توقیف نفتکش ایرانی توسط انگلیس بسیار سخیف و غلط بود
  1. به گزارش رکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی امروز – چهارشنبه - در جلسه هیأت دولت، گفت: دشمن به دنبال ایجاد ناامنی در منطقه است و از این رو به فضای کشورمان تجاوز کرد که البته با پاسخ قاطع مواجه شد و از سوی دیگر به طور نیابتی، کشتی نفتکش ایرانی را توقیف کردند که کار بسیار سخیف و غلطی انجام دادند.

روحانی خاطر نشان کرد: انگلیسی‌ها در آبهای سرزمینی اسپانیا به ناروا این کشتی را توقیف کردند در حالی که خودشان در این سرزمین و منطقه جبل‌ الطارق اشغالگر هستند چرا که این سرزمین متعلق به اسپانیا است و دولتی اشغالگر که به ناروا در این منطقه حضور دارد این کار سخیف را انجام داده است و این در حالی است که مردم اسپانیا هم از این کار انگلیس اعلام انزجار دارند.

رییس جمهور با بیان اینکه اقدام انگلیسی‌ها کاری بسیار سخیف، غلط و اشتباه بود و به زیان آنها است، تصریح کرد: همه باید تلاش کنیم که در سطح جهان، خطوط کشتیرانی از امنیت کامل برخوردار باشد و به انگلیسی‌ها گوشزد می‌کنم که شما آغازگر ناامنی هستید و تبعات آن را بعداً درک خواهید کرد.

دکتر روحانی اظهارداشت: البته ممکن است انگلیسی‌ها به دستور آمریکا و یا آنچه که گروه «ب» نامیده می‌شود این کار را کرده باشد که البته باز هم اقدام غلط و اشتباهی است. ضمن اینکه می‌دانیم که در داخل انگلستان شرایط انسجام ندارد و به هم ریخته است و دولت و پارلمانی به طور منسجم وجود ندارد اما در عین این سراسیمگی و به‌هم‌ریختگی، توقیف نفتکش ایرانی کاری احمقانه بود.

رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود تحرکات اخیر آمریکا را حکایتی جالب و خنده‌آور توصیف کرد و گفت:‌ تحرکات امروز آمریکا، حکایت آدمی است که با دست پس می‌زند و با پا پیش می‌کشد. آمریکایی ها از یک طرف برجام را یک توافق بسیار بد و به تعبیر خودشان بدترین توافق می‌دانند و بدون هیچ بهانه‌ای از آن خارج می‌شوند و از طرف دیگر وقتی ایران برخی از تعهدات خود را کاهش می‌دهد، همگی از آن ابراز نگرانی می‌کنند در حالی که باید از آمریکا نگران بود که کل برجام را زیر پا گذاشته است.

روحانی خاطر نشان کرد: آنها درخواست جلسه فوق‌العاده برای شورای حکام دادند که چرا ایران برخی از تعهدات برجامی را کنار گذاشته است و این داستان خنده‌آوری است که امروز آمریکایی‌ها آن را انجام می‌دهند که کمتر می‌توان در تاریخ سیاسی جهان سراغی از اینگونه اقدامات گرفت.

رییس جمهور افزود: آنها دلیلی برای عدم غنی‌سازی ایران اعلام نمی‌کنند و صرفاً می‌گویند کار بدی است و یا اینکه هدف ایرانی‌ها بد است. اما نمی‌توانند بگویند که اگر کار بدی است چرا خودشان آن را انجام می‌دهند و تنها کشوری که در دنیا غنی‌سازی بد انجام داده و از سلاح اتمی استفاده کرده است، امروز نصیحت‌گر دیگران شده و خود را مصلح معرفی می‌کند.

دکتر روحانی تصریح کرد: آیا غنی‌سازی که منجر به ساخت سوخت رآکتور قدرت شده و نیازمندی‌های مردم را در زمینه شیرین‌ کردن آب و یا تأمین برق برآورده می‌سازد و موجب اقدامات پزشکی و تولید رادیوداروها برای درمان بیماری‌ها می‌شود و هزاران کاربرد صلح‌آمیز در زمینه علوم فناوری دارد برای ایران بد و برای دیگران خوب است.

رییس جمهور با بیان اینکه اروپایی‌ها هم از اینکه ایران برخی تعهدات خود را بر طبق برجام کنار گذاشته اظهار نگرانی می‌کنند، خطاب به آنان، گفت: شما نمی‌خواهد نسبت به ایران نگران باشید، نگرانی شما باید از آمریکا باشد که کل این تعهد و برجام را زیر پا گذاشته و تمام تعهدات بین‌المللی را متزلزل کرده است.

دکتر روحانی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب برجام و توافق حرکت می‌کند و ساختارشکن نیستیم و ساختار برجام را برهم نزدیم، ما 14 ماه به شما فرصت دادیم و باز هم با اقدام جدید خود 2 ماه دیگر فرصت دادیم و اقدامات ایران کاملاً صحیح، درست و در چارچوب قانون است.

رییس جمهور اضافه کرد: البته ممکن است برخی سلیقه دیگری در خصوص چگونگی اقدامات کشورمان داشته باشند که مثلاً چرا هیجانی و جهشی واکنش نشان نمی‌دهیم . در مقابل اینها، مبنای ما این است که فضا و زمان لازم را برای حفظ برجام تا جایی که ممکن است نگه داریم چرا که می‌دانیم برای منطقه و جهان حائز اهمیت است.

روحانی تصریح کرد: عجله‌ای نداریم که با قرارداد و توافقی که به معنای منطق و قدرت دیپلماسی ایران و توان مذاکراتی کشورمان در برابر قدرت‌های جهان است و توافقی که تمام قطعنامه‌های شورای امنیت را از بین برده و اتهام را از ایران رفع کرده و ما را بر صندلی مدعی نشانده و موجب انزوای آمریکا شده است، برخورد هیجانی داشته باشیم.

رییس جمهور با بیان اینکه حتی برجام تضعیف شده امروز از چنان قدرتی برخوردار است که سیاست خارجی آمریکا را متزلزل کرده است، خاطر نشان کرد: امروز همه به آمریکا و ترامپ ایراد می‌گیرند که چرا یک توافق مورد تأیید سازمان ملل را کنار گذاشته است.

روحانی با اشاره به اینکه اسرائیلی‌ها به صراحت اذعان کردند که آنها به آمریکا فشار آوردند که از برجام خارج شود، گفت: وقتی توافقی بدترین دشمن مسلمانان در منطقه یعنی صهیونیست‌ها را نگران کرده است، معلوم است که توافق قدرتمندی است و برجام یکی از افتخارات دیپلماسی ایران و در تاریخ سیاسی ایران هیچگاه فرصتی پیش نیامده بود که قدرت دیپلماسی خود را به رخ جهانیان بکشانیم و با این توافق این اتفاق مهم به وقوع پیوست.

رییس جمهور با تأکید بر اینکه امروز گام‌های ما در زمینه برجام تدریجی، اما تصاعدی خواهد بود، گفت: نخستین هدف ما از این اقدام آن است که برجام حفظ شود و دیگران را به سیاست، منطق، اخلاق، معاهده و قوانین بین‌المللی دعوت کنیم.

روحانی با اشاره به علاقمندی‌هایی که برای مذاکره با ایران ابراز می‌شود، تصریح کرد: وقتی صدام خرمشهر، مهران و قصر شیرین را در اشغال خود داشت و همزمان از مذاکره با ما سخن می‌گفت، مشخص بود که اقدام او نادرست و فریبکارانه است، چرا که اگر به دنبال مذاکره بود باید ابتدا از مناطق اشغال شده، بیرون می‌رفت.

رییس جمهور با تأکید بر اینکه همزمان با اشغالگری حرف از مذاکره معنا ندارد، گفت: اگر آمریکا بحث مذاکره را مطرح می‌کند، قطعاً فریبکارانه، نادرست و غلط است. اگر فکر می‌کنند که راه‌حل شرایط موجود مذاکره است، باید تحریم‌ها را کنار بگذارد و به تعهدات خود بازگردد.

روحانی تصریح کرد: اگر در گفتار خود صادق هستید، باید کل تحریم‌ها را کنار بگذارید و از ملت ایران به خاطر اقدامات غلط و نادرستی که انجام داده‌اید، عذرخواهی کرده و به تعهدات خود باز گردید. در آن صورت شرایط متفاوت خواهد بود، اما بی‌تردید زمانی که خرمشهر در اشغال است با کسی صحبت نمی‌کنیم.

رییس جمهور تأکید کرد: زمانی که اقتصاد مردم و روابط بانکی کشورمان و فروش کالا و واردات و صادرات دچار مشکل است، بحث از مذاکره حتماً فریبکاری است و ملت ایران هوشیار است و نمی‌توانید با فریب، این ملت را از راه حق منحرف کنید.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از ایستادگی و تلاش ملت ایران، تمام مسئولین، وزرا و همه ارگان‌ها و نهادها که کار بزرگی را در ماه‌های اخیر، انجام داده‌اند، گفت: علیرغم اینکه فشار دشمن شدیدتر شده است و شرایطی به وجود آوردند که منطقه ناامن باشد، شاخص‌ها در همه زمینه‌ها مثبت و رو به رشد بوده است و در بازار امنیت نسبی حاکم است.

رییس جمهور خاطر نشان کرد: بدخواهان تصور می‌کردند که در شرایط کنونی همه چیز بهم خواهد ریخت در حالی که شرایط کاملاً برعکس تصور آنها رقم خورده است و در بهار امسال تراز تجارت خارجی مثبت بوده و صادرات بیش از واردات شده است، ضمن اینکه شرایط صادرات غیرنفتی نیز مناسب است و بسیاری از فعالان اقتصادی بخاطر قانون و ملت ایران، ارز ناشی از صادرات را به داخل کشور بازمی‌گرداند که کار بسیار شایسته‌ای است.

روحانی وضعیت بنادر و کالاهایی که در آن وجود دارد را مناسب دانست و از وزرای راه و اقتصاد خواست تا کالاها در بنادر و گمرکات معطل نماند و در کمترین زمان ممکن به داخل کشور منتقل شود.

رییس جمهور خاطر نشان کرد: پروانه‌های فعالیت بخش‌های تولیدی و صنعتی در سه ماهه امسال روند خوبی داشته است و حتی پروانه‌های ساختمانی نیز از زمستان پارسال رو به رشد بوده است که به معنای توسعه ساخت و ساز و اشتغال است.

وی شاخص اشتغال را بسیار امیدوارانه توصیف کرد و گفت: سال گذشته رقم بیکاری 12.1 بود و امروز به 10.8 رسیده است و این رقم بسیار خوبی است و به معنای آن است که در مسیر درست حرکت می‌کنیم. در بازسازی مناطق سیل‌زده نیز همه دستگاه‌ها فعال بوده و شاهد اقدامات بسیار خوبی در رسیدگی به این مناطق هستیم و همه این شرایط به معنای آرامش، امید مردم به آینده و تلاش مردم است.

رییس جمهور تصریح کرد: تا زمانی که وحدت و اتحاد همگانی و هدایت‌ها و درایت مقام معظم رهبری وجود دارد، هیچگاه مأیوس نشده و به آینده امیدوار خواهیم بود و بدخواهان نیز با ایستادگی ما ناچار خواهند بود به مسیر درست بازگردند.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت آغاز دهه کرامت و میلاد با سعادت امام هشتم(ع) علی بن موسی الرضا(ع)، گفت: واژه کرامت به معنای سخاوت توأم با بخشندگی، بزرگواری، فتوت و جوانمردی است و مثل اعلای کرامت پیامبران و معصومین هستند و خداوند نیز در تبیین حقایق، معنویت و اخلاق به غیر از کتاب، میزان را نازل کرده است و میزان همان چیزی است که با شاخص سیره و عمل ائمه(ع) می‌توان اخلاق و ارزش‌ها را مورد ارزیابی قرار داد. همچنان که پیامبر اسلام(ص) و امام علی(ع) به عنوان میزان معرفی شدند.

رییس جمهور خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم کرامت را به درستی معنا و تبیین کنیم باید به زندگی علی بن موسی الرضا(ع) و خواهر بزرگوارشان حضرت فاطمه معصومه(س) نگاه کنیم. این عزیزان شاخص و میزان واقعی برای زندگی انسانی، اخلاق و کرامت بودند و هستند و مردم ایران در پناه این دو بزرگوار و سایر فرزندان معصومین که مدفن مبارکشان در ایران قرار دارد، بهره‌های فراوانی برده‌اند و می‌برند و بی‌تردید شفای دردهای جسمی و روحی‌مان در کنار این بزرگواران و رابطه با این عزیزان است.

روحانی با بیان اینکه امروز نیازمند کرامت، مهربانی و بخشندگی هستیم، گفت: امروز نیازمند بزرگی و بزرگواری همه مردم، احزاب و جناح‌ها نسبت به یکدیگر هستیم تا نشان دهیم راه امام رضا(ع) و خواهر گرامی‌شان، راه و سیره نجات است. مخصوصاً در این مقطع حساس که دشمن در برابر ملت ایران دندان‌های خود را تیز کرده است، بیش از گذشته نیازمند، وحدت، همدلی و همفکری هستیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 488125 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟