به دوحه فروم گفت‌وگویی درباره جزایر سه گانه انجام شده است، عنوان کرد: کشورهای عربی هم می‌دانند جزایر سه گانه، ایرانی است. اگر ما از گفت‌وگو صحبت می‌کنیم انتظار داریم این کشورها دست از حمایت‌ها و ادعاهای واهی بردارند. موضوعی نیست که ما آن را در قالب مذاکرات بحث کنیم بلکه موضوعی مسلم و ثابت است و ادعاهای دیگران، واقعیت‌ها را عوض نمی‌کند.

موسوی همچنین خاطرنشان کرد: عراقچی سفر زنجیره‌ای به چین، ژاپن، کویت و اتریش داشت. سفر روحانی به ژاپن در حال برنامه‌ریزی است و وزیر خارجه هند نیز هفته آینده برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی به تهران می‌آید.

وی درباره آخرین اقدامات انجام شده درباره کشتی سانچی و عدم همکاری چین، ابراز داشت: موضوع کشتی سانچی، حادثه تاسف‌آوری بود که وزارت امور خارجه تا آنجا که وظیفه‌اش ایجاب می‌کرد برای روشن شدن ابعاد موضوع تلاش کرد. شرکت ملی نفتکش ایران مسئول پیگیری این پرونده است و اقداماتی هم انجام دادند. شایعات اخیر مطرح شده با واکنش این شرکت روبه‌رو شد و آنها تکذیب کردند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر روحانی به ژاپن گفت: ایران و ژاپن دو کشور دوست دیرینه هستند. سفر «آبه شینزو» به تهران انجام شد و طبیعی بود سفر روحانی به ژاپن صورت بگیرد و این سفر در حال نهایی شدن است؛ اگر سفر نهایی شود دوستان در ریاست جمهوری اعلام می‌کنند.

وی درباره ادعا در خصوص جزایر سه گانه گفت: دنیا و کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌دانند این جزایر ایرانی است. موضوعی نیست که آن را وارد موضوع مذاکرات کنیم و موضوع مسلمی است.

موسوی گفت در دوره کنونی مجلس تحرکات دیپلماتیک در جریان بود و از اقدامات مجلس در این دوره و ادوار گذشته که در راستای دیپلماسی پارلمانی گام برداشتند قدردانی می‌کنیم و امیدواریم مجلس آینده نیز در این زمینه اقدام کند.

وی درباره گفتگو با عربستان سعودی گفت که غیر از بحث حج گفتگویی با این کشور در جریان نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره گام پنجم کاهش تعهدات هسته‌ای اظهار داشت: در حال بررسی هستیم. هنوز فرصت وجود دارد. ابراز امیدواری می‌کنم در مدت زمان باقی مانده اروپایی‌ها به تعهدات خود به صورت جدی عمل کنند.

موسوی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود سفر روحانی به توکیو با چراغ سبز واشنگتن همراه بوده است، تصریح کرد: روابط ایران با سایر کشورها ارتباطی با کشورهای ثالث ندارد. ما روابط‌مان را با کشورهای ثالث گره نزدیم و امیدواریم دوستان ما روابط خود با ما را به چراغ‌های سبز، زرد و قرمز کشورهای دیگر گره نزنند. ما حامی صلح و امنیت جهانی هستیم.

وی درباره توقف همکاری روسیه با ایران در سایت "فردو" خاطرنشان کرد: استنباط ما عقب‌نشینی روسیه از همکاری با ایران نیست. مشکل فنی را به دلیل توقف به رسمیت می‌شناسیم. کارشناسان فنی ایران و روسیه در حال بررسی مساله هستند. علت اصلی همزمانی دو اقدام است که طرف روس می‌خواهد ببیند امکان انجام دو اقدام به صورت همزمان وجود دارد یا خیر.

این مقام وزارت امور خارجه درباره علت توقف همکاری در فردو به دلیل تحریم‌های آمریکا بوده است، ابراز داشت: آخرین اخبار ما از کمیسیون مشترک برجام این است که همه کشورها متفق‌القول علت وضعیت کنونی را خروج آمریکا از برجام می‌دانند. وقتی آنها این گونه می‌گویند تحریم‌های غیرقانونی آمریکا در این زمینه را به رسمیت نمی‌شناسیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره عملیاتی شدن کانال مالی سوئیس افزود: با کشورهای مختلف مکانیسم‌های دوجانبه را طراحی کردیم و این در همان راستاست. می‌تواند شامل همه کالاها و خدمات مورد نیاز دو کشور باشد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اینکه بحث تبادل زندانی با دیگر کشورها گفت: حدود سه هزار نفر از اتباع ایرانی در زندان‌های خارج از کشور هستند و تقریبا به همین میزان زندانیان خارجی در ایران در زندان هستند و تبادلاتی نیز در این زمینه انجام شده است، ولی در بحث گروگان‌ها گفتیم که آماده مبادله هستیم و همانطور که ظریف گفت توپ در زمین آنهاست و اگر آماده باشند و سوئیس هم دوباره قدم پا پیش بگذارد آماده تبادل هستیم.

موسوی در پاسخ به سوالی تامین اعتبار برای اجرای پروژه‌ها در کشور توسط روسیه را تایید کرد.

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره تحولات کنونی در عراق خاطرنشان کرد: در عراق اتفاقاتی افتاده که خوشایند مردم عراق و کشورهای دوست عراق هم نبود. ایران ضمن آنکه عراق را کشور مستقلی می‌داند و هیچ در امور عراق دخالت نکرده و نمی‌کند، این تحولات را دنبال کرد. مشاهده هم کردیم دست‌هایی تحولات را علیه ایران به ویژه در نجف سوق دادند. امیدواریم با هوشیاری دولت، قبائل، گروه‌ها، احزاب، عشایر و مرجعیت، ثبات و آرامش به عراق بازگردد و ایران هم در این زمینه، آماده هر گونه همکاری با دولت عراق است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی عنوان کرد: ما پیوستن به کنوانسیون‌هایی که FATF ملزم کرده را به نفع می‌دانیم و نه ضرر. امیدوارم مصلحت کشور را دوستان در مجمع تشخیص و بقیه ارگانها تشخیص دهند و مواردی که گفته می‌شود به نفع کشور است. کشورهای دوست ما اعلام می‌کنند اگر این اتفاق نیفتد نمی‌توانند با بانکهای ایران کار کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه امیدواریم مصلحت کشور در مجمع تشخیص به درستی تشخیص داده شود، اظهار داشت: بحث مراودات بانکی ایران با بسیاری از کشورها از جمله کشورهای دوست مطرح است. آنها هم می‌گویند اگر این اتفاق رخ ندهد، امکان همکاری با ایران را ندارند. ما عدم پیوستن به این کنوانسیون را در جهت افزایش فشار تلقی می‌کنیم.

وی درباره تحریم هواپیمایی ماهان توسط ایتالیا گفت: انتظار داریم کشورهای دوست تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا را نپذیرند و در این تصمیمشان تجدیدنظر کنند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره توافقنامه جامع بین ایران و افغانستان گفت: افغانستان درگیر انتخابات بود و امیدوارم در آینده نزدیک شاهد امضای این توافقنامه باشیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 526192 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟