ولیعهد عربستان سعودی: مسئولیت قتل خاشقجی متوجه من است

به گزارش رکنا، به نقل از رویترز، در فیلم مستندی تحت عنوان "ولیعهد عربستان سعودی" که قرار است هفته آینده از شبکه رسانه‌ای غیرانتفاعی پی‌بی‌اس پخش شود، ولیعهد سعودی گفته است که قتل خاشقجی "در زمان نظارت من بر امور کشور روی داد و تمامی مسئولیت متوجه من می‌شود زیرا به اصطلاح در زمان نگهبانی من به وقوع پیوسته است." در عین حال، او اطلاع از برنامه‌ریزی و ارتباط با قتل خاشقجی را تکذیب کرده است.

جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی، زمانی از نزدیکان دربار این کشور بود اما بعد از مهاجرت و اقامت در آمریکا، در روزنامه واشنگتن پست به انتقاد از دولت تحت رهبری محمد بن سلمان پرداخت. روز ٢ اکتبر سال گذشته، او برای امور اداری به کنسولگری عربستان در استانبول، ترکیه، مراجعه کرد و پس از آن ناپدید شد.

بعدا مقامات اطلاعاتی ترکیه گفتند که شواهدی در دست دارند که نشان می‌دهد او در داخل کنسولگری کشته و جسد او قطعه قطعه شده است. مقامات ترکیه دولت عربستان را مسئول این قتل معرفی کردند و بعدا تشکیلات اطلاعاتی آمریکا نیز تعدادی از مقامات و ماموران امنیتی عربستان را عامل این قتل دانستند و هدف تحریم قرار دادند.

دولت عربستان نخست هرگونه اطلاع یا ارتباطی با این ماجرا را تکذیب کرد اما با افزایش فشار بین‌المللی گفت که تحقیقات نشان داده است که برخی مقامات و ماموران امنیتی در این ماجرا دست داشته‌اند. به گفته دادستان کل عربستان، قرار بود جمال خاشقجی به کشورش بازگردانده شود اما ماموران اعزامی به استانبول او را به قتل رساندند.

به گفته برخی منابع غربی و مخالفان دولت عربستان، این قتل به دستور مستقیم و زیر نظر ولیعهد سعودی صورت گرفت اما مقامات عربستان همواره این اتهام را رد کرده‌اند.

در مستند پی‌بی‌اس محمد بن سلمان در پاسخ به این سئوال که چگونه ممکن است قتل خاشقجی بدون اطلاع او صورت گرفته باشد، گفته است که نمی‌توان انتظار داشت که مقام ارشد اجرایی کشور بتواند بر اقدامات همه کارکنان دولت نظارت داشته باشد و آنان را کنترل کند. وی گفته است: "کشور ما بیست میلیون جمعیت و سه میلیون کارمند دولت دارد."

در نظام سیاسی عربستان سعودی، پادشاه مقام ریاست دولت یا نخست وزیری را هم در دست دارد اما اداره روزانه امور کشور معمولا زیر نظر ولیعهد به عنوان نایب اول نخست وزیر انجام می‌شود. گفته می‌شود که محمد بن سلمان، که سمت وزارت دفاع را هم در دست دارد، عملا اداره کننده دولت عربستان است.

ولیعهد سعودی در پاسخ به این پرسش که چگونه قاتلان جمال خاشقجی توانستند با یک فروند هواپیمای اختصاصی دولتی به استانبول پرواز کنند و خاشقجی را به قتل برسانند، گفته است: "من کارمندان و وزیرانی دارم که چنین موضوعاتی را دنبال می‌کنند؛ این موضوعات در حوزه مسئولیت آنهاست و آنها اختیارات لازم را برای صدور مجوز استفاده از هواپیماهای دولتی دارند و استفاده از هواپیما به تصمیم من نیاز ندارد."

به گزارش منابع سعودی، یازده مامور دولتی در ارتباط با قتل جمال خاشقجی بازداشت و تحت پیگرد قرار گرفته‌اند اما تاکنون تنها اخباری از چند مورد محاکمه منتشر شده است. این محاکمات علنی نبوده و جزئیاتی از روند رسیدگی به پرونده‌ها در دست نیست.

محمد بن سلمان پس از انتصاب به سمت ولیعهد و در دست گرفتن اداره امور به یک رشته اصلاحات اجتماعی و فرهنگی در عربستان دست زد و روند اصلاحات اجتماعی به خصوص کاهش محدودیت زنان در عربستان همچنان ادامه داشته است. وی همچنین طرح‌هایی را برای توسعه اقتصادی عربستان شامل قطع وابستگی به عواید نفتی و تبدیل کشورش به قدرت اقتصاد منطقه دنبال کرده است.

قتل جمال خاشقجی، ستون نویس روزنامه آمریکایی واشنگتن پست، و انعکاس گسترده آن باعث انتفاد از عربستان شد و به وجهه جهانی آن کشور و موقعیت بن سلمان در افکار عمومی جهانیان آسیب جدی رساند. گزارشی که توسط کارشناسان سازمان ملل تهیه شده خواستار آن است که در ارتباط با این قتل از ولیعهد و تعداد دیگری از مقامات ارشد سعودی تحقیقاتی صورت گیرد. این توصیه مورد قبول دولت سعودی قرار نگرفته است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 506024 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟