واکنش آمریکا و روسیه به گام چهارم ایران در کاهش تعهدات برجام

به گزارش رکنا، به نقل از رویترز، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، بامداد امروز- چهارشنبه- اقدام تازه ایران برای برداشتن گام چهارم کاهش تعهدات برجامی خود را «یک گام بلند در مسیر اشتباه» توصیف شده‌است.

این سخنگو مدعی شد: «ایران هیچ دلیل معتبر دیگری برای افزایش غنی‌سازی اورانیوم، در تاسیسات فردو یا هر جای دیگری ندارد، به‌جز تلاشی روشن برای باج‌گیری اتمی، که البته تنها بر عمق انزوای سیاسی و اقتصادی آن خواهد افزود.»

وی بر ادامه کارزار موسوم به «فشار حداکثری» علیه ایران تأکید کرد و گفت: «ما به‌طور کامل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در نقشی که برای انجام تحقیقات مستقل در ایران دارد پشتیبانی می‌کنیم و گزارش آژانس در مورد هرگونه تحول تازه‌ای را بررسی خواهیم کرد.»

از سوی دیگر، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در ژنو نیز به گام چهارم ایران در کاهش تعهدات برجامی خود واکنش نشان داد.

این دیپلمات روسیه، روز گذشته در پیامی توئیتری نوشت: «انحراف‌های بیشتر ایران از برجام کاملا قابل پیش‌بینی است. تهران به تصمیم اعلام‌شده خود برای اتخاذ مجموعه‌ای از اقدامات طی هر دو ماه پایبند است. بقای توافق هسته‌ای نیاز به تلاش فوری برای برقراری تعادل بین بخش‌های هسته‌ای و اقتصادی این توافق را نشان می‌دهد.»

اولیانوف در پیامی دیگر در توئیتر نوشت: «در راستای نجات برجام،‌ تمامی طرف‌ها باید تعهداتشان را در بخش هسته‌ای و اقتصادی انجام دهند. آمریکا نیز به نوبه خود باید دست کم مداخله خود با تلاش‌های غیر قانونی برای ایجاد تحریم نفتی علیه ایران را متوقف کند. تنظیم کردن یک راه‌حل آسان، ولی اجرای آن بسیار سخت است.»

طبق این گزارش، «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران، روز گذشته رسما آغاز گام چهارم در روند کاهش تعهدات اتمی را اعلام کرد: «آغاز گازدهی به سانتریفیوژ‌ها در تاسیسات اتمی فردو». این تازه‌ترین اقدام ایران در کاستن از تعهدات خود، پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای بوده است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 516008 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟