ربیعی: روحانی برخلاف خواست آمریکا به محور مجمع عمومی تبدیل شد

به گزارش رکنا، علی ربیعی امروز- دوشنبه - در نشست خبری هفتگی اظهارداشت: سفر رئیس جمهوری و هیات ایرانی به نیویورک از مهم ترین اتفاقات، نه تنها در هفته گذشته بلکه از اتفاقات مهم در سال های اخیر در کشور ماست، به طوری که این سفر در صدر توجهات قرار گرفت، مردم ایران گزارش‌های متنوعی را از مقامات رسمی و غیررسمی درباره ابعاد این سفر و نتایج آن شنیدند.

وی اظهار داشت: نتایج این سفر نقطه عطف در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بوده و مسیر تازه ای فراروی کشور ما قرار خواهد داد.

سخنگوی دولت یادآور شد: به دنبال تاخیر مشکوک در صدور ویزا به هیات ایرانی به نظر می‌رسید که دولت آمریکا به دلایل روشنی مایل به حضور طرف ایران در این نشست نبوده و به دنبال سوءاستفاده از جایگاه میزبانی مهم‌ترین سازمان بین المللی جهانی در صدور گزینشی ویزا بود که ما این رفتار را اقدامی مخرب و غیرقابل قبول تلقی می‌کنیم.

ربیعی تصریح کرد: همزمانی ورود رئیس جمهوری با صدور بیانیه غیرمسوولانه سه کشور بریتانیا، آلمان و فرانسه در محکوم کردن ایران به بهانه حملات به آرامکو در عربستان، احتمالا با هدف تحت فشار روانی ایران قرار دادن ایران در بدو مذاکرات دیپلماتیک صورت گرفت آمریکایی ها هم همه تلاش خود را برای ایران هراسی و منزوی کردن رئیس جمهوری به عمل آوردند حال آنکه روحانی برخلاف خواست و اراده آمریکا به محور این دوره مجمع عمومی تبدیل شد و محل اقامت وی پرترددترین محل در سازمان ملل بود.

وی اظهار داشت: انجام ۱۵ دیدار دیپلماتیک در بالاترین سطوح در مدت بسیار کوتاه موید این ادعاست، آنچه در مذاکرات اولیه میان رئیس جمهور ایران و رهبران این سه کشور گذشت، معکوس کردن این فشار برای پاسخگو کردن طرف های اروپایی بود.

ربیعی تصریح کرد: آنان باید پاسخ میدادند که با اتکا به کدام شواهد و مدارک متقن به خود اجازه دادند علیه کشور دیگر عضو سازمان ملل متحد بیانیه تحریک آمیز صادر کنند، با اصرار و پیگیری رئیس جمهور روشن شد نه تنها هیچ مدرکی علیه جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد بلکه حتی هیچ یک از این سه کشور حاضر به پذیرش مسئولیت این بیانیه نیستند.

سخنگوی دولت گفت: از آن‌ها خواسته شد هر گونه مدرک ادعایی را با ما در میان بگذارند و در صورتی که چنین مدرکی را ندارند از آن‌ها خواسته شد که بیانیه غیرقابل قبول خود را تصحیح و جبران کنند، قضاوت شتاب زده سه کشور اروپایی در مقصر دانستن ایران همان طور که رئیس جمهور به صراحت به‌آنان گوشزد کرد نشان دهنده اطلاعات ناقص و شناخت ناکافی آنها در مورد پیشرفت‌های نظامی ارتش یمن بود.

ربیعی افزود: سلاح‌های روسی که در دست ارتش یمن است، بازار اسلحه ای که ارتش یمن می‌تواند از آن استفاده کند و پیشرفت‌های نظامی که در این مدت در یمن رخ داده، از سوی اینها مورد غفلت واقع شده است.

وی اولین دستاورد سفر رئیس جمهوری به نیویورک را شکسته شدن فضاهای ایجاد شده و ناکامی طراحی های مبتنی بر این اتهام بر علیه ایران عنوان کرد و افزود: رئیس جمهور با ابتکارهای سیاسی و دیپلماتیک تازه ای پا به مجمع عمومی سازمان ملل گذاشت و با طرح و دعوت به ائتلاف امید برای حفظ صلح در تنگه هرمز و خلیج فارس نشان داد که ایران همواره در ارائه راه حل و ابتکار دیپلماتیک پیشرو است.

هدف ائتلاف امید برقراری صلح است

وی با بیان اینکه طرح ائتلاف امید جایگزین طرح ائتلاف ضد ایرانی و تحریک آمیز و خصمانه آمریکا در خلیج فارس بود اظهارداشت: طرح ایران سه تفاوت بنیادین با طرح های آمریکایی دارد؛ این طرح برخلاف طرح آمریکا، امنیت در خلیج فارس را درون زا می بیند و تامین امنیت را مشروط به قدرت های بیرون از منطقه نمی‌بیند.

ربیعی افزود:علاوه بر این، طرح ایران هیچ کشوری را برای شرکت به این ائتلاف بیرون نمی گذارد و یک ساختار و نظم امنیتی که یک یا چند کشور را حذف کند در نهایت نمی‌تواند امنیت همگانی را فراهم کند.

سخنگوی دولت افزود: طرح ائتلاف امید علیه هیچ کشوری نیست و به جای نگاه سلبی رویکرد ایجابی دارد و رسیدن به صلح را هدف خود قرار داده است. هیچ کشوری امروز نمی‌تواند پیشنهاد ایران را نادیده بگیرد و در عوض به طرح معیوب و تنش آفرین آمریکا بپیوندد، مگر آنکه در ادعا برای صلح و امنیت فاقد صداقت باشد.

ربیعی با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور در این دیدارها رییس‌جمهوری به طرف اروپایی گوشزد کرد خروج آمریکا از برجام نمی‌تواند توجیه‌گر ناتوانی اروپایی‌ها در عمل به تعهداتشان باشد، گفت: تحریم‌ها علیه ایران شکلی از تروریسم است و هیچ کشوری حاضر نخواهد بود با تروریست‌هایی که در حال برنامه‌ریزی برای ترور هستند مذاکره کند.

وی تاکید کرد: ما به دیپلماسی و راه حل نهایی نزدیک بودیم و آمریکا مانع آن شد و مسئولیت شکست آن بر عهده آمریکا است. هر چند ترامپ جرأت انجام کار درست را ندارد و اما ظاهرا به پذیریش واقعیت‌های ایران نزدیک شده است. تغییر رفتار آمریکا در نتیجه مقاومت فعالانه ملت ایران بود.

ربیعی با بیان اینکه وابستگی اروپا به آمریکا مشکل خود اروپایی‌هاست،‌خاطرنشان کرد: رییس جمهوری هم این سوال را از آنها پرسیدند که آیا آنها زمان امضای تعهد می‌دانستند این بندها منوط به تایید آمریکا است. ما مسیر خودمان را ادامه می‌دهیم و امیدواریم آمریکا هم به تعقل برسد.

سخنگوی دولت با اشاره به بیانیه ضد ایرانی سه کشور اروپایی درباره ادعای نقش ایران در حمله به آرامکو، گفت: صدور غیر مسئولانه بیانیه سه کشور اروپایی با هدف تحت فشار روانی قرار دادن ایران در مذاکرات بود، حال آنکه روحانی به مرکز توجه این جلسه تبدیل شد. با اصرار و پیگیری رئیس جمهور روشن شد که هیچ مدرکی در خصوص ارتباط ایران با حملات به آرامکو وجود ندارد و سه کشور اروپایی هم حاضر نبودند مسئولیت بیانیه را بر عهده بگیرند.

وی با اشاره به تلاش امریکایی ها برای مذاکره با ایران گفت: سران امریکا اشتیاق نشان می دهند اما باید بی‌اعتمادی ما به خود را که پس از خروجشان از برجام تشدید شده را برطرف کنند؛ اما چنین چیزی در رفتار آمریکا دیده نمی شود.

مذاکره در صورت برداشته شدن تحریم‌ها

ربیعی با بیان اینکه روحانی آمادگی داشت که با برداشته شدن همه تحریم ها در همان نیویورک با سران ۱+۵ گفتگو کند، تصریح کرد: ترامپ با نگه داشتن تحریم ها نشان داد عزمی در این زمینه ندارد. مسئولیت عدم شکل گیری گفتگو در نیویورک مستقیما با آمریکاست، اما هر چند که آنان جرات حرکت به سوی اقدام درست را نداشتند، ولی نشان داده اند که متوجه واقعیت های ایران شده اند و فهمیده اند که تحریم ها اثری بر ایران ندارد.

وی وابستگی اروپا به آمریکا را مشکل خود آنها دانست و گفت: رئیس جمهور این سوال را از آنها پرسیدند که آیا آنها زمان امضای تعهد می‌دانستند این بندها منوط به تایید آمریکا است. ما مسیر خودمان را ادامه می‌دهیم و امیدواریم آمریکا هم به تعقل برسد.

سخنگوی دولت گفت: بنا بر مصوبه شورای اقتصاد نرخ خرید تضمینی گندم برای سال آینده 2200 تومان مشخص شد.

ربیعی تاکید: ما پیام‌مان از روز اول خواهان تجاوز عربستان به یمن بودیم و راه حل را آتش بس می‌دانیم و تلاش معنوی خود را برای صلح یمن و عربستان می‌دانیم، اینکه پیغام هایی از سوی سران برخی کشورها از سوی عربستان آورده بودند صحیح است، حمله زمینی یمن به عربستان نشان داد آرامکو را هم می توانند بزنند.

وی گفت: اگر عربستان واقعا به دنبال تغییر رفتار باشد ایران از آن استقبال می‌کند. پیام‌هایی از سوی عربستان به ما رسیده است اما ما باید پیام علنی را آن بدانیم و یکی از پیام‌های آن می‌تواند پایان حمله به یمن باشد.اگر عربستان واقعا به دنبال تغییر رفتارش باشد ما استقبال می‌کنیم و در طرح هرمز هم کار با همسایگان است و هیچ کس بیرون از این طرح نخواهد بود.

ربیعی تصریح کرد: بخشی از طرح هرمز ما همکاری با همسایگان است و هیچکس خارج از این طرح نیست. قطعا طرح بیشتر در مقابل بیشتر که آقای رییس جمهور مطرح کردند در چارچوب برجام است، بحثی بیش از این وجود نداشته است.

وی درباره رد مصوبه تعیین مکان هایی برای اعتراض های مدنی از سوی دیوان عدالت اداری گفت: باید حق اعتراض را به رسمیت بشناسیم، باید برای تجمعات، حقوقی قائل باشیم اگر مردم خواستند تجمع کنند باید بتوانند این کار را در چهارچوب قانون انجام بدهند،اگر بخواهیم جامعه متعادل داشته باشیم باید حق بیان اعتراض را رسمیت بشناسیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره بودجه سال 99 بیان کرد: اصلاح ساختار بودجه به دو قسمت تقسیم شد. بخش هایی نظیر نظام مالیاتی و یارانه ها نیز که همپوشانی هایی دارد در قالب اصلاح ساختار اقتصادی در شورای عالی هماهنگی اقتصادی پیگیری می‌شود.

وی افزود: از سال آینده، بودجه جاری از نفت جدا خواهد شد و هرآنچه از فروش نفت به دست آید صرف پروژه های عمرانی و مواردی از این دست خواهد شد.

ربیعی گفت: تصمیم دیگر، دو سالانه شدن بودجه است یعنی در سال 99 ما هم بودجه آن سال و هم بودجه 1400 را ارائه خواهیم داد تا پیش بینی پذیری افزایش یابد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: امروز هزار دستگاه در کشور وجود دارد با 9 هزار ردیف بودجه که همین موضوع نظارت پذیری را با مشکلات جدی مواجه کرده است. پیشنهادی که به دولت آمده کاهش این ردیف ها به 100 عدد است که در حال بررسی است.

ربیعی خاطرنشان کرد: دولت از سوی دیگر کوچک‌سازی و برون‌سپاری و اقدام برخی دستگاه ها را در قالب کمیته ای پیگیری میکند. امروز نهادهای عمومی و غیردولتی با اصلاح ساختار نظارت پذیر خواهند شد. مدیریت شرکت های دولتی نیز تغییراتی را به چشم خواهد دید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 506917 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟