بعد از ترامپ روابط جدیدی میان ایران و آمریکا آغاز می‌شود

به گزارش رکنا، جان تیرمن (John tirman) مدیر اجرایی و پژوهشی مرکز مطالعات بین‌المللی دانشگاه ام‌آی‌تی آمریکا است. وی در حوزه روابط بین‌الملل، پناهندگان و مسائل حوزه خلیج فارس، تروریسم و حقوق بشر، جنگ و مناقشات بین‌المللی تحقیق، بررسی و تدریس کرده است. وی در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را پیرامون اتفاقات اخیر بیان کرده است.

جان تیرمن در ابتدا در مور فشار بر ایران گفت: ترامپ و پمپئو فکر می‌کنند حداکثر فشار سیاستی است که نتیجه می‌دهد و گرچه آنها این حرف را علنا ​​نخواهند زد، اما اعتراضات موجود در ایران را نوعی اثبات برای کارآمدی سیاست فشار بر ایران می‌دانند.

وی در ادامه در مورد اقتصاد ایران گفت: در کوتاه‌مدت، اقتصاد ایران در وضعیت سختی باقی خواهد ماند. اما اقتصاد ایران در درازمدت ، به اصلاحاتی در زمینه کاهش فساد و گسترش رشد پایدار نیاز دارد.

این استاد دانشگاه در مورد کاهش تعهدات برجامی ایران گفت: ترک برجام به نظر من تصمیمی منطقی نیست. ترامپ در ماه‌های آینده از کاخ سفید خارج می‌شود. بعد از ترامپ روابط جدیدی میان ایران و آمریکا می‌تواند آغاز شود. هم چنین رئیس‌جمهور جدید می‌تواند از برجام حمایت کند.

وی در ادامه با ابراز تاسف از تحریم‌ها علیه ایران و با انتقاد از این تحریم‌ها خاطرنشان کرد: تحریم‌ها تقریباً همیشه بیش از دولتمردان و افراد حاکم، به مردم عادی صدمه می‌زند. در واقع اکنون هیچ توجیهی برای تحریم‌های آمریکا علیه ایران وجود ندارد.

این استاد دانشگاه با مطلوب ارزیابی کردن مذاکره گفت: من فکر می‌کنم مذاکرات مفید است. هر دو طرف نسبت به طرف دیگر انتقادها و دشمنی‌هایی دارند که برخی از آنها قابل حل شدن هستند.

وی گفت: ترامپ تنها تحریم‌ها را وضع کرده است اما هیچ نشانه‌ای از حمایت واقعی از مردم ایران نشان نمی‌دهد. تحریم‌ها نوعی دخالت در امور ایران محسوب می‌شود.

تیرمن با اشاره به مشکلاتی که تحریم‌ها برای مردم ایران ایجاد کرده است، گفت: دولت ترامپ نشان داده است که ظالم‌ترین دولت آمریکاست. آنها نه تنها در برخورد با ملل دیگر بلکه در برخورد با مردم خود نیز نشان داده است بیش از هر دوره‌ای قادر به اعمال ظلم و ستم هستند.

منبع: مثلث آنلاین/برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 522531 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟