علوی تبار: سرمایه اجتماعی دولت نابود شد

به گزارش رکنا، علیرضا علوی‌تبار، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره اعتراضات اخیر نسبت به اصلاح قیمت بنزین گفت: اعتراضات پس از افزایش ناگهانی قیمت سوخت کاملاً طبیعی و قابل پیش‌بینی بود.

او با تاکید بر خواست‌های مشروع جامعه عنوان کرد: این اعتراض به خوبی نوید بلوغ اجتماعی ایران به لحاظ خواست‌های مشروع بدنه اجتماع از حاکمیت را نیز در خود داشت. پیشامدهایی که در پس اعتراضات اولیه شکل گرفت، اگرچه تا حدی اعتراضات را از تعریف و هدف اولیه خود دورتر کرد، اما می‌توان گفت تا حدی باعث دیده شدن آن نیز شد.

علوی‌تبار در پاسخ این سوال که حاکمیت توانایی عبور از بحران پیش‌آمده را دارد یا خیر توضیح داد: جواب در حال حاضر مثبت خواهد بود، یکپارچگی اعتراضات و شکل آن و اینکه روند کاهشی آن منطبق بر نمودارهای پیش‌بینی روندهای موفق براندازی نبود، به خودی خود باعث تضعیف و خاموشی جریان اعتراض شد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی در ادامه، با تاکید بر اینکه اعتراضات اخیر در حد التهابات نقطه‌ای بود، گفت: عامل دیگری که باعث می‌شود این جریانات را در قواره براندازی نبینیم عدم التهاب عمومی بود. التهاب نقطه‌ای هرگز نمی‌تواند اثربخشی التهاب سراسری را داشته باشد.

علوی‌تبار درباره تبعات افزایش قیمت بنزین برای دولت و تاثیری که بر انتخابات پیش‌ رو خواهد گذاشت عنوان کرد: گرانی بنزین آن هم با این وصف و سوءمدیریت شدید تیم اقتصادی دولت باعث نابودی سرمایه اجتماعی دولت در وهله اول و احتمالاً شکست دولت (حامیان اصلاحاتی) در انتخابات آتی مجلس و حتی انتخابات ریاست جمهوری در 1400 خواهد شد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره راهکار دولت برای بهبود شرایط کشور و ارتباط دوباره با بدنه اجتماعی تاکید کرد: یگانه راه مدیریت روند شکل‌گرفته و ترمیم فضا مابین مردم و دولت، رسیدگی به خواست ایشان و گفت‌وگو است. همان‌طور که پیشتر اشاره کردم در حال حاضر دولت فاقد چنین کیفیتی به نظر می‌رسد، رئیس‌جمهور هم ساکت‌تر از همیشه و بدون کاریزمای یک قهرمان رفتار می‌کند.

علوی‌تبار با اشاره به انفعال رئیس‌جمهوری بیان کرد: از آقای روحانی انتظار می‌رفت با این سابقه عملیات اجرایی توان پیشبرد جریان را به شکل بهتری از خود نشان دهد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 523981 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟