ائتلاف خیالی واشنگتن علیه ایران در خلیج فارس

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی اِسکای نیوز با تکرار مواضع خصمانه کشورش علیه ایران بدون اشاره به مبارزه بی‌امان تهران با تروریست‌های مصنوع غرب به سرکردگی کشورش در خاورمیانه در ادعایی مضحک گفت: ایران بزرگ‌ترین کشور حامی تروریسم در جهان بوده و اکنون تمایلش را برای بیرون کشیدن کشتی‌های تجاری از آب نشان داده است!

وزیر خارجه آمریکا در این خصوص مدعی شد: ایران در ۶ کشتی مین‌گذاری کرد، کشتی بریتانیایی را توقیف کرده و کماکان آن کشتی را نگه داشته که از نظر ما کار اشتباهی است و باید از انگلیس حمایت شود.

وی در ادامه به ائتلاف خیالی واشنگتن در خلیج فارس اشاره کرد و گفت: آنچه ما از بیش از ۶۰ کشور خواسته‌ایم این است که در حفظ امنیت و باز نگه داشتن تنگه هرمز همکاری کنند، به این ترتیب کشتی‌های تجاری می‌توانند از آنجا گذر کنند.

پمپئو افزود: می‌خواهیم مطمئن شویم که برنامه جامعی داریم، اینکه ایران کاری نکند که در مرحله نخست به خطر یک درگیری تحریک کننده دامن بزند. دوم اینکه ما از اقتصاد استرالیا، ژاپن و کره جنوبی حمایت می‌کنیم؛ کشورهایی که به کالاهایشان در تنگه هرمز وابسته هستند.

این در حالی است که در پی تنش‌آفرینی‌های آمریکا در تنگه هرمز، واشنگتن ادعایی را مبنی بر تشکیل ائتلافی در منطقه به بهانه آزادی کشتیرانی مطرح کرد؛ ادعایی که تاکنون چند کشور از جمله آلمان مشارکت در آن را قویاً رد کرده‌اند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 495045 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟