سفیر انگلیس در آمریکا ترامپ را "بی‌منطق" و "بی‌کفایت" عنوان کرد

به گزارش رکنا، روزنامه دیلی میل آورده است که کیم داروک، سفیر بریتانیا در آمریکا، طی اعلام نظر درخصوص دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و اطرافیانش، کاخ سفید را "منحصراً ناکارآمد" نامیده است و آن را محل "چاقوکشان" خوانده است؛ همچنین وی با خطاب قرار دادن ترامپ و کاخ سفید، وی را "بی‌کفایت" و "بی منطق" خوانده است. این نوع ادبیات می‌تواند با بی‌آبرویی برای بریتانیا همراه باشد.

داروک ۶۵ ساله، دیپلمات حرفه‌ای و مشاور امنیت ملی سابق بریتانیا، از ژانویه سال ۲۰۱۶ سفیر بریتانیا در واشنگتن بوده است.

طبق مشاهدات روزنامه دیلی میل از این پیام محرمانه، او در ادامه و با لحنی انتقادآمیز نوشته است: "ما واقعاً فکر نمی‌کنیم که این دولت اساساً عادی رفتار کند و از ناکارآمدی‌اش کم شود؛ نفاق پراکنی را کنار بگذارد و به بی کفایتی دیپلماتیک پایان دهد".

با اشاره به اظهارات رابرت مولر، بازرس پرونده رسیدگی به اتهام دخالت روسیه در انتخابات آمریکا، داروک در این نوشته، بدهکاری ترامپ به "روس‌های حقه‌باز" را از قلم نینداخته است و از جان سالم به‌دربردن‌های متعدد او از زندگی "پر از رسوایی"اش نیز صحبت کرده است.

وی اظهار داشته است که ترامپ می‌تواند از "میان شعله بیرون بیاید، ضربه بخورد اما در نهایت جان سالم به در ببرد؛ همانند آرنولد در صحنه‌های پایانی فیلم ترمیناتور؛ از او غافل نباشید".

مقامات با دفاع از نوشته‌های بی‌پرده داروک، اعلام کرده‌اند که روابط آمریکا و بریتانیا، از این طرز بیان "شرورآمیز"، آسیبی نخواهد دید.

این پیام داروک در حالی نشر پیدا کرده است که ترامپ در اوایل ماه ژوئن برای ملاقات با ملکه الیزابت دوم و نخست‌وزیر بریتانیا، به انگلیس سفر کرد و در ضیافت شام نیز از وی پذیرایی شد.

داروک با این بیان که ترامپ و تیم او، از شکوه و عظمت این دیدار "خیره" مانده بودند، اظهار داشت که آن‌ها با خودشیفتگی به "نخست آمریکا" پایبندند.

یکی از مقامات وزارت امور خارجه بریتانیا، در جواب به سوال پایگاه خبری "پرس اسوشیشن"، اظهار داشته است که: "مردم بریتانیا از سفرای خود انتظار دارند که ارزیابی روراست و بی‌پیرایه‌ای از سیاست کشورها به وزارتخانه‌های بریتانیایی ارائه دهند". به گفته وزارت امور خارجه بریتانیا، نظرات سفرا، "الزاماً" نظر دولت بریتانیا نیست.

سفارتخانه بریتانیا در آمریکا، از پاسخگویی سریع به درخواست ارائه نظر در این خصوص و در خارج از وقت اداری، امتناع کرده است.

در یکی از اسناد منتشر شده اخیر، داروک به سیاست "ناهماهنگ و آشفته" آمریکا در قبال ایران پرداخته است و از ترامپ خواسته است تا دلیل لغو حمله هوایی تلافی‌جویانه در جواب انهدام پهپاد آمریکا توسط این کشور را برای عموم بیان کند.

اخیراً آمریکا و ایران بر سر تنش در خلیج فارس، با یکدیگر نزاع پیدا کرده‌اند؛ پیش‌تر ترامپ اعلام کرده بود که به دلیل بالا بودن تلفات احتمالی حمله هوایی، تنها چند دقیقه قبل از انجام حمله آن را لغو کرده بود.

کیم داروک در واکنش به توضیح ترامپ، آن را ناکافی عنوان کرده است و اقدام مذکور وی را با انتخابات پیش روی سال ۲۰۲۰ مرتبط دانسته است؛ به خصوص که ترامپ بارها وعده داده است تا آمریکا را درگیر منازعات و جنگ‌های بیرونی نکند.

او در همین مورد با بیان اینکه دولت آمریکا، "تقسیم شده" است، بیان داشت: "احتمال انسجام سیاست آمریکا در قبال ایران به این زودی‌ها وجود نخواهد داشت".برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 487159 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟