ماجرای ادامه افشاگری "پرس‌تی‌وی" برای آزادی دانشمند ایرانی

به گزارش رکنا، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با تأکید بر اینکه پرفسور "مسعود سلیمانی" صرفاً یک شخصیت علمی است و در هیچ برهه‌ای وارد فعالیت‌های سیاسی نشده از برون‌مرزی صداوسیما خصوصاً دست‌اندرکاران شبکه تلویزیونی پرس‌تی‌وی خواست که در مورد این موضوع و دستگیری به ناحق این دانشمند ایرانی توسط ایالات متحده شفاف‌سازی کند.

منصوره موحدین رئیس دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس با انتقاد از تأثیر روابط سیاسی دولت‌ها بر فعالیت‌های علمی دانشمندان گفت: یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که روابط علمی که بین دانشمندان وجود دارد و تبادلات علمی که در سطح بین‌المللی انجام می‌شود، تابع مسائل سیاسی بین کشورها است. اما متأسفانه در مورد پروفسور سلیمانی به نظر می‌آید که علاوه بر عدم رعایت این اصل علمی، ابعاد ارزشی و اخلاقی آن نیز رعایت نشده و با اتهامی واهی که هیچ‌گونه مبنای درستی هم ندارد، این دانشمند ایرانی بیش از یک سال است که در زندان آمریکایی‌ها به سر می‌برد.

وی گفت: یک شخصیت علمی برای دوره‌ای کوتاه‌مدت فرصت مطالعاتی که مبنای آن تبادل تجربیات و انتقال بعضی از تکنیک‌ها و تجربیات علمی از آن دیار به کشورمان ایران بوده است، به آمریکا سفر می‌کند و متأسفانه گرفتار اتهامات واهی می‌شود و این اتفاق باعث شده در حوزه تخصصی‌شان، دانشجویان و بیمارانی که می‌توانستند از خدمات ایشان استفاده کنند، همگی از خدمات علمی این دانشمند محروم شوند.

موحدین با تأکید بر بایکوت رسانه‌ای شبکه‌های مطرح دنیا در مورد پروفسور سلیمانی و مسکوت‌ماندن این اتفاق، درباره اقداماتی که شبکه‌های برون‌مرزی می‌توانند در مواجهه با این موضوع داشته باشند، گفت: دکتر سلیمانی در دو زمینه خیلی خوب کار می‌کردند؛ یکی در حوزه تخصصی خودشان در دانشگاه که دانشجویانشان از تجربیات علمی ایشان بهره‌مند می‌شدند. تجربیات و تحقیقات علمی ایشان در زمینه درمان بعضی از بیماری‌های صعب‌العلاج مثل سرطان ضایعات نخاعی یا بعضی از بیماری‌های مغزی بوده است؛ لذا برای اینکه فعالیت شبکه‌های برون‌مرزی کشورمان در روشنگری وضعیت این پژوهشگر شاخص ایرانی به هدف برسد، ابتدا باید به معرفی این خدمات بپردازند تا شخصیت علمی این دانشمند ایرانی برای همگان آشکار شود.

وی بر همین اساس افزود: وقتی این شخصیت علمی گرفتار شد، هم دانشجویان و هم بیماران از وجودش محروم شدند، بنابراین انتظار می‌رود که رسانه‌ها در جامعه علمی بین‌المللی فعال شوند و آحاد ملت‌ها را در جریان قرار دهند که این اتفاق افتاده و همه بدانند یک دانشمند گرفتار شده است.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی دانشگاه تربیت‌مدرس تأکید کرد: انتظار داریم رسانه‌های برون‌مرزی کشورمان در این موضوع فعال باشند؛ زیرا ریشه مسکوت‌ماندن این موضوع در رسانه‌های بین‌المللی دنیا، در سایه افکندن مسائل سیاسی بر این جریانات است؛ لذا شبکه پرس‌تی‌وی که تاکنون در این عرصه و برای احقاق حق پروفسور سلیمانی، گام‌های بلندی برداشته موضوع را وارد جامعه بین‌المللی کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس درباره اقدام مؤثر دولتمردان، گفت: انتظار ما این است که با توجه به قوانین کشور ایالت متحده امریکا وکلای مجربی در این زمینه به کار گرفته شوند و تیمی روی این موضوع کار کنند تا نهایتاً منجر به آزادی هرچه سریع‌تر و بدون قید و شرط این دانشمند ایرانی شود.

موحدین در پایان گفت: اطمینان قلبی دارم که سرنوشت پروفسور سلیمانی ختم به خیر خواهد شد، چون اتهامی که به وی وارد شده اتهامی است که به هیچ‌وجه قابل قبول نیست. ممکن است یک مقدار از نظر زمان طول بکشد ولی ان‌شاءالله به زودی آزاد خواهند شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 516063 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟