برایان هوک:به تقویت دفاعی عربستان در برابر ایران ادامه می‌دهیم

به گزارش رکنا، به نقل از العالم، برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، در گفتگو با شبکه سی‌ان‌بی‌سی با تکرار ادعا‌های مضحک واشینگتن در قبال تهران مدعی شده است حمله به تأسیسات نفتی عربستان که واشینگتن ایران را عامل آن می‌داند «اقدام جنگی» بود و آمریکا به تقویت بنیه دفاعی خودش، عربستان و دیگر کشورها در برابر حملات احتمالی در آینده ادامه خواهد داد.

حمله به تأسیسات نفتی در بقیق و میدان نفتی خریص، در عربستان سعودی، اواخر شهریور ماه انجام شد و انصارالله یمن مسئولیت آن را برعهده گرفت. اما آمریکا و عربستان، ایران را متهم به انجام آن کرده‌اند. تهران این اتهام را رد کرده‌است.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، نیز روز ۱۹ آذر در گزارشی به شورای امنیت اعلام کرد قادر نیست «به طور مستقل تایید کند» موشک‌ها و پهپادهای مورد استفاده در حمله به تأسیسات نفتی عربستان، «منشأ» ایرانی داشته‌اند.

برایان هوک در جریان «گردهمایی دوحه» در پاسخ به این پرسش سی‌ان‌بی‌سی که آیا احتمال دارد حمله مشابهی دوباره صورت گیرد گفت «تروریسم معاصر این برتری را به قابلیت‌های معمول در پیشگیری پیدا کرده که حالت نامتقارنی دارد».

او افزود «ما این را می‌دانیم، چون موضع نیروهای خود را در منطقه تقویت کرده‌ایم، و جلوی بسیاری از حملات را گرفته‌ایم. ولی نمی‌توان به‌طور کامل جلوی نامتقارن بودن [حملات] را، که هر حکومت تروریستی از آن بهره می‌برد، گرفت».

وی مدعی شد هرچند واشینگتن دست به واکنش متقابل و برابر علیه حملات به تأسیسات عربستان نزد، اما «ایران در نتیجه این [حملات] در انزوای بیشتری از از نظر دیپلماتیک قرار گرفته است.»

هوک در عین حال ابراز امیدواری کرده که شورای امنیت سازمان ملل دست به اقدامی بزند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 525756 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟