چرا آمریکا از آوردن ناو هواپیما‌بَر خود به خلیج فارس پشیمان شد؟

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل غرب آسیا در پاسخ به این سوال که چرا آمریکایی‌ها ناوهواپیما بر خود را به خلیج فارس نیاوردند، گفت: آمریکایی‌ها از ۱۸ اردیبهشت ۹۷ که از برجام خارج شدند منتظر بودند که تحریم‌ها ایران را به لحاظ اقتصادی به قحطی واقعی نان و غذا بکشاند و حکومت را در فشار تظاهرات مردمی قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه تقریبا در هجدهم اردیبهشت ماه سال جاری تصمیم گرفتند که ناو آمریکایی را به خلیج فارس هدایت کنند، گفت:، چون به این نتیجه رسیده بودند که تحریم‌های اقتصادی جواب نمی‌دهد و بولتون و رفقایش سعی کردند این موضوع را به ترامپ تفهیم کنند که تحریم اقتصادی فایده‌ای ندارد و در قبال ایران باید گزینه نظامی را انتخاب کرد.

قنادباشی با اشاره به سبقه ضد ایرانی مشاور امنیت ملی ترامپ گفت: بولتون در زمان بوش نیز ایران را محور شرارت می‌دانست و با استدلال‌های این چنینی در زمان ترامپ ناو هواپیمابر آمریکا را به سمت آب‌های ایران حرکت داد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: اما این استراتژی آمریکایی‌ها از چند جهت اشتباه از آب درآمد یکی اینکه با این اقدام جمهوری اسلامی آماده مقابله شد و اسرائیل و امارات نیز تحت خطر قرار گرفتند و به این ترتیب بازار نفت به شدت رو به سیر صعودی نهاد و به طورکلیزمانی که میزان تنش در منطقه بالا برود هزینه نفت افزایش می‌یابد،به این ترتیب تحریم‌های اقتصادی آن‌ها نیز به طور سیستماتیک بی اثر شد.

وی اشتباه بعدی ایالات متحده را ایجاد اتحاد ناخواسته توسط آمریکائی ها بین ملت و دولت ایران بیان کرد و افزود: به طورکلی در هر حکومتی هر چه قدر هم که محبوب نباشد به دلیل تهدیدات نظامی خارجی ملت به دولت نزدیک می‌شود. براساس این روند آن‌ها یک لحظه به خود آمدند و شاهد این بودند که تمام اقدامات آمریکا برای ایجاد شکاف بین دولت و ملت ایران با شکست مواجه شد. از این رو به تعدیل نظامی روی آوردند.انگیزه حرکت ناو نظامی آمریکا به سمت ایران در حقیقت راضی کردن جناح افراطی در آمریکا و اسرائیل بود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در تشریح این ادعای خود گفت: قبل از سفر نخست وزیر ژاپن به ایران نتانیاهو ۳۰ دقیقه با او تلفنی در خصوص این سفر صحبت کرد به طور کلی اسرائیل و انگلیس در استراتژی جنگ یک نقطه مشترک دارند و آن این است که هرگاه بخواهند جنگی به راه بیندازند خودشان بیرون میدان می‌ایستند وصرفا تشویق به جنگ می کنند.

قنادباشی دسته بعدی خواستاران جنگ علیه ایران را کشور‌های عرب مرتجع منطقه دانست و یادآور شد: این کشور‌ها تمایل به جنگ علیه ایران دارند و به این ترتیب آمریکا نیز به بهانه تامین امنیت آن‌ها و حضور در منطقه هزینه این ناو و سایر هزینه‌های جنگی خود در منطقه را از این کشور‌ها تامین می‌کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 483730 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟