رهبران‌ آلمان، بریتانیا و فرانسه ایران را مسئول حملات به تاسیسات نفتی عربستان دانستند

به گزارش رکنا، رهبران فرانسه، آلمان و بریتانیا روز دوشنبه موافقت کردند که ایران مسئول حملات ماه جاری به تاسیسات مهم نفتی در عربستان سعودی بوده است و از ایران خواستند به جای "تحریک" راه گفتگو را در پیش گیرد. ایران این اتهام را رد کرد.

آنها در بیانیه ای که پس از نشستی در نیویورک منتشر شد همچنین از ایران خواستند برای رسیدن به آرایش تازه ای برای تقویت توافق اتمی، برجام، وارد گفتگو شود.

جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در توییتر خود دست داشتن ایران در حمله به تاسیسات نفتی عربستان را رد کرد وبا متهم کردن سه کشور اروپایی به عدم اجرای تعهداتشان گفت که پیش از پایبندی به توافق کنونی هسته‌ای، امکان گفتگو وجود ندارد.

حمله به مجموعه پالایشگاهی بزرگ بقیق و میدان نفتی حقل خریص متعلق به شرکت آرامکو عربستان روز ۱۴ سپتامبر روی داد و آمریکا یک روز بعد ایران را در آن مقصر شناخت، اتهامی که ایران رد کرده است.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا در بیانیه مشترکی که فرانسه منتشر کرد نوشتند: "برای ما روشن است که ایران مسئول این حمله است. هیچ توضیح دیگری وجود ندارد. ما از تحقیقات جاری برای حصول جزییات بیشتر حمایت می کنیم."

آن حملات عرضه بیش از ۵ درصد نفت جهانی را مختل کرد و باعث افزایش قیمت جهانی نفت شد.

سازمان ملل با اعزام تیمی به عربستان، در حال انجام تحقیقاتی درباره این حملات است، حملاتی که موجب شد تا آمریکا، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را بار دیگر تحریم کند.

شیعیان حوثی مسئولیت آن حمله را برعهده گرفته‌اند، اما عربستان و آمریکا معتقدند که ایران در این حملات دست داشته است و حتی گفته شد که این حملات از جایی در داخل خاک ایران انجام شده است. ادعایی که از سوی ایران بارها رد شده است.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، روز دوشنبه بعد از ورود به نیویورک برای شرکت در مجمع عموم سازمان ملل گفت: "ملت ایران، ملت مقاومت و ایستادگی بوده و خواهان بازگشت همگان به مقررات و قانون هستند. امیدواریم در شرایط حساسی که امروز منطقه ما می گذراند بتوانیم پیام ملت های منطقه که پیام صلح و پایان هرگونه مداخله جویی در منطقه حساس خلیج فارس و خاورمیانه است را به گوش جهان برسانیم."

همزمان دونالد ترامپ عصر دوشنبه در دیدار با نخست وزیر سنگاپور در نیویورک با اشاره به سیاست فشار حداکثری آمریکا بر ایران گفت فشار وارد شده بر این کشور تاکنون سابقه نداشته است.

آقای ترامپ با اشاره به محتوای سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در روز سه شنبه گفت:‌ "در مورد ایران اتفاق های زیادی در حال رخ دادن است. بیشتر از آن چه شما می دانید. بیشتر از آن چه رسانه ها می دانند. فردا کمی درباره آن صحبت می کنم."

بوریس جانسون: به احتمال زیاد ایران مسئول حمله به تاسیسات نفتی عربستان است
وزیرخارجه بریتانیا: نامحتمل است حوثی‌ها مسئول حمله به تاسیسات نفتی عربستان باشند

درخواست از ایران در مورد برنامه اتمی

رهبران آلمان، بریتانیا و فرانسه همچنین ایران را ترغیب کردند برای رسیدن به آرایش تازه ای برای تقویت توافق اتمی، برجام، وارد گفتگو شود، هرچند تاکید کردند همچنان از برجام حمایت می کنند.

این سه رهبر از ایران خواستند ورود به "مذاکره درباره یک چارچوب بلندمدت برای برنامه اتمی اش و همچنین مسائل مرتبط با امنیت منطقه، از جمله برنامه موشکی و سایر راه های پرتاب موشک ها را بپذیرد."

آقای جانسون از این نیز پیشتر رفت و گفت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا باید با تهران به توافق تازه ای برسد.

او به شبکه ان بی سی گفت: "یک شخص هست که می تواند به توافق بهتری برسد... و او رئیس جمهور ایالات متحده است. امیدوارم توافقی ترامپی داشته باشیم."

همزمان برایان هوک مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا گفته است که آمریکا در پی مذاکراتی جامع با ایران است به طوری که شامل موضوع توسعه برنامه موشکی و حمایت ایران از تروریسم باشد. ایران اتهام حمایت از تروریسم را رد می کند.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در واکنش به بیانیه رهبران اروپایی در توییتر نوشت: "ناتوانی سه کشور اروپایی در اجرای تعهداتشان بدون اجازه آمریکا از ماه مه سال ۲۰۱۸ آشکار شده است."

"راه حل این کمبود، اراده جامع برای ایجاد مسیر مستقل،‌ عدم تکرار طوطی وار ادعاهای پوچ آمریکا و عدم ناسازگاری با برنامه جامع اقدام مشترک است. هیچ گونه توافق جدیدی پیش از پایبندی به توافق کنونی وجود نخواهد داشت."


برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 505386 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟