«برایان هوک»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در یک جلسه استماع در کمیته روابط خارجی مجلس سنا روز چهارشنبه تأکید کرد که واشنگتن به دنبال درگیری با ایران نیست.

اخبار سیاسی- هوک در سخنان آغازین خود در این جلسه گفت: «دولت [آمریکا] در حال اجرای کارزاری بی‌سابقه از فشار حداکثری علیه ایران در راستای دستیابی به دو هدف عمده است: اولاً محروم کردن رژیم ایران از منابع پولی لازم برای حمایت از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده خود؛ دوم، آوردن ایران پای میز مذاکره جهت رسیدن به توافقی جامع.»

برایان هوک در ادامه همچنین مدعی شد که ترامپ و «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا برای مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی گفت: «رئیس‌جمهور ترامپ و پامپئو به صراحت تمایل ایالات متحده برای مذاکره با ایران را ابراز کرده‌اند و ما تمایل داریم بدون پیش‌شرط با ایرانی‌ها ملاقات کنیم.»

هوک با تکرار ادعاهای اثبات‌نشده ادعا کرد «توافق جامع» که آمریکا به دنبال آن است بایستی چهار حیطه اساسی را پوشش دهد: برنامه هسته‌ای، برنامه موشکی، حمایت از «گروه‌های تروریستی» و بازداشت خودسرانه شهروندان آمریکایی.

نماینده ویژه دولت آمریکا در بخش دیگری از سخنانش بار دیگر تأکید کرد که کشورش به دنبال درگیری نظامی با ایران نیست. او گفت: «این دولت دنبال درگیری نظامی با ایران نیست. ما در عین حال، این را هم برای رژیم مشخص کرده‌ایم که از شهروندان، نیروها و منافعمان دفاع خواهیم کرد.»

برایان هوک در این جلسه از منقضی شدن تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ هم ابراز نگرانی کرد و از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را بار دیگر تمدید کند.

او گفت: «توافق هسته‌ای، مسیری برای واردات و صادرات سلاح‌های خطرناک در اختیار ایران قرار می‌داد. دو روز دیگر یعنی در روز ۱۸ اکتبر، ما دقیقاً یک سال با منقضی شدن تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران فاصله خواهیم داشت. به خاطر توافق هسته‌ای، کشورهایی مانند روسیه و چین قادر خواهند بود به ایران سلاح‌های متعارف بفروشند. رژیم ایران هم آزاد خواهد بود سلاح‌هایش را به هر طرفی بفروشد. این، آغازگر یک رقابت تسلیحاتی جدید در خاورمیانه خواهد بود.»

وی اضافه کرد: «ایران از همان لحظه‌ای که مجاز به خرید پهپاد، موشک‌، تانک و جنگنده پیشرفته باشد، این کار را انجام خواهد داد. این، برای نائبان ایران در سراسر منطقه پیروزی خواهد بود و آنها از این سلاح‌ها برای حمله به سایر کشورها به نیابت از ایران استفاده خواهند کرد. لازم است شورای امنیت سازمان ملل متحد تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را قبل از منقضی شدن آن تمدید کند. ما این را به اولویت خود تبدیل کرده‌ایم.»

هوک گفت طبق توافق هسته‌ای، درست در روز منقصی شدن تحریم‌ سلاح‌های متعارف، ممنوعیت‌های مسافرتی ۲۳ مقام ایرانی از جمله سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز از بین خواهد رفت.

برایان هوک خاطرنشان کرد که ۴ سال بعد، ممنوعیت آزمایش‌های موشکی ایران هم از بین خواهند رفت و بعد تا ۶ سال بعد تمامی مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت فسخ شده و محدودیت‌های وضع‌شده علیه برنامه هسته‌ای ایران در زمینه‌های غنی‌سازی و بازفرآوری [اورانیوم] نیز برداشته خواهند شد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 510597 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟