نخستین رئیس‌جمهور زن در اسلواکی با شعار مبارزه با فساد سوگند یاد کرد

«سوزاناکاپوتوا» به عنوان نخستین رئیس‌جمهور زن اسلواکی سوگند یاد کرد. کاپوتوا در جریان سخنرانی، بر تلاش برای مقابله با بی‌عدالتی تاکید کرد. این سیاستمدار ۴۵ ساله، جوانترین فردی است که در این کشور به این سمت منصوب شده است.

کاپوتوا در زمینه مقابله با فساد فعالیت دارد و دوره پنج ساله ریاست‌جمهوری خود را از دیروز (شنبه) در شرایطی آغاز کرد که به مقامات دولتی هشدار داد، در صورتی که با فساد مقابله نکنند، شغل خود را از دست خواهند داد.

رئیس جمهور جدید اسلوونی گفت: «طبق قانون‌اساسی، مردم آزاد و دارای حقوق برابری هستند و این یعنی اینکه هیچکس نمی تواند در باره حقوق بقیه کوتاهی کند و هیچکس آنقدر قدرتمند نیست که فراتر از قانون باشد.»

وی همچنین پس از مراسم ادای سوگند در سخنانی برای قانون‌گذاران کشورش متعهد شد که ساختار قضایی به نفع همه کار کند.

فضای عمومی اسلوونی، پارسال در پی قتل ««یان کوکیاک» خبرنگار ۲۷ ساله و نامزد وی متشنج شد. کوکیاک در حال تدارک گزارشی در مورد ارتباط میان سیاستمداران اسلوواک، بازرگانان محلی و مافیای ایتالیا بود.

کاپوتوا در تظاهرات‌های ضد دولتی که در واکنش به این واقعه برگزار شد، شرکت کرد که در نهایت به استعفای «روبرت فیکو» نخست‌وزیر وقت این کشور منتهی شد.

در اسلواکی، رئیس‌جمهور در مقایسه با نخست‌وزیر از قدرت کمتری برخوردار است. هم‌اکنون «پتر پلگرینی» نخست‌وزیر این کشور است. با این حال شماری از اختیارات رئیس‌جمهور از جمله در زمینه انتصاب دادستان کل و قضات به وی این امکان را می‌دهد که با فساد مقابله کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 482780 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟