به جز وزارت کشور و شورای نگهبان هیچ نهادی حق دخالت در انتخابات را ندارند

به گزارش رکنا، جمال عرف شنبه شب (۹ آذر) در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با اشاره به آغاز فعالیت ستاد انتخابات کشور از دهم اردیبهشت اظهار کرد: دو زمان برای برگزاری انتخابات مجلس به شورای نگهبان ارسال کردیم که برای برگزاری انتخابات در دوم اسفند توافق حاصل شد. در این مدت ۹ دوره آموزش حقوقی و اجرایی و سایر آموزش‌ها برای دو هزار نفر از عوامل اجرایی برگزار شد.

وی با بیان اینکه "اجرای انتخابات، وظیفه ستاد انتخابات کشور است و شورای نگهبان وظیفه نظارت را دارد"، تأکید کرد: هیچ نهاد دیگری نمی‌تواند در برگزاری انتخابات دخالت کند.

عرف همچنین گفت: انتخابات میان‌دوره‌ای خبرگان نیز در پنج حوزه یعنی تهران برای انتخاب سه نفر و خراسان رضوی، شمالی، فارس و قم برای انتخاب یک نفر برگزار می‌شود. از فردا (یکشنبه) به مدت ۱۰ روز ثبت‌نام انتخابات مجلس شورای اسلامی در فرمانداری‌ها و وزارت کشور انجام می‌شود. همزمان، هیات‌های اجرایی و نظارت تشکیل می‌شود و استعلام از مراجع چهارگانه یعنی نیروی انتظامی، دادستانی، ثبت احوال و وزارت اطلاعات برای افرادی که داوطلب شده‌اند، انجام می‌شود. ما جز این مراجع، مرجع دیگری نداریم.

رئیس ستاد انتخابات کشور ادامه داد: در ۲۲ بهمن اسامی نهایی داوطلبان اعلام و تبلیغات به مدت هفت روز انجام و دوم اسفند هم انتخابات برگزار می‌شود.

عرف درباره تعداد زیاد ثبت‌نام‌کنندگان در انتخابات خاطرنشان کرد: قانون ثبت‌نام انتخابات باید به گونه‌ای تنطیم شود تا افرادی که شرایط ثبت‌نام یا توانایی کار نمایندگی ندارند، ورود نکنند. معمولا صلاحیت نیمی از افراد ثبت‌نام کننده به دلایل قانونی تایید نمی‌شود ولی به جمهوری اسلامی اتهام وارد می‌شود که صلاحیت نیمی از داوطلبان را تایید نکرده است.

وجود بیش از ۵۵ هزار شعبه در انتخابات مجلس یازدهم

رئیس ستاد انتخابات کشور ادامه داد: ۲۰۸ حوزه انتخابیه در سراسر کشور داریم. در هر حوزه، تعدادی حوزه فرعی داریم. در دوره قبل انتخابات ۵۰ هزار شعبه داشتیم و در این دوره بیش از ۵۵ هزار شعبه خواهیم داشت.

وی درباره نحوه انتخاب اعضای هیات‌های اجرایی گفت: آنها طبق قانون از معتمدین حوزه انتخابیه انتخاب می‌شوند که دارای حسن سابقه هستند و از همه اقشار در این هیات‌های اجرایی حضور دارند. از سویی بیشتر از یک میلیون نفر هم در شعب اخذ رأی فعالیت می‌کنند. ساختار اجرایی انتخابات متکی بر مردم است.

با شورای نگهبان هماهنگی‌های خوبی داریم

عرف درباره همکاری وزارت کشور و شورای نگهبان اظهار کرد: ما در وزارت کشور با شورای نگهبان هماهنگی‌های خوبی داریم و مسئولان دو نهاد با یکدیگر جلسات مستمر دارند. طبق قانون در صورت نیاز، سایر دستگاه‌ها هم موظف هستند به برگزاری انتخابات کمک کنند تا انتخابات مشارکتی، رقابتی، قانونی و سالم برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه همزمان با ثبت‌نام داوطلبان، پرونده افراد به مراجع چهارگانه فرستاده شده و سپس پرونده‌ها به هیات نظارت ارسال می‌شود، ادامه داد: استعلام‌های انجام شده باید مستند و قابل اتکا باشد. افراد هم حق اعتراض به نحوه رسیدگی به صلاحیت خود دارند.

معاون سیاسی وزیر کشور با بیان اینکه "یکی از شروط ما برای فرمانداران و بخشداران، بی‌طرفی و امانتداری است"، گفت: هیات‌های بازرسی و هیات‌های نظارت بر بی‌طرفی مجریان انتخابات نظارت دارند. بر اساس ماهیت مردمی انتخابات، این بی‌طرفی رعایت می‌شود.

برخی، درمورد تقسیمات کشوری وعده‌های غیرکارشناسی می‌دهند

اگر کسی بر تحریک مسائل قومی دست بگذارد، صلاحیتش تأیید نخواهد شد

وی درباره موضع وزارت کشور در قبال وعده‌های احتمالی تقسیمات کشوری برخی داوطلبان اظهار کرد: در این زمینه برخی طرح‌های کارشناسی‌نشده اعلام می‌شود. فرآیند تقسیمات کشوری کارشناسی و فنی است که عوامل جغرافیایی، تاریخی و فرهنگی در آن دخیل هستند. این فرآیند در استانداری‌ها سپس در وزارت کشور بررسی شده و سپس به دولت ارسال می‌شود و فرآیند پیچیده‌ای دارد.

عرف افزود: نباید کسی برای اخذ رأی، چنین وعده‌هایی بدهد چون انتظار ایجاد می‌کند و حتی این انتظارات می‌تواند مسائل امنیتی با خود به همراه داشته باشد. تقسیمات کشوری فعلا متوقف می‌شود تا چنین وعده‌هایی داده نشود. از الان برخی چنین وعده‌هایی می‌دهند و ما هم رفتار آنها را رصد می‌کنیم. همچنین نباید از مطالبات قومی در انتخابات سوءاستفاده شود. اگر کسی بر تحریک مسائل قومی دست بگذارد، صلاحیتش تأیید نخواهد شد.

عرف درباره اقدامات انجام شده برای تامین امنیت انتخابات نیز تصریح کرد: وظیفه ستاد امنیت انتخابات، تامین امنیت انتخابات است. وزارت کشور، سپاه، ناجا، دادستانی و وزارت اطلاعات از اعضای این ستاد هستند. این ستاد شرایط موجود را رصد کرده و پیش‌بینی و پیشگیری‌های لازم را انجام می‌دهند.

منابع مالی داوطلبان رصد می‌شود

رئیس ستاد انتخابات کشور در ادامه درباره رصد منابع مالی مشکوک برخی داوطلبان انتخابات گفت: بر مقابله با هزینه‌های غیرشفاف، اتفاق نظر وجود دارد. منابع مالی داوطلبان رصد خواهد شد و اگر اخبار مستند و قابل اتکایی در این زمینه به دست ما و هیات‌های نظارت برسد، حتما به آنها رسیدگی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: طبق قانون، هیات‌های اجرایی نمی‌توانند تراکنش‌های مالی داوطلبان را بررسی کنند اما مراجع چهارگانه ظرفیت بررسی هزینه‌های داوطلبان را دارند. پول‌های مشکوک می‌تواند سلامت انتخابات را به خطر بیاندازد؛ بنابراین ما بر فرآیند ورود پول به انتخابات حساسیت داریم.

دیگر کسی نمی‌تواند با شناسنامه جعلی یا شناسنامه افراد فوت‌شده رأی دهد

عرف همچنین با اشاره به اینکه احراز هویت در تمام شعب به صورت الکترونیکی انجام می‌شود، تصریح کرد: افراد از طریق کدملی شناسایی خواهند شد و دیگر کسی نمی‌تواند با شناسنامه جعلی یا شناسنامه افراد فوت‌شده رأی دهد. همچنین با شورای نگهبان در حال رایزنی برای استفاده از صندوق‌های الکترونیکی هستیم که هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم و باید سؤالات آنها را پاسخ دهیم. امیدوارم در این زمینه به یک جمع‌بندی برسیم.

رئیس ستاد انتخابات کشور در پایان تاکید کرد: ما در وزارت کشور و ستاد انتخابات کشور تمام سعی خود را می‌کنیم تا انتخاباتی سالم، امن، با نشاط و پرشور برگزار کنیم تا مجلسی تشکیل شود که کارآمد و در طراز انقلاب اسلامی باشد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 522105 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟