عراقچی: اعضای برجام آمریکا را ریشه تنش‌ها می‌دانند

به گزارش رکنا، سید عباس عراقچی در جمع خبرنگاران افزود: همه اعضا تاکید داشتند که بدون برخورداری ایران از برجام، نمی‌توان این توافق بین المللی را ادامه داد.

در ادامه گزارش ایسنا آمده است: وی همچنین درخصوص اولین ملاقات خود با رافائل گروسی مدیرکل جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی که بلافاصله پس از نشست کمیسیون مشترک برجام انجام شد، این ملاقات را مفید ارزیابی کرد و گفت: برای شروع کار، ملاقات خوبی بود. مدیرکل جدید آژانس تاکید کرد که همکاری‌های سابق این نهاد بین المللی با ایران باید حفظ شود.

عراقچی افزود در این ملاقات درباره برخی اختلافات ایران با آژانس و راه حل‌های موجود رایزنی شد.

وی گفت: خوشبختانه نیت و اراده خوبی را در آقای گروسی شاهد بودم که وظایف خودشان را به عنوان مدیر کل آژانس در یک فضای کاملا حرفه‌ای و بدور از فشار‌های سیاسی که معمولا در شورای حکام وجود دارد، انجام خواهد داد و ما از این جهت بسیار خرسند هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در کمیسیون مشترک برجام تصمیمی گرفته شد گفت: همه اذعان داشتند که اگر ایران نتواند از مزایای برجام بهره‌مند شود نمی‌توان برای این توافق آینده‌ای را متصور بود. قرار شد گروه کاری مربوط به رفع تحریم‌ها تشکیل جلسه دهند و روی ایده‌های جدید کار کنند. ولی به هر حال موضع ما کاملا روشن بود و در این جلسه هم تکرار کردیم تا زمانی که راه حل‌هایی برای برخورداری ایران از منافع برجام پیدا نشود، روند کاهش تعهدات ایران ادامه پیدا خواهد کرد.

عراقچی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سفر‌های اخیر او به چین و ژاپن و سفر وزیر خارجه عمان به ایران و سفر پیش روی رئیس جمهوری به توکیو می‌تواند به منزله مقدمه چینی برای مذاکره مستقیم با آمریکا تلقی شود گفت: اصلا چنین موضوعی در دستور کار سیاست خارجی ایران قرار ندارد.

وی گفت: تعامل و رایزنی با کشور‌های جهان امری معمول در سیاست خارجی ما است و با همه کشور‌های دنیا به جز چند کشور و رژیم‌های معدود، ارتباطات سیاسی و دیپلماتیک داریم، رفت و آمد‌ها وجود دارد.

معاون ظریف افزود: با کشور‌هایی مثل ژاپن، چین روسیه و ترکیه در عالی‌ترین سطح تبادل هیات‌های سیاسی داریم، با خیلی از کشور‌ها تبادلات تجاری و فرهنگی ما ادامه دارد. در کویت بحث امنیت خلیج فارس، طرح صلح هرمز که آقای رئیس جمهوری ارائه دادند یکی از موضوعاتی است که ما با کشور‌های حاشیه خلیج فارس به طور مدام رایزنی می‌کنیم.

وی تصریح کرد: دیپلماسی ما با قدرت مسیر خودش را ادامه می‌دهد و هیچ موضوعی تحت عنوان ارتباط با آمریکا در دستور کار ما قرار ندارد.

معاون سیاسی وزیر خارجه تصریح کرد:اینستکس به مراحل پایانی عملیاتی شدن نزدیک شده و ۶ کشور جدید نیز به آن ملحق شده اند. در خصوص اینستکس و اینکه چگونه می‌تواند در آینده روابط تجاری ایران و اروپا نقش ایفا کند، امروز بحث مفصلی صورت گرفت.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 523698 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟