این هشدار پس از آن از سوی وزارت امور خارجه چین اعلام شد که مجلس نمایندگان آمریکا بسته‌ای از تدابیر را در حمایت از جنبش معترضان مخالفت دولت هنگ کنگ تصویب کرد. یکی از این تدابیر مربوط به قانون حقوق بشر و دموکراسی هنگ کنگ است که جایگاه ویژه این دولتشهر در تجارت با آمریکا را وابسته به انجام یک سری بررسی‌های سالانه کرده و امکان اعمال تحریم علیه مقامها در صورت متهم شدن به "تضعیف آزادی‌های اساسی و خودمختاری" در هنگ کنگ را نیز در نظر می‌گیرد.

این لایحه برای تبدیل شدن به یک قانون باید در ادامه در سنای آمریکا نیز تصویب و در نهایت از سوی دونالد ترامپ امضا شود و در حال حاضر نیز از حمایت قدرتمند سناتورهای دو حزب برخوردار است. روز سه شنبه مجلس نمایندگان آمریکا به اتفاق آرا این تدابیر حمایتی از معترضان هنگ کنگی را تصویب کرد.

با این حال گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (چهارشنبه) در واکنش به این اتفاق به قانونگذاران آمریکایی هشدار داد "قبل از آن که از لبه پرتگاه سقوط کنند" دست از مداخله در امور داخلی چین بردارند. او مشخص نکرد که چین چطور اقدامات آمریکا در قبال هنگ کنگ را تلافی خواهد کرد. گنگ شوانگ در ادامه صحبتهایش تاکید کرد: اقدام اخیر مجلس نمایندگان آمریکا تمام‌ و کمال ریاکاری بهت‌آور عده‌ای در آمریکا در مسائل مربوط به حقوق بشر و دموکراسی و نیت شوم آنها برای تضعیف ثبات و موفقیت هنگ کنگ به هدف مهار توسعه چین را عیان کرد.

تا کنون هم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و هم شی جینپینگ، رئیس جمهور چین اجازه نداده‌اند مساله اعتراضات در هنگ کنگ در روند مذاکرات تجاری دو کشور اخلال ایجاد کند. چند روز پیش دو طرف به روند مذاکراتشان در مسیر دستیابی به یک پیمان تجاری ادامه دادند و به یک سری توافقات کلی نیز دست یافتند.

وانگ هویائو، یک مشاور کابینه دولت چین و موسس مرکز موسوم به "مرکز چین و جهانی‌سازی" در شهر پکن اظهار کرد: من فکر نمی‌کنم این رویه باعث تضعیف دورنمای امضای یک توافق مقطعی در ماه آینده میلادی شود. لایحه اخیر مربوط به هنگ کنگ در کنگره آمریکا هنوز به پایان کار نرسیده و فضا برای بهبود وضعیت وجود دارد.

یک سخنگوی دولت هنگ کنگ نیز از بابت اقدام اخیر مجلس نمایندگان آمریکا در تصویب این لایحه اظهار تاسف کرد؛ تصویبی که ساعاتی قبل از یک سخنرانی کری لام، رئیس اجرایی هنگ کنگ درباره سیاستگذاری ‌های سالانه دولتش صورت گرفت.

مجلس نمایندگان آمریکا روز سه شنبه ابتدا قطعنامه ۵۴۳ هنگ کنگ را با محتوای تاکید بر روابط میان آمریکا و این دولتشهر و محکوم کردن مداخله چین در این منطقه و ابراز حمایت از معترضان در آنجا تصویب کردند. در ادامه این قانونگذاران اقدام به تصویب قانون حمایت از هنگ کنگ و قطعنامه ۴۲۷۰ هنگ کنگ که صادرات تجهیزات مربوط به کنترل اعتراضات نظیر گاز اشک آور و گلوله های پلاستیکی را به این دولتشهر ممنوع می کند کردند.

کریس اسمیت، نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا و از حامیان لایحه حمایت از معترضان هنگ کنگی پیش بینی کرد که مجلس سنا نیز این لایحه را تصویب کند و تهدیدهای پکن را کم اهمیت دانست.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 510504 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟