اختلافات امارات و عمان اوج می‌گیرد؟

به گزارش رکنا، انتظاراتی که سعودی ها و اماراتی ها از عمانی ها داشتند، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد برآورده نشد، چرا که آنها انتظار داشتند صدایشان از حنجره یوسف بن علوی علیه ایران و مقاومت یمن انعکاس یابد که نیافت و همین باعث شد رسانه های امارات حمله ای سنگین علیه مسقط سازماندهی کنند، آن هم در روزهایی که وزیران دفاع عمان و قطر هم دیدار کردند تا بر خشم اماراتی ها افزوده شود.

سابقه دخالت های خطرناک اماراتی ها در امور داخلی عمان ، حکایت دیروز و امروز نیست؛ اماراتی ها از سال ها قبل شبکه های جاسوسی در عمان راه اندازی کرده بودند و به همین دلیل زمینه اختلافات میان این دو از قبل به اندازه کافی وجود داشت، اما مشخص نیست چرا آنها تصور می کردند که عمانی ها باید به ایرانی ها و یمنی ها بتازند؟

با وجود اینکه حادثه کشف باند جاسوسی سرویس امنیتی دولت امارات که حکومت عمان و سازوکار دولتی و نظامی این کشور را هدف گرفته بود مربوط به سال 2011 می‌شود اما پیامدهای این حادثه هنوز تمام نشده است.

آن حادثه اختلافات بین سلطنت‌نشین عمان و دولت امارات را عملا آشکار داد تا عمانی‌ها همچنان مطمئن باشند هسته جاسوسی سرویس امنیتی دولت امارات حکومت عمان و نهادهای دولتی و نظامی آن را هدف گرفته بود. برخی عمانی‌ها امارات را به طور غیر رسمی البته به دست داشتن در حوادث صحار متهم می‌کنند همان اعتراضات ضد دولتی که دامنه آن در فوریه 2011 به مسقط رسید.

مقام ها و رسانه های اماراتی ، در تازه ترینحملات خود به وزیر خارجه عمان مدعی شدند که او مصلحت قوم عرب را نمی داند و درباره یمن و نیز حمله به آرامکو سکوت کرده است.

بی طرفی عمان در بحران‌های قطر و یمن و روابط خوب همه جانبه آن با ایران موجب شده که همسایگان غربی آن یعنی امارات و عربستان سیاستی علیه سلطنت‌نشین عمان در پیش بگیرند.

البته یوسف بن علوی بهمن ماه پارسال از وجود اختلافات گسترده و عمیق کشورش با امارات بویژه در ارتباط با بحران یمن پرده برداشته بود. این اختلافات پیشتر و پس از آنکه سفیر امارات در واشنگتن در سال 96 تلاش کرد آمریکایی ها را علیه عمان - با ادعای اینکه عمان به حوثی ها کمک می کند- تحریک کند، بالا گرفته بود.

در بحبوحه حملات رسانه ای اماراتی ها به کشور سلطان نشین عمان، گزارش هایی از مسقط منتشر شد مبنی بر دیدار وزیران دفاع عمان و قطر ؛ دیداری که همچون بنزینی بود بر آتش گر گرفته از مجمع عمومی در نیویورک.

بدر بن سعود بن حارب البوسعیدی وزیر دفاع عمان و خالد بن محمد العطیه معاون نخست وزیر و وزیر دفاع قطر در مسقط دیدار کردند و براساس گزارش های منتشره از سوی رسانه های دو کشور ، طرفین دراین دیدار روابط دوحه و مسقط را برادرانه توصیف کرده و خواستار تعمیق این روابط شدند.

انجام این دیدار در شرایطی که سعودی ها و اماراتی ها، قطر را در محاصره اقتصادی ، هوایی و حتی مالی قرار داده اند و در اوج تنش ها در منطقه خلیج فارس، از سوی ناظران مورد توجه قرار گرفته است.

اکنون این سوال مطرح است که آیا خشم اماراتی ها و سعودی ها ، دامن سلطان نشین عمان را که به یک دولت عرب معتدل معروف است و معمولا نقش میانجی گرانه ای در حل و فصل اختلافات منطقه ای ایفا می کند، خواهد گرفت؟ باید در انتظار روزهای آینده بود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 506856 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟