عباس عبدی: به همه مردم سهمیه بنزین بدهیم و هرکس بتواند سهمیه‌اش را در بازار بفروشد

به گزارش رکنا، عباس عبدی گفت: بنده در مواردی که به جلسات مشورتی دعوت می‌شوم دیدگاه‌های خودم را صریح و روشن اظهار می‌کنم و اتفاقا علاقه شخصی‌ام که از نگاه تحلیلی متاثر می‌شود به سیاست انرژی روشن است و گمان نمی‌کنم کسی به اندازه من در نقد سیاست انرژی ایران و قیمت‌گذاری مبتذل و نابخردانه آن مطلب نوشته باشد و خیلی صریح از سیاست محدودی که در سال ۸۹ هم انجام شد بارها دفاع کردم هر چند برخی دوستان منتقد بودند که این کار احمدی‌نژاد است چطور دفاع می‌کنم که می‌گفتم ما با رفتار نادرست مساله داریم و نه با افراد.

وی افزود: درباره این دولت هم از لحظه انتخابش در سال ۹۲ و حتی پیش از مستقر شدن در پاستور گفتم که سیاست عرضه انرژی را اصلاح کنند و البته برخی نپسندیدند. جزییات اینها را بارها منتشر کرده‌ام و موجود است. اخرین گفتگوی من در این باره به حدود ده روز پیش از اعلام افزایش قیمت بنزین برمی‌گردد که با کانال "نفت‌خبر" انجام شد و فیلم ان در اپارات نیز هست‌. در انجا جزییات مفصلی از سابقه موضوع را گفته‌ام.

عباس عبدی در باره حضور در جلسات مربوط به موضوع سوخت اظهار داشت: در این دولت هم هر جا دعوت شده‌ام ادامه سیاست جاری را خیانت می‌دانستم و اینها را نوشته‌ام. ولی این که نظرم چه بود؟ نظری که هیچگاه تغییر در اصول ان را نمی‌پذیرفتم. اول این که مخالف قیمت‌گذاری بودم. دوم این که منافع هر سیاستی باید مستقیما به همه مردم و بدون استثنا منتقل شود به همین دلیل با حذف افراد همواره مخالفت کرده‌ام چون این پول را به منزله کمک خرج نمی دانم. و این کار باید با یک بحث عمومی و و توافق جمعی انجام شود. این ایده‌ای بود که در انتخابات سال ۸۸ هم کوشیدم که بطور دقیق تدوین و منتشر گردد و هیچ چیز جدیدی نیست. خلاصه ان این است که یک سبد انرژی برای هر خانوار درست شود و میزان معینی از تمام عامل‌های انرژی و سپس اب و نان را هم به ان واریز کنند و هدف ان هم مطلقا نباید تامین کسری بودجه دولت باشد به همین دلیل اجرای آن را در اوج درامدهای نفتی دولت پیشنهاد می‌کردم و اگر کسی پیگیر نوشته‌های من باشد می‌بیند که در این ده سال بطور مکرر آن را گفته‌ام. و این نه فقط به نفع اقتصاد کشور بلکه به نفع سیاست و امنیت کشور نیز هست.

عبدی گفت: معتقدم اکنون هم پس از این اعتراضات و خشونت باید اجرا شود و می‌توان انرژی را کاملا مجانی توزیع کرد و این حتی به نفع دولت و اقتصاد است. به این معنی که میزان مشخصی از بنزین(مثلا ۲۰ لیتر در ماه) و گازوییل و برق و گاز بصورت رایگان به همه خانوارها بدهند و دیگر هیج کاری به قیمت آنها نداشته باشند. مردم هم هر چه لازم دارند مصرف می‌کنند اضافه را در بازار متشکل از طریق اینترنت می‌فروشند. دولت هم اضافه بر این نیاز را به همان قیمت روز به بازار عرضه می‌کند و اصولا از شر قیمت‌گذاری راحت می‌شوند و با این کار حداقل هر نفر بیش از ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان سهم نفت را می‌گیرد. و اگر هم سوخت گران شود بسیاری از مردم منتفع می‌شوند و نه متضرر. بعلاوه مصرف این حامل‌ها بشدت کاهش پیدا می‌کند و این به نفع کشور و دولت است. جزییات چنین نگرشی را برخی از اندیشکده‌های داخلی و اقتصاددانان منتشر کرده‌اند. هیچ فردی که کمترین تعهدی داشته باشد نمی‌تواند و نباید به ادامه سیاستی که به زیان کشور و مردم و اقتصاد است رضایت دهد.

عبدی در ادامه اظهار داشت: متاسفانه آنچه که اجرا شده هیچ ربطی به این مشورت‌ها نداشته و هیج وقت هم ندیدم فرد دیگری هم چنین ایده‌ای را بگوید. هر چند دولت جلسات زیادی برای این کار داشته که باید دید محتوای آنها چه بوده ولی بعید می‌دانم که انچه اجرا شده اساسا مستند به ارزیابی کارشناسانه باشد چون هم قیمت‌گذاری شده و هم دو قیمتی است و هم سهمیه‌بندی و هم این که بدون بی هیچ حمایت فکری در عرصه عمومی انجام شده و این مغایر با وظیفه سیاست‌مدار است که برای هر اقدام خودش باید حمایت عمومی را به دست آورد. اگر چنین جلسه‌ای برای کسب حنایت افکار عمومی بوده پس چرا هیج کدام هیچ اقدامی‌ نکرده‌اند؟ حتی برخی مثل بنده خلاف آن را بیان می‌کنیم؟

منبع: خبرآنلاین/برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 521666 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟