ترامپ قطعنامه‌های ممنوعیت فروش تسلیحات به عربستان را وتو کرد

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا 3 قطعنامه کنگره را که خواستار ممنوعیت فروش اضطراری و فوری سلاح به عربستان سعودی و امارات متحده عربی شده بود، رد کرده است.
بعید به نظر می رسد که کنگره آمریکا دو سوم آراء لازم برای از بین بردن وتوی ترامپ را در اختیار داشته باشد و ظاهرا بار دیگر تلاش نمایندگان آمریکایی برای جلوگیری از فروش تسلیحات به عربستان و امارات ناکام خواهد ماند.
سنای آمریکا 20 ژوئن یعنی 30 خردادماه طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن خواستار لغو برنامه ترامپ برای استفاده از قدرت و اختیارات ویژه با هدف فروش تسلیحات به عربستان سعودی شده بود.
ترامپ پیش از این با اعلام وضعیت فوق العاده در قبال ایران به کنگره اطلاع داده بود که قصد فروش 8 میلیارد دلار تسلیحات نظامی به عریستان سعودی، اردن و امارات متحده عربی را دارد.
بر اساس قوانین آمریکا، رئیس جمهور می تواند با اعلام وضعیت فوق العاده ملی از قدرت و اختیارات ویژه اش برای فروش تسلیحات بدون مجوز کنگره استفاده کند. تلاش ترامپ برای دور زدن کنگره و فروش تسلیحات به عربستان سعودی و متحدانش با واکنش منفی نمایندگان هر دو حزب روبرو شده است.
گروهی متشکل از نمایندگان دو حزب به رهبری رابرت منندز و لیندسی گراهام 22 قطعنامه برای مخالفت با فروش تسلیحات به کشورهای عربی ارائه کرده اند. هر یک از این قطعنامه ها برای رد قراردادهایی است که دولت ترامپ برای فروش تسلیحات به عربستان سعودی منعقد کرده است.
ترامپ بارها از فروش تسلیحات نظامی به ریاض حمایت کرده است. ترامپ پیش از این نیز مصوبه کنگره آمریکا در قطع حمایت نظامی واشنگتن از ائتلاف متجاوز سعودی در جنگ علیه یمن را وتو کرده است.
قرارداد 8 میلیارد دلاری آمریکا و عربستان سعودی شامل 120 هزار فروند موشک هدایت شونده، پشتیبانی از جنگنده های اف 15 سعودی و موشک های ضد تانک و مسلسل های کالیبر 50 است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 491721 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟