در کنار قیمت بنزین، کیفیت زندگی مردم هم باید به فوب خلیج فارس برسد

به گزارش رکنا، عبدالکریم حسین زاده درباره این‌که چرا گاهی مسئولان به جای پاسخگویی به مردم سکوت می‌کنند و یا اگر جوابی می‌دهند قانع‌کننده نیست،گفت: امروز در فضای تصمیم‌گیری کشور شاهد استراتژی و تاکتیک سکوت عمیق هستیم.

وی با اشاره به فضای این روزهای صحن علنی مجلس شورای اسلامی افزود: مشاهده می‌کنید در صحن علنی مجلس نمایندگان دائما در حال تذکر، اخطار و نطق هستند اما رئیس مجلس در سکوت کامل است و در نفع و تائید حرف‌های نمایندگان حرکتی صورت نمی‌گیرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: جامعه در خصوص سران قوای کشور تذکراتی دارند اما آنان سکوت می‌کنند مگر اینکه در جلسات کاملا خصوصی حرفی گفته شود.

وی ادامه داد: اتفاق دیگری که در حال رخ دادن است و موازی با این عدم پاسخ‌دهی پیش می‌رود این است که سران قوا تقصیر را گردن یکدیگر می‌اندازند. در مجلس هم رویه این است که حامیان رئیسی، لاریجانی و روحانی در حمایت از آنان در صحن با یکدیگر در حال گفت‌وگو هستند.

نماینده مردم اشنویه در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که در شرایط فعلی کشور فرد و حتی سران قوا مهم نیستند، اظهار کرد: نمایندگان مجلس و سران قوا هرکدام ابزاری در راستای منافع ملی و یک هدف به اسم توسعه کشور هستند.

وی خاطرنشان کرد: چیزی که امروز در حال ذبح و به صلیب کشیدن است منافع ملی ماست و سوال اینجاست چرا باید کشور را در این سکوت ببریم؟ آیا از توضیح دادن می‌ترسیم و درست نمی‌دانیمش؟

رئیس فراکسیون حقوق شهروندی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که قانون اساسی آن‌طور که از آن دم زده می‌شود اجرایی نمی‌شود، گفت: چرا با وجود این‌که در فصل سوم قانون اساسی حقوق ملت ذکر شده و طبق همین قانون رئیس‌جمهور باید پاسدارش باشد، رئیس مجلس مدافع اجرایی شدنش و رئیس قوه قضائیه هم نظارت کند خودشان به نوعی وجود این قانون را نفی و یا درست اجرایی نمی‌کنند!

وی تاکید کرد: ما می‌گوییم اعتراض حق ملت است، باید به مردم پاسخ دهیم اما هیچ حرمتی برای این حق اعتراض و پاسخگویی قائل نیستیم و جایگاهی برای‌شان تعریف نکردیم.

حسین‌زاده خاطرنشان کرد: دنبال صادر کردن بیانیه هستیم درحالی که مردم به جایی رسیده‌اند که بیانیه آرام‌شان نمی‌کند، کشور به نقطه‌ای رسیده است که دیگر بیانیه چاره دردها و زخم‌ها نیست.

وی ادامه داد: هیچ کسی فرمول اجرایی نمی‌دهد که مردم به چه شیوه‌ای اعتراض کنند؟ هیچ کسی پاسخگو نیست که مردم به چه طریقی مشکلات‌شان را بیان کنند. می‌گویند تصمیات کارشناسی شده اگر کارشناسی شده چرا نمی‌گویند فرمولش چیست و بر چه اساسی پایه‌گذاری شده است.

این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی افزود: به طور مثال می‌گویند که قیمت بنزین باید به فوب خلیج فارس برسد، باشد این صحبت قبول آیا نباید سطح کیفیت زندگی مردم هم به این نقطه برسد؟ می‌گویند ما ارزان‌ترین بنزین دنیا را دارا هستیم، بله درست بنزین ما ارزان است اما آیا نسبت درآمدی مردم با گران‌ترین بنزین دنیا یکی است؟

وی ادامه داد: در حال حاضر به دلیل آنکه ما در یک خلاء هستیم و اطلاعی نداریم مبنای کارشناسی این تصمیمات بر چه اساسی است و مردم هم نمی‌دانند مشخص است که راه به جایی نمی‌بریم.

حسین‌زاده با تاکید بر این‌که نامحرم دانستن مردم توهین به شأن ملت است، گفت: حکمروایی خوب ایجاب می‌کند ما فرآیند تصمیم‌گیری و تبعات را به ملت بگوئیم و راهکار از آنها بخواهیم و با آن‌ها درمیان بگذاریم که چه اتفاقاتی افتاده و یا خواهد افتاد.

وی ادامه داد: معتقدم بخش عمده‌ای از هزینه‌های حکمرانی برای این است که مردم را از اتفاقات با خبر نمی‌کنیم و مدام می‌خواهیم برای‌شان تصمیم‌گیری کنیم. درصورتی که ما چه کسانی هستیم که برای مردم تصمیم می‌گیریم؟ مردم باید بیایند و در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت داده شوند اما این اتفاق رخ نمی‌دهد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نقد اساسی به سران سه قوه این است ادعای اجرای دقیق قانون اساسی را دارند اما اولین نفراتی هستند که این قانون را زیر پا می‌گذارند، دور می‌زنند و یا این که قانون اساسی را به ظن خودشان اجرایی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین اگر واقعا می‌خواهیم آرامش به کشور بازگردد، باید سران قوا بیایند و به مردم توضیح دهند، این سکوت عمیق چاره‌گر نیست زیرا درد و زخم‌ها را عمیق‌تر می‌کند و باری از روی مشکلات کشور بر نمی‌دارد.

حسین‌زاده در پاسخ سوالی مبنی بر این‌که مسئولان پاسخگویی را نشانه ضعف می‌دادند به طور مثال آقای رئیس‌جمهور که به مجلس آمدن را تضعیف خود دانست، آیا پاسخ دهی مسئولان به مردم آنان را ضعیف می‌کند، گفت: چنین نگاهی ریشه در نوع حکمرانی ما دارد.

وی ادامه داد: دو دوره است که من در مجلس حضور دارم با دو دولت و دو رئیس قوه کار کردم، یک مورد بیاورید سران قوا از ملت عذرخواهی کرده باشند.

این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: آیا همه کارهای ما درست است؟ اگر درست است پس این ایرادات چیست؟

وی ادامه داد: خیلی‌ها تصور می‌کنند عذرخواهی کردن از مردم ضعف قدرت یک انسان را نشان می‌دهد درصورتی که سکوت کردن و ناتوانی در عذرخواهی از ضعف است. البته باید این نکته را هم یادآوری کرد غذرخواهی کردن فرهنگ‌سازی نشده برای همین است وقتی رئیس‌جمهور می‌آید پاسخ می‌دهد و یا عذرخواهی می‌کند من نماینده نمی‌پذیرم.

حسین‌زاده با بیان این‌که مسئولان جامعه فکر می‌کنند قهرمانان مردم هستند ،عنوان کرد: قهرمانان واقعی مردم هستند و ما سربازان آنان هستیم درک چنین چیزی برای کارگزاران نظام چرا سخت است؟

وی در خاتمه بیان کرد: در اتفاقات اخیر تعدادی آدم کشته و دستگیر شدند، بنابراین اگر یکسری از پرسش‌ها پاسخ داده شود، تهدید تبدیل به فرصت می‌شود. اگر غیر از این باشد و پرسش‌ها را پاک کنیم پاسخی ندهیم یک تهدید را بزرگتر و کلان‌تر کرده‌ایم، بازهم تاکید می‌کنم راه چاره پاسخ‌دهی به مردم و شنیدن اعتراضات و نقدهای‌شان است.

منبع: ایلنا/برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 521621 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟