تهران می‌تواند در نهایت توافقی خوب از ترامپ بگیرد/ ماکرون در آمریکا از ترامپ محبوب‌تر است

به گزارش رکنا، توماس شوآرتز، استاد علوم سیاسی دانشگاه یو سی اِل اِی آمریکا است. وی سال‌ها در حوزه علوم سیاسی و تئوری‌های علوم سیاسی مطالعه و تدریس کرده و اکنون در حال نوشتن کتابی تحت عنوان «استراتژی رونالد ریگان در زمان جنگ سرد» است.

برای تحلیل سفر ظریف به فرانسه هنوز زود است

این استاد دانشگاه در مورد سفر غیرمنتظره وزیر خارجه ایران به فرانسه و محل اجلاس گروه هفت گفت: واقعاً خیلی زود است که متوجه شویم هدف از این سفر ظریف چه بود. دو روز قبل، ترامپ گفت که ماکرون با اجازه ترامپ این دعوت را صورت داده است اما نمی‌شود خیلی این حرف را جدی گرفت؛ چراکه این رویه معمول ترامپ است همین که از واژه اجازه استفاده می‌کند بیانگر این است که او دوست دارد همه چیز با کسب اجازه از او باشد. اما عده زیادی تصور می‌کنند این حضور به صورت غیرمنتظره و غافلگیرکننده برای ترامپ صورت گرفته است بنابراین این احتمال زیاد است.

ماکرون می‌خواهد از درگیری نظامی در تنگه هرمز جلوگیری کند

وی در ادامه در مورد تلاش ماکرون برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا گفت: ماکرون سعی می‌کند که تنش‌ها را کاهش دهد و در این رابطه از موقعیت میانجیگری استفاده می‌کند تا تنش‌ها را کاهش دهد و ترامپ را به پذیرفتن برخی شرایط برای توافق قانع کند و مانع از بروز درگیری در تنگه هرمز شود.

ماکرون گمان می‌کند صلح میان ایران و آمریکا محتمل است

شوآرتز افزود: ماکرون گمان می‌کند که ترامپ می‌خواهد بگوید که می‌تواند توافق بهتری نسبت به اوباما منعقد کند، آن هم تا حد زیادی به دلایل سیاسی داخلی. ترامپ جنگ نمی‌خواهد، اما او می‌خواهد در ظاهر سرسخت‌تر از اوباما به نظر برسد.

وی خاطرنشان کرد: با همه این‌ها ماکرون معتقد و امیدوار است که ظریف می‌تواند پیشنهاد مصالحه‌ای را ارائه کند که ترامپ بپذیرد. از سوی دیگر ترامپ توانسته با کره شمالی که بسیار بازیگر بدی از نظر بین‌المللی محسوب می‌شود، سازش کند بنابراین صلح با ایران محتمل است.

ماکرون در آمریکا از ترامپ محبوب‌تر است

در ادامه گزارش ایلنا آمده است ، شوآرتز در ادامه درمورد دلیل تلاش ماکرون برای میانجیگری میان ایران و آمریکا گفت: ماکرون برای کمک به جایگاه سیاسی خود می‌خواهد این کار را انجام دهد. شاید باور کردن این موضوع سخت باشد اما ماکرون نسبت به ترامپ در بین آمریکایی‌ها محبوب‌تر است. او می‌تواند از این موقعیت سیاسی به بهترین شکل استفاده کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در ایران در حال حاضر عده‌ای خواهان توافق با غرب هستند و عده‌ای هم با این رویکرد به شدت مخالف هستند. از سوی دیگر برخی معتقدند اگر ایران بتواند حمایت خود از برخی گروه‌ها را کم کند شاید شرایط عوض شود، اما این اتفاق هم بعید به نظر می‌رسد.

این استاد دانشگاه در ادامه در مورد تحریم‌ها گفت: مردم ایران از تحریم‌ها رنج می‌برند و دو طرف باید تلاش کنند تا به سمت سازش بروند.

ایران می‌تواند در نهایت توافقی خوب از ترامپ بگیرد

وی در نهایت در مورد آینده این شرایط هم اظهار کرد: من در نهایت معتقدم که ایران می‌تواند توافقی خوب با ترامپ داشته باشد اما ترامپ هم باید واقعا بخواهد که با ایران سازش کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 499781 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟