قصد آمریکا برای اقدام تحریمی علیه دو زندان در ایران

به گزارش رکنا، یک پایگاه نزدیک به کنگره آمریکا مدعی شده دولت این کشور قصد دارد «علیه دو زندان در ایران» تحریم‌هایی جدید اعمال کند.

پایگاه خبری هیل به نقل از «برایان هوک»، نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور ایران نوشته آمریکا قصد دارد دو زندان در ایران را که مطابق ادعاها ۷۰۰۰ نفر از دستگیرشدگان اغتشاشات اخیر در آن نگهداری می‌شوند را با تحریم هدف قرار دهد.

این پایگاه خبری به نقل از هوک نوشته «ندامتگاه مرکزی تهران بزرگ» و «زندان قرچک» اماکنی هستند که برایان هوک به نام آنها به عنوان اهداف تحریمی جدید آمریکا اشاره کرده است.

در متن منتشرشده سخنان هوک که روی وب‌سایت وزارت خارجه آمریکملاکا قرار گرفته، مستقیماً اشاره‌ای به تحریم این دو زندان نشده است.

مطابق این متن، هوک گفت: «دست‌کم ۷۰۰۰ معترض روانه زندان‌های ایران شده‌اند. بسیاری از این معترضان به دو زندان فرستاده شده‌اند، ندامتگاه تهران بزرگ و زندان قرچک. امروز وزیر خارجه پامپئو این مراکز را واجد ملاک‌های نقض حقوق بشر طبق مفاد مندرج در قانون کاتسا تشخیص داد و وزارت خارجه نام این مراکز را تحویل کنگره داد.»

با توجه به اینکه رسانه‌های آمریکایی پیش از این گفته‌اند قصد اعمال تحریم‌های حقوق بشری علیه برخی مقام‌های ایرانی به بهانه حوادث اخیر دارند ممکن است منظور برایان هوک اعمال تحریم‌های جدید علیه مسئولان این دو زندان بوده باشد.

مقام وزارت خارجه آمریکا در ادامه با بیان سخنانی مداخله‌جویانه گفت ایالات متحده خواستار «آزادی فوری» همه «معترضانی» است که در جریان حوادث اخیر بازداشت شده‌اند.

هوک گفت: «ایالات متحده خواستار آزادی فوری همه معترضان بازداشت‌شده و همچنین زندانیان سیاسی بازداشت‌شده از سوی ایران است.»

پامپئو پیش از این گفته بود آمریکا تحریم‌های بیشتری این بار به بهانه حقوق بشر، علیه ایران وضع کند. او بار دیگر گفت واشنگتن تلاش می‌کند تا ایران را به «کشوری عادی» تبدیل کند.

از ابتدای اغتشاشات در برخی شهرهای ایران، بسیاری از مقام‌های آمریکایی از جمله «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور از این ناآرامی‌ها حمایت کرده‌اند.

«برایان هوک» چندی پیش هم در مصاحبه‌ای به صراحت گفته است که واشنگتن از شرایط پیش‌آمده در ایران «خرسند» است.

منبع: فارس/برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 523418 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟