بن سلمان: ترامپ باید با حسن روحانی دیدار کند

به گزارش رکنا، به نقل از راشا تودی، «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در مصاحبه با شبکه سی بی سی آمریکا گفت: «با مایک پامپئو(وزیر خارجه آمریکا) هم عقیده‌ام که گفته حمله به تاسیسات نفتی آرامکو اقدام جنگی است.»

ایران هرگونه دخالت در حمله اخیر به پالایشگاههای شرکت آرامکو را قویا رد کرده است و تاکید کرده است که آمریکا و عربستان سعودی به این دلیل که نمی‌خواهند قدرت موشکی انصارالله را قبول کنند آن را به ایران نسبت می‌دهند. انصارالله نیز رسما مسئولیت این حملات را بر عهده گرفته است.

بن سلمان در ادامه گفته که اگر جامعه بین‌المللی اقدامات بازدارنده در قبال ایران اتخاذ نکند قیمت نفت ممکن است به طور فزاینده‌ای افزایش یابد.

با این حال ولیعهد سعودی در ادامه تاکید کرد که وی راه حل سیاسی را به راه حل نظامی ترجیح می‌دهد چرا که «وقوع هرگونه جنگ بین تهران و ریاض اقتصاد جهانی را به ورطه سقوط می‌کشاند.»

محمد بن سلمان در ادامه صدور دستور قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار معارض عربستانی از طرف خود را رد کرد اما در عین حال گفت که به عنوان رهبر کشور مسئولیت کامل قتل وی در کنسولگری به عهده من است.

پیش از این ولی‌عهد عربستان برای اولین بار در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «پی بی اس»، اذعان کرده بود که او نیز در قتل روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در کنسولگری ریاض مسئول محسوب می‌شود، چراکه این اقدام در دوره‌ای اتفاق افتاده که او مسئولیت امور را در عربستان بر عهده دارد.

ولیعهد سعودی همچنین قتل خاشقچی را اشتباه خواند و مدعی شد که قصد دارد اقداماتی اتخاذ کند که در آینده این اتفاقات دیگر رخ ندهد.

بن سلمان اضافه کرد که تحقیقات پیرامون قتل خاشقچی و عوامل دخیل در آن ادامه دارد.

عربستان سعودی که در ابتدا هرگونه مشارکت در قتل این روزنامه نگار منتقد عربستانی را انکار می‌کرد، در ادامه پذیرفت که این قتل توسط عوامل سرکش سعودی انجام گرفته است.

روزنامه واشنگتن پست سال گذشته به نقل از مقامات اطلاعاتی آمریکا گزارش داده بود که قتل خاشقچی با دستور مستقیم بن سلمان و توسط افراد نزدیک به وی طراحی و اجرا شده است.

با این حال بن سلمان در همین مصاحبه مدعی شد که هیچ بیانیه رسمی از طرف دولت آمریکا که او را متهم به دست داشتن در قتل خاشچقی کند صادر نشده است. وی همچنین تاکید کرد که روابط عربستان سعودی با آمریکا بسیار بزرگتر از قتل جمال خاشقچی است!

بن سلمان که برای اولین بار درباره حملات سهمگین به آرامکو که قلب اقتصاد عربستان سعودی است صحبت می‌کند گفت: اگر جهان یک موضع قوی و قاطع برای بازدارندگی در برابر ایران نگیرد، ما شاهد افزایش تنش‌ها با ایران خواهیم بود که منافع جهان را تهدید می‌کند. عرضه نفت مختل می‌شود و قیمت نفت نیز شدیدا بالا خواهد رفت طوری که تا کنون شاهد آن نبوده‌ایم.

به گزارش رویترز، ولیعهد سعودی در ادامه مصاحبه خود افزود: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا باید با حسن روحانی رئیس جمهور ایران دیدار کند تا یک توافق جدید پیرامون برنامه هسته‌ای و فعالیتهای ایران در سراسر خاورمیانه منعقد شود. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 506737 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟