ایران به دنبال خروج از برجام نیست

به گزارش رکنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، دکتر محمود واعظی در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سه کشور اروپایی ادعا کردند ایران با برداشتن گام چهارم از تعهداتش فاصله گرفته است، گفت: ایران قطعا با گام چهارم از تعهدات برجامی خود فاصله گرفته و این اقدام آگاهانه صورت گرفته است و هرگامی که به پیش می‌رویم این گام جدی‌تر خواهد بود، اگر قرار است به تعهدات عمل شود همه باید عمل کنند و اگر قرار است اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل نکنند نباید انتظار داشته باشند ایران به تعهدات خود عمل کند.

رئیس دفتر رئیس جمهور تاکید کرد: ما به دنبال این نیستیم که از برجام خارج شویم یا شرایط برجام به هم بخورد، این اقدام هشداری است که ما به طرف مقابل خود و ۱+۴ می‌دهیم و به گونه‌ای عمل می‌کنیم که اگر شما هم به تعهدات خود عمل کردید ما هم حاضر هستیم چهار گام را به عقب برگردیم.

وی درباره نامه رئیس‌جمهور به سران کشور‌های حوزه خلیج فارس، ‌گفت: این نامه برای این علت ارسال شد که فضایی علیه ایران درست شده بود و آمریکا و رژیم صهیونیستی شرایطی را حاکم کرده بودند که ایران مخل امنیت در منطقه است، ما هم عملا برای همسایگان خود نامه نوشتیم و هم رئیس جمهور در سازمان ملل اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران آماده رسیدن به صلح و ثبات در منطقه است.

دکتر واعظی ادامه داد: خوشبختانه ما شاهد این هستیم که مسئولین مختلف در منطقه و خارج از منطقه از این موضوع استقبال می‌کنند و فکر می‌کنیم که توطئه علیه ایران خنثی شده است، ما به دنبال اقدام عملی هستیم که با کشور‌های همسایه امنیت منطقه را تامین کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور همچنین در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رئیس جمهور در سفر یزد و کرمان مباحثی را در مورد دو پرونده اقتصادی مهم مطرح کرد و بلافاصله مخالفان دولت انتقاد را شروع کردند، افزود: آنچه که آقای رئیس‌جمهور مطرح کرد هیچ مطلب جدیدی نیست، یکی از شعار‌های رئیس جمهور در سال ۹۲ و ۹۶ مبارزه با فساد بود، همواره وی روی این موضوع تاکید داشته و بار‌ها اعلام کرده است در ارتباط با فساد هیچ خط قرمزی برای هیچ کدام از مدیران یا بستگانم ندارم.

وی تاکید کرد: رئیس جمهور در شش سال گذشته روی این وعده‌ای که به مردم داده بود، ایستاد و تاکید دارد در خصوص مدیران دولتی و کارمندان هم ریشه فساد هر کجا هست باید خشکیده شود.

دکتر واعظی با بیان اینکه آنچه رئیس جمهور در خصوص ارقام بزرگ مخصوصا دو میلیارد دلار گفته، را چندین بار در گذشته مطرح کرده است، تاکید کرد: ایشان این موضوع را در شورای عالی امنیت ملی مطرح و مصوب کردند و حتی آقای طیب نیا وزیر اقتصاد این موضوع را برای پیگیری به قوه قضاییه فرستاد.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: دولت از سال ۹۲ سردمدار مبارزه با فساد بوده است، اگر امروز هر دستگاه دیگری مانند قوه قضاییه می‌گوید می‌خواهد با فساد مبارزه کند، این مورد استقبال دولت و رئیس‌جمهور است.

وی افزود: مبارزه با فساد باید برای همه بخش‌ها، قوا و نهاد‌ها باشد و نمی‌شود مبارزه با فساد تنها در مورد دولت باشد، قوه قضاییه اخیرا اعلام کرده است که چندین قاضی فاسد اخراج شدند، البته این حق مردم است که بدانند چه کسانی هستند و محاکمه آن‌ها کجا انجام شده است، اگر فساد کردند مانند مابقی فساد‌ها باید معلوم شود.

دکتر واعظی در خصوص بازداشت آقای طبری و در دسترس نبودن اطلاعی در این باره، عنوان کرد: مبارزه با فساد نباید خط و خطوط بشناسد و نباید این باشد که در یک قوا و ارگان باشد و در قوا و ارگان دیگر نباشد.

رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: ما فکر می‌کردیم قوه قضائیه حتما از صحبت‌های رئیس جمهور استقبال می‌کند، زیرا در راستای سیاست‌های آقای رئیسی است، از طرف دیگر چیز خاصی گفته نشده است که برخی اینگونه برآشفته شدند و اینکه این موضوع را به انتخابات مجلس ربط می‌دهند و موضوع دوقطبی را مطرح می‌کنند درست نیست، اتفاقا همان کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند خودشان در پی دوقطبی سازی هستند.

وی تاکید کرد: سخنان رئیس جمهور به عنوان فردی بود که باید حافظ قانون اساسی باشد و فضایی که مخالفین راه انداختند هیچ مبنایی ندارد و در این شرایط باید همه باید باهم با فساد مبارزه کنیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 517881 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟