فرآیند استیضاح رئیس جمهور آمریکا به جریان می‌افتد

به گزارش رکنا، حزب دمکرات که اکثریت مجلس نمایندگان کنگره آمریکا را در دست دارد تحقیقات رسمی استیضاح درباره عملکرد رئیس جمهور این کشور، دایر بر اینکه او از اوکراین درخواست کمک سیاسی کرده، را شروع کرده است.

نانسی پلوسی رئیس این مجلس بعد از ظهر سه شنبه با اعلام این تصمیم گفت: "رئیس جمهور باید پاسخگو باشد، هیچ کس بالاتر از قانون نیست."

پیشتر دونالد ترامپ دستور داد متن مکالمه تلفنی جنجالی او با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین به طور کامل از حالت طبقه بندی سری خارج شود.

خانم پلوسی گفت که آقای ترامپ مرتکب "نقض قانون" شده است و عملکرد او را "نقض مسئولیت هایش براساس قانون اساسی" توصیف کرد.

او گفت: "این هفته رئیس جمهور اذعان کرد از رئیس جمهور اوکراین خواستار اقدامی شده که از نظر سیاسی به نفع اوست. رئیس جمهور باید پاسخگو باشد."

این تصمیم درحالی اعلام می شود که درخواست ها در حزب دمکرات برای استیضاح رئیس جمهور بالا گرفته بود.

قبلا در پی انتشار نتایج تحقیقات مربوط به مداخله ادعایی روسیه در انتخابات، خانم پلوسی مقابل درخواست ها برای استیضاح او مقاومت می کرد.

آقای ترامپ در واکنش به خبر تصمیم خانم پلوسی گفت: "کشور ما در بهترین وضعیتی است که تاکنون بوده و آنها (دمکرات ها) می روند که انتخابات را ببازند و برای همین فکر می کنند باید این (استیضاح) را پیش بکشند."

"ما قوی ترین کشور دنیا را داریم، بهترین اقتصادی که تا به حال داشته ایم و او (پلوسی) از استیضاح حرف می زند."

او افزود که خانم پلوسی "هنوز حتی متن مکالمه تلفنی را ندیده. آن مکالمه هیچ نقصی نداشت. مکالمه ای که بی نقص نبود و حرف هایی که بی نقص نبود متعلق به جو بایدن در ارتباط با پسرش بود..."

آقای ترامپ گفت که اقدام برای استیضاح برای کشور بد است.

آقای بایدن پیشتر در روز سه شنبه گفت که فرآیند استیضاح باید به جریان بیافتد مگر آنکه رئیس جمهور آمریکا با تحقیقات کنگره درباره محاوره اش با رهبر اوکراین همکاری کند.

در مجلس نمایندگان که در کنترل دمکرات هاست حمایت گسترده ای از فرآیند استیضاح وجود دارد، اما بعید است که در صورت تصویب طرح استیضاح، سنا که در اختیار جمهوری خواهان است، آن را تایید کند.

رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه (۲۴ سپتامبر) در شبکه توییتر نوشت که متن مکالمه یادشده روز چهارشنبه (۲۵ سپتامبر) به طور کامل منتشر خواهد شد. او گفت: "شما یک تماس تلفنی بسیار دوستانه و بجا را خواهید دید."

آقای ترامپ پیش از این هم به خبرنگاران گفته بود که تماس تلفنی او در روز ۲۵ ژوئیه با آقای زلنسکی "برای تبریک" بوده است اما او به مساله فساد اشاره کرده و "بیشتر این واقعیت که ما نمی‌خواهیم پای مردم ما، مانند جو بایدن، معاون رئیس جمهور و پسرش به فسادی که در حال حاضر در اوکراین وجود دارد، کشیده شوند."

او تاکید کرد که "به هیچ عنوان" کار اشتباهی انجام نداده است.

آقای ترامپ می گوید در گفت‌وگوهای خود با رهبران کشورهای دیگر احتیاط می‌کند چون "می‌داند که افراد زیادی از سازمان های اطلاعاتی آمریکا و همین طور کشورهای خارجی صحبت های او را استراق سمع می کنند."

در تاریخ آمریکا تاکنون هیچ رئیس جمهوری به دلیل استیضاح برکنار نشده است. در دهه هفتاد میلادی زمانی که ریچارد نیکسون رئیس جمهور وقت آمریکا به دلیل رسوایی سیاسی موسوم به واترگیت با استیضاح روبرو بود استعفا داد.

کوین مکارتی رهبر جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان در واکنش گفت: "خانم پلوسی رئیس این مجلس است اما وقتی نوبت به این موضوع می رسد از طرف کل آمریکا سخن نمی گوید."

"او نمی تواند به طور یک جانبه تصمیم بگیرد که باید تحقیقات استیضاح را شروع کنیم."برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 505780 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟