رییسی: باید بازداشت به حداقل ممکن برسد

به گزارش رکنا، حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی امروز در نشست قضات و کارکنان دادگستری خراسان رضوی در محل دادگستری استان اظهار کرد: در همه بخش‌های قوه قضاییه با همکاری دستگاه‌های اداری باید تلاش شود ورودی پرونده ها کاهش یابد. آن دسته از مسائلی که می تواند بدون ورود پرونده به دستگاه قضا مساله حل شود باید از همان مسیر استفاده کرد.

وی ادامه داد: کاهش ورودی پرونده یک راهکار ندارد و یک موضوع چند ضلعی است که باید همه آن به کار رود تا به نتیجه مطلوب منجر شود. کاهش ۹ درصدی پرونده در سال جاری در استان باید با یک برنامه ریزی جامع و پیگیری به یک جریان فراگیر باید تبدیل شود.

وی ادامه داد: در این راستا مسوولان نباید منتظر دستورالعمل تهران بمانند. باید یکسری ابتکارات انجام دهند تا این مسائل پیش رود. گاهی این ابتکارات بسیار قابل توجه است، ضمن انتظار برای دستورالعمل از تهران اما ابتکار و خلاقیت را نیز نباید فراموش کرد. امروز به یکی از مجموعه های قضایی در استان سر زدم. بعضی از همکاران ابتکاراتی قابل توجه داشتند که توصیه کردم این موارد را به سایر بخش ها منتقل کنند.

رئیس دستگاه قضا خاطرنشان کرد: گاهی هم در ارائه آمار، آمار کم را زیاد و آمار زیاد را کم دادن بد است. آمار باید واقعی باشد. واقعی ساختن آمار مساله مهمی است.

رئیسی با بیان اینکه آمار و عدد شاخص مهمی است اما صرف آمارگرایی ناصحیح و ناصواب است، افزود: گاهی یک پرونده هفته‌ها وقت یک قاضی را به خود اختصاص می دهد. در ظاهر یک پرونده است اما در باطن صدها پرونده است. باید به کیفیت در کنار کمیت توجه شود و بهره وری بر این اساس باید مورد توجه باشد.

وی عنوان کرد: کاهش جمعیت کیفری نکته قابل توجهی است و از سیاست های مهم ماست، زندان باید برای افراد شرور و کسانی که جامعه اسلامی را ناامن می کنند، باشد.

رئیسی اضافه کرد: ما نسبت به کاهش جمعیت کیفری تاکید داریم. مواردی که می تواند بازداشت نشود، جایی که بر عهده قاضی است، حتما تصمیم به عدم بازداشت گرفته شود مگر تحقیقاتی لازم باشد. باید بازداشت به حداقل ممکن برسد مگر در موارد مصرح در قانون چرا که بازداشت راهکار نیست.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 491772 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟