حزب ندا: سهم بی تدبیری‌های داخلی کمتر از مسائل خارجی نیست

به گزارش رکنا، قطعنامه پایانی حزب ندای ایرانیان در پنجمین کنگره سراسری قرائت شد.

در این قطعنامه آمده است:

پنجمین کنگره سراسری حزب ندای ایرانیان نمادی از همدلی و انسجام تشکیلانی در جهت تحقق شعار «تعامل، مدارا، اصلاحات گام‌به‌گام و توسعه پایدار» بود. در شرایطی که شرایط سخت اقتصادی، تحریمهای ناجوانمردانه بدخواهان و دشمنان ایران، دلسردی از ناکارآمدی دولت و نا امیدی از جریانات سیاسی، فضای ناامیدکننده ای در کشور ایجاد کرده است، گردهمایی نیروهای تشکیلاتی حزب ندای ایرانیان از سراسر ایران در همین وضعیت کنونی که به خزان فعالیت سیاسی تعبیر می شود، نشان داد با کار تشکیلاتی جدی و اعتماد به جوانان می توان همچنان به فردا امیدوار بود و برای ساخت ایرانی آباد تلاش کرد.

چنین گردهمایی تشکیلاتی فرصت مناسبی در اختیار حزب ندای ایرانیان میگذارد تا امروز و پس از جمع بندی نظرات اعضای حزب ندای ایرانیان، دغدغه ها و دیدگاه های خود را در قالب بیانیه پایانی کنگره به محضر ملت شریف ایران تقدیم کنیم.

در پنجمین کنگره ملی خویش گردهم آمده‌ایم تا اعلام کنیم:

1-«ندا» بذر امیدی بود که در کورانِ سموم بادهایِ ناامیدی و یأس، در دلِ باورمندان به آیندۀ پر فروغ این آب و خاک شکوفه زد، و با همت و پشتکار، از پس 6 سال مسیر پر فراز و فرود، اکنون بدل به نهالی در جامعۀ امروز ایران شده است، تا جایی که هم اکنون گسترده‌ترین بدنۀ اجتماعی را از منظر تعداد اعضای فعال داراست.

با این حال به نظر می رسد که به بهانۀ افتخارات گذشته نباید چشم بر کاستی‌های موجود و احتمال لغزشهای آینده بَست. از همین رو بَسی بجاست تا بیش از پیش بر انسجام تشکیلاتی حزب ندا تاکید مضاعف شود و همۀ نداییان از برای این مهم بکوشند. بی هیچ تردیدی حرکت ندا رو به آینده‌ای است که در افق جامعۀ مدنی ایران به بار خواهد نشست و راهی را خواهد پیمود که افتخاری برای رَوندگان و مسیری روشن برای آیندگان خواهد شد.

2- ایران عزیز ما در شرایطی به سر می برد که دشمنان این آب و خاک یا چشم طمع به تجزیه کشورمان دوخته یا از تحریم دفاع می کنند یا برای نا امن کردن میهنمان نقشه می کشند یا وقیحانه از جنگ افروزی سخن می گویند. در چنین شرایطی ما هم باید در درون کشورمان متحد و منسجم باقی بمانیم و چنین نیز خواهیم ماند.

3- در چهل سالگی انقلاب اسلامی، از مسئولان در هر سه قوه انتظار می رود در شرایطی که مردم زیر فشار مشکلات معیشتی و اقتصادی قرار دارند، با مدیریت مدبرانه و تلاش مجدانه و ارتقای کارآمدی در جهت کاهش مشکلات مردم گام هایی اساسی بردارند و به جای مشغول شدن به فرعیات و حاشیه‌سازی، اقداماتی جدی و عملیاتی برای بهبود شرایط مردم را در دستور کار قرار دهد. شایسته است مسئولان در همه سطوح، جلوی کارهای نمایشی و ویترینی را گرفته و برای مردم صبور و نجیب ایران اسلامی، شرایط زندگی مطلوب تری فراهم بیاورند.

4- درشرایطی که رئیس جمهور بدعهد ایالات متحده می کوشد حلقه محاصره اقتصادی را روز به روز سخت تر کرده و مردم کشورمان را زیر فشار قرار دهد، انتظار می رود همه جریانات سیاسی فارغ از خط مشی فکری خود به دولت کمک کنند تا از منافع ملی صیانت کرده و بر مشکلات فائق بیاید.

5- افزایش مشکلات اقتصادی، ورشکستگی بنگاه‌های اقتصادی، تاخیر در پرداخت دستمزدها و افزایش بیکاری، آب رفتن سفره‌های حداقلی مردم، کاهش پول ملی کشور و.. فشار زیادی به اقشار مختلف جامعه وارد کرده و به راستی که نگران کننده است.

در این شرایط از مسئولان انتظار می رود سعه صدر بیشتری در مواجهه با کارگران، دانشجویان و معترضان به شرایط اقتصادی نشان داده و تلاش کنند فضای مناسبی برای طرح آرام مطالبات فراهم کنند. همچنین از معترضان توقع می رود مراقب باشند، مطالبات صنفی، مجالی برای فرصت طلبان ایجاد نکند که تجمعات آرامشان را به خشونت کشیده و شعارهای ساختارشکنانه طرح کنند. تردیدی نیست باز نگه داشتن روزنه های طرح مطالبات صنفی، تلاشی دوسویه می طلبد.

حزب ندای ایرانیان به تأسی از شعار «تعامل، مدارا، اصلاحات گام‌به‌گام و توسعه پایدار»، تأکید می‌دارد که تعامل بیش‌ازپیش مسئولین با مردم، مدارا در شنیدن صدای آنها و تلاش به منظور حل مسائل آنها، جزو مسئولیت نخبگان سیاسی و دولتمردان است و برای حل مشکلات و عبور از بحران کارگشا خواهد بود.

6- متاسفانه مدیریت اقتصادی دولت در سال 97 و 98 نتوانست انتظارات مردم را برآورده کند. گر چه نقش مسائل خارجی در فشارهای اقتصادی قابل کتمان نیست اما ما باور داریم سهم بی تدبیری های داخلی کمتر از مسائل خارجی نیست. جای این سوال وجود دارد چگونه دولتی که در چهارسال اول، اقتصاد آشفته ناشی از بی تدبیری های دولت قبل را سر و سامان داد اما در دولت جدید، بازار از کنترلش خارج شد و هربار شاهد نوسان در یکی از بازارها یا تامین کالاهای مورد نیاز مردم هستیم؟

7- انتشار اخبار گاه و بیگاه از وقوع فساد در سطوح مختلف مدیریتی در شرایطی که فشارهای اقتصادی، هرساله زندگی را برای طبقه فرودست سخت تر می کند گلایه هایی جدی در سطح جامعه برانگیخته کرده است.

حزب ندای ایرانیان، ندای اعتراض مردم را شنیده و از مسئولان قوا درخواست می کند در راستای شفافیت قدم های جدی برداشته و در مبارزه با فساد ذره ای کوتاهی نکنند. حزب ندای ایرانیان همچنین آمادگی خود را برای تشکیل ائتلافی غیردولتی با دیگر سازمان ها، احزاب و انجمن ها در مبارزه با فساد اعلام کرده و هشدار می دهد تعلل و کوتاهی در مبارزه با فساد، قابل تحمل نبوده و تبعات نامطلوبی برای نظام در بر خواهد داشت.

8-حزب ندای ایرانیان ضمن دفاع از اصل «انتخابات» به عنوان یکی از ارکان غیر قابلِ اغماض دموکراسی و حاکمیت مردم بر سرنوشت خود – بر حضور قاطع و حداکثری در انتخابات تاکید دارد، و پروژۀ شکست خوردۀ تحریم انتخابات را چیزی جز واکنشی انفعالی به فشارهای سیاسی نمی داند؛ پروژه‌ای که در نهایت منجر به از دست رفتن اصل جمهوریت نظام خواهد شد. در مقابل می کوشد تا با حضوری قدرتمندانه در صحنه، و با کمک ابزارهای قانونی و مدنی موجود، برای بازگشت مجلس به جایگاه حقیقی خود، تمامی توانَش را به خدمت بگیرد.

در همین راستا، حزب ندای ایرانیان، لحاظ کردنِ احتمالی معیارهای سلیقه‌ای و فراقانونی، توسط نهادهای نظارتی را روی دیگر سکۀ تحریم انتخابات می‌داند، که منجر به کاهش شور انتخاباتی، و راه یافتن ناتوانان سیاسی به مجلس، و متعاقباً ناکارآمدی این نهاد حیاتی خواهد شد. فلذا از شورای نگهبان و دیگر نهادهای نظارتی به‌جِد خواهان آن است تا با دقت هر چه تمام‌تر صرفاً در چارچوب معیارهای نظارتی قانونی به اِعمال وظایف خود بپردازند.

9-حزب ندای ایرانیان که فلسفۀ وجودی‌اش را آشکارا بر نقد جریان اصلاحات و بزرگان آن بنا کرده بود، هم اکنون نیز نه تنها بر آن نقدها تاکید دارد، بلکه از جهاتی می پندارد که دامنۀ آن نقدها را باید به چیزی فراتر از رفتارهای سیاسی برخی از «بازنشستگان سیاسی» که با اصرار بیجا بر ماندن در صحنه، می رود تا اندک اندک تبدیل به «ورشکستگان سیاسی» شوند، بسط داد؛ و از منظری استراتژیک درباب آیندۀ جریان اصلاحات تأمل کرد و به آسیب شناسی این جریان سیاسی پرداخت. متاسفانه انسدادهای گفتمانی و شکاف میان بدنۀ اجتماعی و ساختارِ جریان اصلاحات به بالاترین حد در طی سالیان اخیر رسیده است.

نیاز به پوست اندازی و اصلاح روندهای موجود در جریان اصلاحات – پیش از آن که اصلاحات خاطره‌ای از ناکامی‌های سیاسی پیوسته در تاریخ معاصر ایران بشود – ضرورتی است که باید هر چه سریع‌تر به آن پرداخت.

10-حزب ندای ایرانیان در حالی پنجمین کنگره سراسری خودش، و بند پایانی این بیانیه را به آخر می برد که هنوز رنج آن چه که در طی اعتراضات اخیر در کشور رخ داده بر جان و روح یکایک اعضایَش زَخمه می زند.

حزب ندای ایرانیان ضمن محکوم کردن تحرکات دشمنان خارجی و برخی از ایادی داخلی، و بی تدبیری سیستم اداری کشور در تبدیل «مسئله» به «بحران»؛ از اصل حق تجمعات قانونی وفق اصل 27 قانون اساسی دفاع می کند، و خواهان اجماع و همدلی نهادها برای یافتن سازوکارهایی مدنی برای چگونگی برگزاری اجتماعات قانونی است.

بدیهی است که مادامی که چنین سازوکارهایی وجود نداشته باشد، حق شهروندان برای اعتراض، با فرصت طلبی اشرار داخلی و نفوذی خارجی در هم می آمیزد، و برخورد ناگزیر امنیتی آن می کند که دیدیم. در همین راستا ضروری است تا نهادهای مسئول لزوم آسیب شناسی و حل و فصل مسائل انباشته شدۀ مردم را جدی بگیرند و برای مطالبات قانونی، و بویژۀ آب رفتن هر روزۀ سفرۀ مردم نجیبی که از انقلاب و جنگ تا ترور و تحریم، تحت هر شرایطی، وفاداری‌شان را به نظام نشان دادند، فکری بکنند.

امید می رود با همت دولتمردان، پشتیبانی نهادهای حاکمیتی و همراهی مردم روزهای بهتری در انتظار این کشور بوده و فریاد تاریخی ما یعنی، تحقق استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی به بهترین نحو محقق شده و شاهد توسعه پایدار ایران عزیز باشیم.

منبع: فارس برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 525251 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟