پایان کار ائتلاف های ضد ایرانی ؛ سعودی ها هم دست به دامن میانجی ها شدند

به گزارش رکنا، روزنامه جمهوری اسلامی تیتر نخست امروز خود را به شکست ائتلافا های منطقه ای علیه ایران اختصاص داده است . این روزنامه در گزارش خود چنین نوشته است :

روزنامه امریکایی نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به گام‌های اخیر عربستان و ایران برای رفع اختلافات نوشت که مقامات سعودی از پاکستان و عراق برای میانجی‌گری میان تهران و ریاض درخواست کمک کرده‌اند، اقدامی که به نوعی پایان کار ائتلاف‌های ضدایرانی و شکست آن به حساب می‌آید.

نیویورک تایمز در گزارش خود به نقل از مقامات نوشت: عربستان سعودی و ایران پس از سال‌ها اختلاف و رقابت به تازگی گام‌هایی را برای آغاز گفت‌وگوی غیر مستقیم با یکدیگر در تلاش برای کاهش تنش‌ها در خاورمیانه برداشته‌اند.

مقامات عراقی و پاکستانی در هفته‌های اخیر پس از حمله به تاسیسات نفتی عربستان گفته‌اند که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان از سران عراق و پاکستان خواسته است تا با همتایان ایرانی خود درباره تنش‌زدایی گفت‌وگو کنند. ایران نیز از این تلاش‌ها استقبال کرده و هم در محافل خصوصی و هم به‌طور علنی تاکید کرده که آماده مذاکره با عربستان سعودی است.

دولت عربستان همچنین روز جمعه طی بیانیه‌ای خطاب به نیویورک تایمز تایید کرده است که عراق و پاکستان هر دو پیشنهاد میانجی‌گری برای گفت‌وگو میان تهران و ریاض را مطرح کرده‌اند اما عربستان تکذیب کرده‌ است که بن سلمان این ابتکار عمل را به دست دارد.

اما بی‌اعتمادی و اختلاف میان این دو قدرت منطقه‌ای همچنان عمیق است و چشم‌انداز گفت‌وگوی مستقیم میان ایران و عربستان در سطوح بالا و در آینده نزدیک، کماکان بعید به نظر می‌رسد.

نیویورک تایمز در ادامه نوشت: عمران خان نخست‌وزیر پاکستان ماه گذشته در جده با ولیعهد سعودی دیدار کرد. وی چند روز بعد درحالی‌که در مجمع عمومی سازمان ملل به سر می‌برد به خبرنگاران گفت که بن سلمان از او خواسته است، با ایران صحبت کند.

همچنین یک مقام ارشد عراقی با اشاره به سفر اخیر نخست‌وزیر کشورش به عربستان سعودی گفت که بن سلمان از عادل عبدالمهدی خواسته است تا میان تهران و ریاض میانجی‌گری کند و او نیز پیشنهاد داده که در صورت انجام دیداری میان دو کشور، این ملاقات در عراق برگزار شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 508551 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟