به گزارش رکنا، روز شنبه پهپاد‌های یمنی در پاسخ به پنج سال بمباران شهر‌های یمن توسط عربستان، دو میدان نفتی بزرگ عربستان را بمباران کردند که موجب خسارت‌های سنگینی به صنعت نفت عربستان شد به طوری که تولید نفت این کشور یک‌شبه نصف شد. تولیدی که روزانه حدود ۱۰ میلیون بشکه نفت را شامل می‌شود. توقف تولید عربستان شامل دست‌کم ۵ میلیون بشکه در روز شده که ۵ درصد از تولید جهانی روزانه نفت را شامل می‌شود.

به نظر می‌رسد حملات ارتش یمن تأثیرگذار بوده و آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای در پالایشگاه خریص که یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های نفتی عربستان سعودی است ایجاد کرده. میدان خریص روزانه ۱.۵ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند در میدان نفتی بقیق که بزرگ‌ترین پالایشگاه نفتی جهان به شمار می‌آید نیز آتش‌سوزی گسترده‌ای به وجود آمده است.

تاسیسات پالایش نفت بقیق مهم‌ترین تاسیسات نفتی عربستان سعودی است که در سال ۲۰۱۸ حدود نیمی از تولید نفت خام عربستان را پالایش کرد یعنی حدود ۵ میلیون بشکه در روز. این‌که کاهش تولید نفت در عربستان چه تاثیری در بازار Store خواهد گذاشت موضوع اصلی این گزارش است که کارشناسان در این باره نظر داده‌اند.

بی‌اعتمادی مشتریان نفت سعودی

محمدعلی خطیبی، کارشناس نفت در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: عربستان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان است و مشکل در صادرات نفت این کشور بازار نفت دنیا را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

وی با بیان این‌که احیای خسارت‌هایی که به صنعت نفت عربستان وارد شده زمان می‌برد تصریح کرد: صدماتی که به میدان نفتی عربستان وارد شده بعید است طی چند روز دوباره به ساختار قبلی برگردد و این موضوع نشان‌دهنده این است که بازار نفت در جهان ممکن است با تغییراتی همراه باشد.

خطیبی افزود: تلفاتی که به صنعت نفت وارد می‌شود اگر کمتر از دو تا سه ماه جبران شود کوتاه‌مدت تلقی می‌شود، اما اگر خسارت‌ها بنیادی باشد و بیش از شش ماه و یک سال زمان نیاز داشته باشد بلندمدت نامیده خواهد شد که در این صورت بازار با التهاب بیشتری روبه‌رو می‌شود.

مسئول فروش نفت ایران در دولت دهم ادامه داد: آنچه اکنون اتفاق افتاده، بی‌اعتمادی مشتریان عربستان با وجود وعده‌های ترمیم زیرساخت‌های شرکت آرامکو است. به این دلیل که ریسک صادرات نفت عربستان را افزایش می‌دهد و متقاضیان زمانی که سفارش خود را اعلام می‌کنند معلوم نیست که در تاریخ مقرر نفت خود را تحویل می‌گیرند یا خیر. از این رو مشکلاتی در تأمین نفت عربستان به وجود می‌آید.

این کارشناس نفت با تاکید بر این‌که اگر یمنی‌ها یک‌بار دیگر به تاسیسات نفتی عربستان حمله کنند قیمت نفت افزایش زیادی خواهد داشت گفت: اکنون امنیت نفت عربستان با مشکل مواجه شده و معلوم نیست که حملات یمنی‌ها ادامه داشته باشد یا خیر. اگر حتی یک‌بار دیگر یمن به تاسیسات نفتی عربستان آسیب برساند و این موضوع تداوم داشته باشد مشتریان نفت شرکت آرامکو از دست می‌روند و قیمت نفت افزایش خواهد داشت.

خطیبی معتقد است، کشور‌هایی که درگیر جنگ هستند آسیب‌پذیرتر از کشور‌هایی هستند که تحت تحریمند. در زمان جنگ عراق با ایران، بعثی‌ها تاسیسات نفتی ایران را مورد هدف قرار می‌دادند، اما طی چند روز دوباره آن را بازسازی می‌کردیم، اما این حمله به پالایشگاه و تاسیسات مربوط به آن بود. در حمله قبل یمن به عربستان نیز تنها خطوط لوله مورد هدف قرار گرفت، اما اکنون بخش میدان نفتی مورد هدف قرار گرفته که نیاز به بازسازی اساسی دارد و آسیب‌های زیادی برجا گذاشته است.

وی افزود: اگر این شرایط پیش برود و حمله حوثی‌های یمن ادامه داشته باشد ممکن است مشتریان عربستان نسبت به دریافت نفت از این کشور بی‌اعتماد شوند و حکومت نفتی عربستان در جهان نفس‌های آخر خود را بکشد.

به گفته این کارشناس نفت، آسیب به بخش پالایش و انتقال در زمان کوتاهی قابل جبران است، اما جبران خسارت در بخش چاهی و ترمینال و بارگیری زمان‌بر خواهد بود.

بازگشت عربستان به ظرفیت کامل تولید نفت هفته‌ها طول خواهد کشید

بازگشت عربستان سعودی به ظرفیت کامل عرضه نفت پس از حمله به تاسیسات نفتی آرامکو، هفته‌ها طول خواهد کشید.

به گزارش رویترز، حمله به تاسیسات نفتی بقیق و خریص، ۵.۷ میلیون بشکه نفت را از تولید عربستان سعودی کم کرده است. مقامات عربستان هیچ زمان مشخصی برای ازسرگیری عرضه نفت نداده‌اند.

تولید و صادرات نفت عربستان سعودی با حمله پهپاد‌ها به دو تاسیسات بزرگ نفتی این کشور که تحت کنترل شرکت دولتی آرامکو هستند، مختل شده است. این تاسیسات شامل بزرگ‌ترین تاسیسات پالایشگاهی جهان هم می‌شود.

تولید ۵ میلیون بشکه نفت خام در روز متوقف شده که تقریباً نیمی از تولید عربستان و ۵ درصد عرضه جهانی نفت است.

آژانس بین‌المللی انرژی در واکنش به افت شدید تولید نفت عربستان اعلام کرد بازار‌های جهانی نفت فعلاً به خاطر وجود ذخایر بسیار، نفت کافی در اختیار دارند. عربستان سعودی احتمالاً سعی می‌کند صادرات خود را با استفاده از ذخایر حفظ کند.

این کشور در مخازنش در عربستان، مصر، ژاپن و هلند نفت ذخیره دارد. ولی عربستان از آغاز سال ۲۰۱۶ ذخایر خود را کاهش داده است و حالا ذخایر آن در پایین‌ترین حد از ۲۰۰۸ قرار دارد؛ یعنی عربستان نسبت به ۳ سال گذشته ذخیره نفتی کمتری برای برداشت دارد.

چرا آرامکو برای عربستان اهمیت زیادی دارد؟

شرکت نفت عربستان یا آرامکو بزرگ‌ترین شرکت نفتی جهان است. برخی از کارشناسان ارزش دارایی این شرکت را بیش از ۲۰۰۰ میلیارد دلار عنوان کردند. این رقم نشان‌دهنده این است که ارزش سهام آرامکو نسبت به شرکت اکسون موبیل، بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت آمریکا ۵ برابر بیشتر است.

به طور تقریبی از هر هشت بشکه نفتی که در جهان تولید می‌شود یک بشکه متعلق به شرکت آرامکو است و با این تفاسیر حدود ۱۲ درصد از سهم تولید جهانی نفت به آرامکو اختصاص دارد. در این شرکت روزانه حدود ۱۰ میلیون بشکه نفت تولید می‌شود.

اگر در مورد سود خالص این شرکت بخواهیم توضیح بدهیم باید سود خالص شرکت‌های اپل، آلفابت گوگل و اکسون موبیل را با هم جمع کنیم تا به سود خالص این شرکت برسیم.

آرامکو در کشوری با ۲۸ میلیون جمعیت، برای بیش از ۲۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد کرده است که از این تعداد، حدود ۶۵ هزار نفر مستقیماً در استخدام این شرکت هستند.

احتمال کاهش درآمد‌های نفتی عربستان

فرشاد علیخانی، کارشناس نفت درباره آینده بازار نفت پس از نصف شدن تولید عربستان توضیح داد: با توجه به این‌که عرضه و تقاضا برای هر کالایی اهمیت دارد و امنیت تأمین آن را به خطر می‌اندازد حمله یمن به عربستان باعث برهم خوردن قیمت نفت در بازار جهانی می‌شود و احتمال بروز مشکلات اقتصادی به دلیل کاهش درآمد‌های خارجی سعودی‌ها وجود دارد.

وی با بیان این‌که حمله یمن به عربستان باعث کاهش تولید نفت این کشور شده است تصریح کرد: آن‌طور که در اخبار شنیده می‌شود به طور متوسط تولید روزانه ۷ میلیون بشکه نفت به خطر افتاده است.

علیخانی به حساسیت بازار نفت اشاره کرد و افزود: هنوز اطلاعات دقیقی مبنی بر این‌که این حملات چقدر در لایه‌های تاسیسات نفتی عربستان خسارت وارد کرده منتشر نشده و مقامات سعودی نیز ترجیح می‌دهند در این زمینه سکوت کنند.

وی به انتخابات ریاست جمهوری پیش رو ایالات متحده آمریکا اشاره کرد و ادامه داد: ایالات متحده آمریکا اجازه نمی‌دهد حتی یک روز قیمت نفت در بازار جهانی افزایش یابد به این دلیل که احتمال دارد با افزایش قیمت بنزین رأی مردم این کشور با تغییراتی همراه باشد که به نفع رئیس‌جمهور فعلی نیست. از این رو حتی اگر عربستان نتواند این کار را جبران کند آمریکا زحمت این کشور را کم خواهد کرد تا از این موضوع به نفع خودش استفاده کند.

این کارشناس نفت با بیان این‌که آمریکا ذخایر استراتژیک نفت در اختیار دارد تصریح کرد: هرچند یمن و عربستان با هم در جنگ هستند، اما پشت پرده این موضوع به آمریکا برمی‌گردد که این اقدام آن‌ها با برهم زدن تعادل در بازار نفت امنیت تأمین انرژی جهان را به خطر انداخته است. آمریکا به جای فرافکنی بهتر است مانع بروز تنش در منطقه شود.

علیخانی با اشاره به تحریم‌های فروش نفت ایران توسط آمریکا گفت: کشور‌های زیادی نیازمند نفت ایران هستند، اما به دلیل تحریم‌های سختگیرانه آمریکا علیه ایران حاضر نیستند از ایران نفت بخرند. ضمن این‌که این احتمال وجود دارد که آمریکا به منظور از دست نرفتن ذخایر استراتژیک کشورش به ایران در قالب یک امتیاز اجازه فروش نفت را به مدت کوتاهی بدهد تا عربستان بتواند تاسیسات نفتی خود را بازسازی کند که در این صورت هم قصد دارد تعهدات ایران را نسبت به برجام افزایش دهد و هم تاسیسات نفتی عربستان بازسازی شده و دوباره تحریم فروش نفت ایران اجرایی خواهد شد.

تاثیر بر قیمت نفت

به رغم آن که آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش خود اعلام کرده است که عرضه نفت به بازار جهانی به میزان کافی در حال انجام است و سعودی‌ها ادعا کرده‌اند که می‌توانند عرضه نفت را مجددا در مدت زمان کوتاهی افزایش دهند، اما حمله یمنی‌ها به تاسیسات نفتی عربستان می‌تواند قیمت نفت را صعودی کند.

بخشی از پیش بینی‌ها حاکی از آن است که ممکن است در پی حمله به تاسیسات فرآوری نفت بقیق قیمت نفت حتی سه رقمی شود.

بنا به اعلام مؤسسه فوربس و برخی دیگر کارشناسان در صورتی که کمبود عرضه نفت ناشی از خسارت وارده به تاسیسات نفتی سعودی‌ها به درازا بکشد این احتمال وجود دارد که قیمت نفت از صد دلار عبور کند. یکی دیگر از نگرانی‌های کارشناسان این است که افزایش قیمت ناشی از حمله یمنی‌ها به روند کاهش رشد اقتصاد جهانی نیز دامن بزند.

عربستان سعودی هنوز هیچ نظری در مورد میزان خسارت وارد شده به تولید نفت این کشور نداده است، ولی منابع صنعتی می‌گویند ۵ تا ۶ میلیون بشکه نفت در روز معادل ۵ تا ۶ درصد عرضه جهانی نفت تحت تأثیر قرار گرفته است. عربستان سعودی، بزرگ‌ترین تولیدکننده اوپک، مدت‌ها دارنده بزرگ‌ترین ذخایر مازاد نفت جهان بود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 503961 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟