شمخانی: ایران به کاهش تعهدات هسته‌ای ادامه می‌دهد/ دومین نشست همسایگان افغانستان در تهران

به گزارش رکنا به نقل از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، دریابان علی شمخانی و نیکلای پاتروشف دبیران شورای امنیت ملی ایران و روسیه ظهر امروز - چهارشنبه - در دیداری دوجانبه پیرامون آخرین تحولات سیاسی و امنیتی منطقه و روند همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه تهران و مسکو دیدار و گفتگو کردند.

شمخانی در جریان این دیدار با قدردانی از همتای روس خود برای برگزاری موفق دهمین اجلاس مقامات عالی امنیتی 5 قاره جهان اظهار داشت: افزایش روند کیفی این نشست‌ها و بررسی تهدیدات و فرصت‌های مشترک امنیتی از سوی نمایندگان ارشد کشورهای مختلف اثرات قابل قبولی در شکل‌گیری رویکردهای مشترک در این خصوص داشته است.

وی با اشاره به تجربه موفق همکاری‌های سیاسی، دفاعی و امنیتی ایران و روسیه در سوریه گفت: تداوم روند سیاسی آستانه برای سرعت دادن به ایجاد ثبات پایدار بر اساس خواست و اراده مردم این کشور ضروری است.

شمخانی تداوم همکاری‌های نزدیک و مشارکت جدی میان ایران و روسیه و سایر همسایگان افغانستان برای کمک به شکل‌گیری روند آشتی ملی در این کشور را مورد تأکید قرار داد و افزود: برگزاری دومین نشست مقامات عالی امنیتی همسایگان افغانستان که نیمه دوم سال جاری در تهران برگزار خواهد شد، فرصت مناسبی برای تسریع در روند کمک به ثبات پایدار در افعانستان خواهد بود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با تبیین تصمیمات اتخاذشده از سوی ایران برای کاهش تعهدات خود در برجام که پاسخی به بدعهدی و بی‌عملی آمریکا و کشورهای اروپایی است اعلام کرد: ایران در چارچوب بندهای 26 و 36 برجام به‌صورت گام به گام کاهش تعهدات خود را برای مقابله با رفتار غیر قابل قبول طرف‌های مقابل که صرفاً تأمین‌کننده نفع یک‌جانبه است ادامه خواهد داد.

نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت ملی روسیه نیز در این دیدار با قدردانی از حضور و سخنرانی مهم و جامع دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در دهمین نشست امنیتی روسیه گفت: براساس دیدگاه شرکت‌کنندگان در نشست، سخنرانی جناب‌عالی در ردیف تأثیرگذارترین سخنرانی‌های ارائه‌شده بوده است.

وی با اشاره به نشست سه‌جانبه مقامات عالی امنیت ملی روسیه، آمریکا و رژیم صهیونیستی که به‌زودی در اسرائیل و با موضوع بررسی تحولات سوریه انجام خواهد شد اظهار داشت: نتایج این نشست را به جمهوری اسلامی ایران که شریک راهبردی ما در منطقه است ارائه خواهیم کرد.

دبیر شورای امنیت ملی روسیه ضرورت جلوگیری از مداخله غیرقانونی آمریکا در سوریه و متوقف‌سازی برخی اقدامات نظامی اسراییل در این کشور را مورد تأکید قرار داد و اضافه کرد: اقداماتی که می‌تواند به بحران جاری در سوریه دامن بزند به هیچ وجه مورد تأیید روسیه نیست.

پاتروشف با یادآوری ابتکارات جاری روسیه برای تقویت روند گفتگو میان طرف‌های مختلف در افعانستان، تداوم ناامنی در این کشور را بر امنیت همسایگان اثرگذار عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: همسایگان افغانستان باید با پیگیری مستمر نشست‌های مقامات عالی امنیتی، نقش تعیین‌کننده خود در نزدیک کردن طرف‌های منازعه و تسریع در شکل‌گیری و موفقیت روندهای سیاسی را با جدیت دنبال کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 483609 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟