بارزانی خواستار حمایت مسکو از کردهای سوریه شد

به گزارش رکنا،‌ سرگئی لاوروف روز دوشنبه از بغداد به اربیل رفت و در فرودگاه از سوی مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق مورد استقبال قرار گرفت.

هوشیار زیباری عضو دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان عراق که در دیدار لاوروف و بارزانی حضور داشته به شبکه خبری «رووداو» گفت: ما در دیدار با وزیر امور خارجه روسیه نگرانی مان را در باره اوضاع کنونی کردستان سوریه اعلام کردیم و بارزانی از لاوروف خواست روسیه نفوذ خود را بکار گیرد تا مردم کردستان سوریه به خاطر وضعیت کنونی، ناگزیر به فرار از این منطقه نشوند.

زیباری سفر وزیر خارجه روسیه به اربیل را تاریخی توصیف کرد و گفت: لاوروف وزیر خارجه یک کشور بزرگ است و دیدارش از اقلیم کردستان مهم به شمار می‌رود.

وزیر خارجه پیشین عراق به مذاکرات وزیر خارجه روسیه با مقام های کردستان عراق اشاره کرد و افزود: دیدگاه‌های دو طرف به هم نزدیک بود و لاوروف بهبود روابط میان اربیل و بغداد را ستود.

زیباری همچنین گفت که لاوروف در این دیدار بر فعالیت شرکت‌های روسی در اقلیم کردستان تاکید کرد و بدون شک بارزانی و رئیس اقلیم کردستان و نخست وزیر از این شرکت‌ها حمایت می‌کنند.

این گزارش می افزاید که نیروهای آمریکایی مستقر در کردستان سوریه روز دوشنبه خروج از برخی مواضع نزدیک مرزهای ترکیه را آغاز کردند که این موضوع راه را به روی عملیات نظامی ترکیه علیه نیروهای کرد می گشاید.

کاخ سفید همزمان با آمادگی ترکیه برای انجام عملیات نظامی در کردستان سوریه، اعلام کرده بود که نیروهای آمریکایی از شمال سوریه خارج می شوند.

لاوروف روز دوشنبه در ادامه سفر به عراق، برای دیدار با مقام‌های اقلیم کردستان وارد اربیل شد.

وی نخستین بار است که از اقلیم کردستان عراق دیدن می‌کند.

لاوروف روز دوشنبه، پس از پنج سال برای نخستین بار با سفر به عراق با مقام‌های این کشور دیدار و گفت و گو کرد.

وزیر خارجه روسیه " پس از دیدار با "محمد علی حکیم" همتای عراقی خود گفت: مسکو قراردادهای فروش اسلحه به عراق را اجرایی خواهد کرد.

وی افزود: دو کشور در خصوص نیاز به اجرای قراردادهای کمیته دولتی مشترک همکاری تجاری و اقتصادی، که در ماه آوریل (فروردین - اردیبهشت) به امضا رسید، هم نظر هستند و بزودی نیز قرارداد صدور سلاح به عراق را اجرا می کنند.

لاورف همچنین با برهم صالح رئیس جمهوری عراق دیدار و در باره روابط دوجانبه و تحولات منطقه گفت وگو کرد.

وزیر خارجه روسیه و هیات همراه همچنین در دیدار با عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق در باره روابط میان دو کشور و راه های گسترش آن در زمینه‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، علمی و نیز اوضاع منطقه گفت و گو کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 508651 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟