ظریف: ایالات متحده به تعهدات خود در میز مذاکره برگردد

به گزارش رکنا، محمدجواد ظریف امروز- چهارشنبه - در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که ۲ تن از اعضای بسیار تندروی تیم بی از این گروه خارج شده‌اند چقدر امید داریم که اعضای تندرو دیگر هم کنار بروند، اظهار داشت: واقعیت این است که سیاست‌های تندروانه و افراطی ایالات متحده و رژیم صهیونیستی محکوم به شکست بوده و ما این شکست‌ها را یکی پس از دیگری مشاهده می‌کنیم.
وی افزود: سیاست جمهوری اسلامی همواره سیاست ثابتی است و ما این سیاست را ادامه می‌دهیم. ما متعهد به تعهدات بین‌المللی خودمان هستیم.
وزیر امور خارجه بیان کرد: همانطور که مقام معظم رهبری هم فرمودند این تعهد ما نشان‌دهنده این است که اگر دیگران می‌خواهند با ما تعامل کنند باید آنها هم متعهد به تعهدات بین‌المللی‌شان باشند. یعنی اگر ایالات متحده آمریکا می‌خواهد در میز مذاکره جایگاهی داشته باشد باید به تعهدات خودش برگردد و نشان بدهد کشوری قابل اعتماد است و اگر نتوان اعتماد هم به وی نکرد بتوان با این کشور توافق کرد.
ترامپ حتی برای امضایش هم ارزشی قائل نیست
ظریف تصریح کرد:‌ اکنون ایالات متحده نشان داده است که برای توافق و حتی امضائش ارزشی قائل نیست. امروز تصمیم می‌گیرد گروهی را به کاخ سفید دعوت کند، فردا جلسه را برهم می‌زند و یا همان‌ها را تحریم می‌کند و این نشان دهنده سیاست غلط ایالات متحده است و خودشان بایستی این سیاست را اصلاح بکنند اگر نه هر روز بیش از پیش در دنیا منزوی می‌شوند.
ایالات متحده می‌خواهد واقعیات منطقه را به فراموشی بسپارد
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پاسخ ایران به اتهاماتی وارد شده برای هدف گرفتن منابع نفتی در عربستان چیست؟ خاطرنشان کرد: ما به صراحت گفته‌ایم ایالات متحده به جای اینکه به دنبال فرافکنی باشد، باید به دنبال نگاه کردن به واقعیات باشد. من احساس می‌کنم دولت آمریکا می‌خواهد واقعیات منطقه ما را به طریقی به فراموشی بسپارد.
محمدجواد ظریف به تسنیم گفت که سفرش به نیویورک برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل قطعی نیست.
وی همچنین در پاسخ به این سؤال که "آیا شما همراه رئیس‌جمهور به نیویورک خواهید رفت؟" گفت: ببینیم چه می‌شود، فعلاً قطعی نشده است و فعلاً ویزا نداریم.
گفتنی است ، هرساله حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور، در بازه زمانی 25 الی 5 مهر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک حضور می‌یابد و وقت سخنرانی دارد.
در 6 سال اخیر، رئیس‌جمهور به‌همراه یک هیئت همراه سیاسی عازم نیویورک شده است که در این سفرها همواره ظریف وزیر امور خارجه نیز حضور داشته است.
اما دولت ایالات متحده در اقدام جدید ضدایرانی خود دست به تحریم ظریف وزیر امور خارجه زد. 10 مرداد امسال بود که ایالات متحده آمریکا محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان را رسماً تحریم کرد.
امسال تابه‌حال نه‌تنها ویزای ظریف، بلکه ویزای رئیس‌جمهور و هیئت همراه او هم تاکنون صادر نشده و امکان لغو سفر روحانی به نیویورک وجود دارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 504383 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟