دفاع زنگنه از صنعت نفت و پاسخ به شایعات و شبهات / اجازه نمی‌دهم بابک زنجانی‌ها شکل بگیرند

نه خسته هستم و نه پیر
زنگنه با بیان اینکه «من نه خسته هستم و نه پیر به آن معنا که روحیه و شادابی کاری نداشته باشم، توضیح می‌دهد: «در حال حاضر روزی 17 تا 18 ساعت کار می‌کنم. در شرایط کنونی که در جنگ شدید اقتصادی هستیم، انگیزه بسیاری دارم. البته با قرار گرفتن فرد جوانی در رأس وزارت نفت موافق بودم و این موضوع را پیشنهاد دادم. هرچند جوانی، به سن نیست بلکه به قول مقام معظم رهبری، به روحیه جوانانه بستگی دارد.»
7 نفر زیر تصمیمات را امضا می‌کنند
به گفته وزیر نفت در بحث فروش نفت در دوران تحریم‌ها و یا با شیوه جدید، 7 نفر زیر تصمیمات را امضا می‌کنند که یکی از آن امضاها از وزارت نفت است و 6 امضای آن از جاهای دیگر.
ریسک‌پذیری یعنی چه؟
زنگنه در پاسخ به این مسأله که می‌گویند وزیر نفت ریسک پذیری اندکی دارد، توضیح می‌دهد: «خیلی سربسته می‌توانم اشاره کنم و بگذرم که اگر بخواهم ریسک‌پذیری را معنا کنم باید بگویم؛ بزرگترین ریسک در کار ما این است که نفت را به کسی بفروشیم، اما ندانیم که پولش برمی‌گردد یا خیر!» او ادامه می‌دهد: «چه کسی حاضر است کار و خدمت کند و پس از آن به زندان برود؟ هیچ کس نمی‌خواهد به چنین مرحله‌ای برسد، در مورد همکاران من هم نباید به این شکل باشد و باید آنها امنیت کافی داشته باشند.» وزیر نفت تصریح می‌کند: «ما اکنون در وزارت نفت فعالیت‌های بسیاری انجام می‎دهیم که نمی‌گویم خلاف قانون است اما از رویه‌های متعارف خارج است که در مورد انجام این کارها اجازه گرفته‌ایم و تصمیمات در یک گروه گرفته می‌شود و برای همه تصمیمات مصوبه داریم. باید کار را با دقت و حوصله پیش برد نه با عجله، البته این تأمل سبب نمی‌شود که در انجام کارها تأخیر کنیم.»
کدام اختیارات؟
زنگنه درباره اعطای اختیارات از سوی سران سه قوه به او توضیح می‌دهد: «این مورد را آقای ضرغامی (رئیس سابق صدا و سیما) گفته بودند. من هم شنیده‌ام اما نمی‌دانم این اختیارات تام که به من داده‌اند، چیست!؟»
در حال جنگیم، حرفی نمی‌زنم
وزیر نفت می‌گوید: «ما نه تنها مدت‌هاست آرایش جنگی گرفته‌ایم بلکه درگیر جنگیم. بعضی‌ها می‌خواهند با فشار آوردن مرا در موضعی قرار دهند که برخی فعالیت‌های‌مان را افشا کنم. امروز خیلی فکر کردم که بعضی حرف‌ها را بگویم یا نگویم حتی با برخی همکاران مشورت کردم و اکثراً گفتند این مسائل را مطرح نکنم چراکه می‎‌تواند به ضررمان تمام شود.» او اضافه می‌کند: «تا روزی که ان‌شاء‌الله تحریم‌ها برداشته شود درباره میزان فروش نفت چیزی نمی‌گویم.»
شدیدترین تحریم‌های سازمان‌یافته تاریخ
«این دوره از تحریم حتی با تحریم دوره‌ گذشته هم بسیار متفاوت است» این موضوع را زنگنه می‌گوید و ادامه می‌دهد: «در واقع شدیدترین تحریم‌های سازمان یافته تاریخ، علیه ملت ایران اعمال و تجربه می‌شود، بنابراین باید بدانیم با چه جنگ شدیدی درگیر هستیم. اگر این شدت و سختی درک نشود -که به نظرم برخی‌ها آن را درک و حس نمی‌کنند- دچار ارزیابی‌های غلط می‌شویم.»
به گفته وزیر نفت، تحریم این دوره با دوره قبل تفاوت بسیار و تعیین‌کننده‌ای دارد. اولین نکته اینکه در دوره قبل میعانات گازی مشمول تحریم نبود و 20 کشور از آسیا، اروپا و آفریقا شامل ژاپن، چین، هند، مالزی، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، سنگاپور، سریلانکا، ترکیه، تایوان، بلژیک، چک، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، هلند، لهستان، انگلیس و اسپانیا دارای معافیت از سازمان ملل برای واردات نفت از ایران بودند و عدد و رقمی برای صادرات نفت ایران اعلام نکرده بودند، بلکه به این کشورها گفته بودند که تغییرات جدی در واردات نفت از ایران ندهید، اما در حال حاضر حتی یک کشور هم وجود ندارد که معافیت نفتی برای خرید نفت از ایران داشته باشد و حتی میعانات گازی نیز به لیست تحریم‌ها اضافه شده و تحریم‌های کشتیرانی و بانکی هم شدیدتر از دوره قبل شده است.

■گروه‌های همسو با زنجانی می‌خواهند نفت را زمین بزنند

■نه تنها ما مدت‌هاست آرایش جنگی گرفته ایم؛ بلکه درگیر جنگیم

■ناچار شوم اسرار زیادی درباره کرسنت فاش می‌کنم

■پیر و خسته نیستم چراکه در حال حاضر روزی 17 تا 18 ساعت کار می‌کنم

■نمی‌گویم 90 درصد بلکه می‌گویم رستم قاسمی صددرصد کنار ماست

■دوستان تصویری از مدیریت نفت ارائه می‌دهند که انگار نتانیاهو در وزارت نفت مستقر است

■7 نفر زیر تصمیمات فروش نفت را امضا می‌کنند که یکی از آن امضاها از وزارت نفت است و 6 امضای آن از جاهای دیگر

■اگر وزیر نفت بخواهد فساد انجام دهد، این‌طور با پوز، آن هم در دفترش و علنی کار می‌کند؟

زنجانی پول کافی ندارد
زنگنه علاوه بر توضیح در مورد میزان اموال بابک زنجانی که در اختیار وزارت نفت قرار گرفته است، توضیح می‌دهد: «باقیمانده طلب وزارت نفت بجز بهره آن از بابک زنجانی بیش از 2 میلیارد دلار است و زنجانی باید این مبالغ را پرداخت کند. البته بعید می‌دانم چنین پولی داشته باشد؛ پول دارد اما نه در این حد و اندازه. چراکه اکنون 2 میلیارد دلار می‌شود 25 هزار میلیارد تومان که به یقین زنجانی چنین پولی ندارد.»
جا دادن دریاچه در کوزه!
او درباره ادعای زنجانی برای باز کردن یک حساب در بانکی خارجی بیان می‌کند: «زنجانی می‌خواهد فشار بیاورد که اگر مثلاً در فلان بانک حساب باز کنید پول می‌دهند، اما بانکی که برای باز کردن حساب پیشنهاد داده 10 میلیون دلار سرمایه‌اش است و 200میلیون دلار بدهی دارد. آن هم در یک کشور بسیار کوچک. سؤال این است چطور می‌توان در این بانک حساب باز کرد؟ مانند اینکه بخواهی در کوزه کوچک، یک دریاچه را جا بدهی. زنجانی حرف‌های عجیب و غریبی می‌زند!»
زنگنه اظهار می‌کند: «بانک مرکزی معتقد است که این بانک معرفی شده توسط بابک زنجانی، بانک بی‌اعتباری است و قرار بر این بوده که اگر پول به فرض بسیار ضعیف هم به این حساب واریز شد، زمانی تسویه حساب شود که پول به حساب مورد نظر دولت ایران و بانک مرکزی و شرکت نفت واریز شود.»
می‌خواهند کشور را زمین بزنند
وزیر نفت توضیح می‌دهد: «گروه‌های همسو با زنجانی می‌خواهند نفت را زمین بزنند و اگر نفت را زمین بزنند کشور را زمین زده‌اند چراکه بخش مهمی از کشور به نفت وابسته است. اگر بتوانند نفت را زمین بزنند برایشان اتفاق خوبی افتاده است و اکنون عده‌ای با به کارگیری بعضی رسانه‌ها براین اساس عمل می‌کنند، البته ما نیز در حد توان خود پاسخ می‌دهیم اما آتش توپخانه آنها شدید است.»
زنگنه درباره جوانگرایی در وزارت نفت و اتهاماتی که به او وارد می‌شود، می‌گوید: «سنی از من گذشته و سابقه طولانی در نفت دارم، حدود 22 سال پیش در حوزه نفت وارد شدم. سعی می‌کنم در زیر بال و پر خودم، جوان‌هایی را رشد دهم و بالا بیاورم و این افراد صاحب اعتبار شوند و کار کنند. بالاخره باید افراد جوان سر کار باشند یا سالخورده؟» او ادامه می‌دهد: «بخشی از این حرف‌ها که می‌گویند کار را به دو جوان بی‌تجربه واگذار کرده‌ام، بی‌انصافی است و بخش دیگری هم به این دلیل است که یکی از فردی خوشش می‌آید یا نمی‌آید. اصل ماجرا این است که عده‌ای از سال 92 همزمان با ورود من به وزارت نفت با تمام قدرت علیه من کار کردند و هنوز هم فعالیت می‌کنند، البته حرف‌هایشان هم خیلی عوض نشده؛ همان حرف‌هایی که آن موقع می‌زدند اکنون نیز تکرار می‌کنند.»
او درباره ادعاهایی درمورد عضویت دستیار جوانش در هیأت مدیره شرکت ملی نفت، بیان می‌کند: «وزیر این اختیار را دارد که یک سوم این افراد را هم با اختیارات خود انتخاب کند. اما دستیار جوان من در هیأت مدیره شرکت نفت عضویت ندارد.»
اهل رفیق‌بازی نیستم
«یکی از مشکلات و دلایلی که من آسیب می‌بینم این است که اهل رفیق‌بازی و برگزاری به اصطلاح، گعده نیستم!» او با بیان این مطلب اظهار می‌کند: «تمام دوستانم افرادی هستند که در حین کار و در محیط کاری با آنها آشنا شد‌ه‌ام و به توانمندی و شخصیت آنها واقف و علاقه‌مند شده ام. بنابراین من نه باندبازم، نه رفیق باز، اما همیشه تیمی را برای خودم ترتیب می‌دهم که بتوانند با من کار کنند و با هم هماهنگ باشیم. چراکه من از اول وقت صبح می‌آیم و شب‌ها هم جزو آخرین نفراتی هستم که از وزارتخانه می‌روم. این دوره، پنجشنبه و جمعه‌ها هم سرِ کار هستم و تعطیلی ندارم. می‌خواهم افرادی به عنوان همکار داشته باشم که واقعاً کار کنند و هر وقت به آن‌ها تلفن زدم تلفنشان خاموش و خارج از دسترس نباشد و قدرت خلاقیت و ریسک‌پذیری در حد خودشان داشته باشند و بتوانند کار خود را درست انجام دهند و فهم درست از سیاست‌ها داشته باشند.»
کمتر از یک ون با خودم نیرو آوردم
وزیر نفت می‌گوید: «انتخاب‌های خارج از وزارتخانه من بسیار محدود است، در شرکت نفت فقط آقای کرباسیان (مدیرعامل شرکت ملی نفت) بوده که ایشان نیز در صنعت نفت سابقه داشته، در سال 76 که وزیر بودم ایشان معاونم بودند، از طرفی ایشان مسائل بنگاهداری را در سطح بالا می‌فهمد و درک درستی از اقتصاد دارد و در سطح نظام قابل اعتماد است. من فقط چند نفری را خارج از وزارتخانه آورده‌ام که تعدادشان بسیار محدود است، یک ون هم نیستند چه برسد به مینی‌بوس و اتوبوس و اکثر همکارانم، کارمندان نفت هستند.»
خودم فقط کار دولتی دارم
زنگنه در بخشی از سخنانش تصریح می‌کند: «من فقط خودم کار دولتی دارم و دوباره به سر کار برگشته‌ام اما نه بچه‌ها و نه همسرم کارمند دولت نیستند.»
رسانه‌ها و خلق چهره‌های خیالی
وزیر نفت با بیان اینکه هیچ مشکلی با هیچ یک از اعضای کابینه ندارم توضیح می‌دهد: «من با آقای ظریف، وزیر اطلاعات، آقای همتی، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) چه در زمان مدیر قبلی، آقای عبداللهی که برادر عزیزی برای من بود و چه در دوره مدیریت آقای دکتر سعید محمد، هیچ مشکلی نداشته‌ام که حتی صدای‌مان را بالا ببریم بنابراین مطلقاً خلاف می‌گویند.»
او در ادامه می‌گوید: «عده‌ای در رسانه‌ها خیالپردازهای خیلی خوبی هستند و می‌توانند چهره‌های خیالی، حتی بهتر از «هری پاتر» خلق کنند. حیف است استعدادهای آنها هدر رود. این افراد باید فیلمنامه بنویسند و براساس آنها، فیلم و کارتون تهیه شود.»
یک خبر درباره دکل‌های گمشده
زنگنه درباره سرنوشت پرونده دکل‌های گمشده می‌گوید: «شرکت تأسیسات دریایی، از دادگاه انگلستان به نفع خودش حکم گرفته تا اموال شخصی که این منابع مالی کشور را اختلاس کرده ضبط کنند و در ایران هم دادگاه مراحل خود را طی می‌کند، اما این مسائل برای کشور پول نشده، البته مردم باید از این مسائل آگاه باشند که کشور خسارت‌هایی از سوی برخی افراد دیده و ما به سادگی از کنارش می‌گذریم و بعد همان افراد آسیب زننده هیاهوهایی در کشور ایجاد می‌کنند.»
گفتند که جاسوسم و اختلاس می‌کنم
زنگنه در بخش دیگری از صبحت هایش می‌گوید: «من در عسلویه صحبت کردم که آقای بابک زنجانی را فراموش نکنید، فردا یا پس فردای آن روز گفتند که زنگنه در حال خروج از کشور به جرم جاسوسی و اختلاس دستگیر شد! آیا این موضوع اتفاقی است؟»
او با بیان اینکه حرف‌هایی زده می‌شود که دروغ است، بیان می‌کند: «ریشه این نگاه‌ها و اتهاماتی که به من زده می‌شود «زبان گویا، جیب بسته و کمربند محکم!» است.
بابک زنجانی تکرار نمی‌شود، حتی با سفارش!
وزیر نفت تأکید می‌کند: «من فضا را باز نمی‌کنم که یکسری بیایند دوباره بابک زنجانی درست کنند. حتماً چنین اجازه‌ای نمی‌دهم، بارها گفته‌ام تا زمانی که این امانت دست من است با همه وجود تلاش می‌کنم که از این امانت مردم حفاظت کنم حتی به قیمت جانم که هیچ، به قیمت آبرویم هم، ان شاءالله نمی‌گذارم از پول ملت ببرند. نمی‌گذارم از این پول ببرند و من بمانم.»
او ادامه می‌دهد: «تنها انگیزه‌ام از ماندن در وزارت نفت این است که تلاش کنم اولاً نگذاریم امریکا به هدفش برسد و ثانیاً تا جایی که در توانم است از درد و رنج مردم کم کنم. نیامده‌‌ام برای بقای خودم پول مردم را به کسی دهم و برای خودم رفیق درست کنم، در حالی که می‌توانم در وزارت نفت هزاران نفر رفیق داشته باشم چراکه پول دستم است. به هر کسی لبخند بزنم چیزی نصیبش می‌شود، وضع مالی‌اش خوب می‌شود، تشکر می‌کند، من آدم خوش اخلاقی نیستم و نمی‌توانم آدم خوش اخلاقی باشم. خوش اخلاق باشم نسبت به پول وزارت نفت طمع می‌کنند.»
زنگنه بیان می‌کند: «من شخصاً فضا را برای کسانی که می‌خواهند خدمت کنند باز می‌کنم و دست‌شان را هم می‌بوسم اما اگر کسی می‌خواهد بیاید و از اموال مردم ببرد و پول را پس ندهد و اینکه کسی سفارشش را کند که من کاری کنم، هرگز این کار را نمی‌کنم. مگر چند سال دیگر زنده‌ام؟ نمی‌خواهم نفرین و لعنت مردم را برای خودم بخرم آن دنیا هم باید جوابگوی خداوند باشم. چطور می‌توانم جواب خدا را بدهم؟»
بی‌حساب و کتاب کار نمی کنیم
او با اشاره به سکوتش در مورد فروش نفت توضیح می‌دهد: «این به آن معنا نیست که نفت نمی‌فروشیم بلکه با تمام قدرت کار خود را می‌کنیم و هرطور که لازم باشد انعطاف داشته باشیم، این انعطاف را خواهیم داشت اما این بدین معنا نیست که بی‌حساب و کتاب کار کنیم، چراکه هر کاری باید به تأیید هیأتی متشکل از 7 نفر برسد، بدون آنها من هیچ کاری انجام نمی‌دهم. نه برای اینکه می‌ترسم، بلکه کار باید ضابطه و نظم داشته باشد، همه چیز نوشته شده، امضا شده و مشخص است. این نیست که روی یک کاغذ سیگار بنویسم و به دست کسی بدهم، خیر. همه چیز مشخص است و به‌طور سرّی نگهداری می‌شود.»
داستان پوز!
«گفتند، در دفتر من طلا و دلار کشف شده، آیا من برای ملاقات افراد با خودم از آنها طلا و دلار می‌گرفتم؟ آیا وزیر نفت این کار را می‌کند؟ همه این داستان‌ها را می‌نشینند و ‌می‌بافند.» زنگنه این را می‌گوید و ادامه می‌دهد: «از آنها به هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان و به قوه‌قضائیه شکایت کرده‌ایم و حتماً آنجا رسیدگی می‌کنند. دومین بار است که از یکی از این نمایندگان شکایت می‌کنیم. با بازرسی انجام شده نیز کاملاً مشخص شده که هیچ مورد خلافی هم واقع نشده. حالا در مورد چنین موضوع ساده و شفافی باید این تهمت‌ها را بزنند؟! آیا اگر وزیر نفت بخواهد فساد انجام دهد، اینطور با پوز آن هم در دفترش و علنی کار می‌کند؟! من با حقوق کارمندی زندگی کرده‌ام. هاضمه ما کوچک است. اگر من یک ریال پول حرام در زندگی‌ام بود، کسانی هستند که به اندازه یک میلیارد تومان بزرگش می‌کردند.»
حرام‌خورها حمله می‌کنند
زنگنه معتقد است: «حرام‌خوری در جامعه زیاد شده است و وقتی جلوی یک عده از این حرام‌خوری‌ها را می‌گیریم به ما حمله می‌کنند. چه کار کنم؟ اجازه دهم من هم شریک‌شان شوم؟ من که نمی‌توانم با آنها شریک شوم پس تا می‌توانند پشت من حرف می‌زنند.»
او اذعان می‌کند: «من نمی‌توانم از اموال بیت‌المال دست بردارم. در وزارت نفت پول بسیار است، اینجا در حالت عادی سالی 150 الی 160 میلیارد دلار پول می‌چرخد. عده‌ای می‌خواهند چیزی از این پول به دست بیاورند. دوستی و دشمنی‌شان هم بر این اساس است. من چنین دوستی و دشمنی را نمی‌خواهم!»زنگنه می‌گوید: «هر کس گزارشی دهد از اینکه برای برخورد با فساد جدی برخورد نکرده‌ام به او جایزه می‌دهم.»
ناچار شوم اسرار کرسنت را فاش می‌کنم
این مقام مسئول می‌گوید: «هنوز پرونده کرسنت زنده است به همین دلیل مایل نیستم درباره آن حرف بزنم، هرچند حرف‌های جالب و شنیدنی هم در این مورد دارم اما بیان آنها را به مصلحت کشور نمی‌دانم، مگر اینکه به نقطه‌ای برسم که من را ناچار به این کار کنند تا بسیاری از چیزها را بگویم و اگر ناچار بشوم، بسیاری از این اسرار را فاش می‌کنم اما اگر این اسرار فاش شوند بسیاری از افراد که صدای‌شان بلند است، خوش‌شان نخواهد آمد. حکم اگر صادر شود می‌توان حرف‌های زیادی زد.»
آقای قاسمی کنار ماست
وزیر نفت درباره همکاری با مدعیان می‌گوید: «هر کسی که می‌خواهد باشد اما باید کار کند. نه اینکه اینجا بیاید و کار دیگری هم کند! از همه هم استقبال می‌کنم و از همه نیز استفاده کرده‌ام، از همه افرادی که حاضرند وقت بگذارند، آبرو بگذارند استفاده می‌کنم، چراکه اینجا مسأله آبرو مطرح است. اما در خصوص اینکه می گویند آقای «رستم قاسمی» اعلام آمادگی کرده و من استقبال نکردم، باید بگویم آقای رستم قاسمی (وزیر اسبق) در مسأله فروش نفت صددرصد کنار ما است، نمی‌گویم 90 درصد بلکه می‌گویم؛ ایشان اکنون صددرصد کنار ما است.»
«بازار خاکستری فروش نفت» کجاست؟
معاون بین‌الملل وزیر نفت اخیراً اعلام کرده بود که نفت را در بازار خاکستری می‌فروشیم. اکنون زنگنه توضیح می‌دهد: «وزارت نفت فروش‌های غیررسمی یا غیرمتعارفی داریم که همه این فروش‌ها غیرعلنی است چراکه اگر علنی باشد، امریکا فوراً جلوی آن را می‌گیرد، احتمالاً آقای زمانی‌نیا می‌خواستند چنین چیزی را بیان کنند. ما جز این بازار، بازاری نداریم. البته نمی‌توانم هیچ چیزی در این مورد بگویم.»
اشخاصی به دوستان نماینده گزارش خلاف داده‌اند
زنگنه در خصوص مسائلی که درباره قراردادهای بسته نشده نفتی و گازی مطرح می‌شود و او را مقصر می‌دانند –از جمله انتقال گاز ایران به روسیه برای صادرات به اروپا- می‌گوید: «به نظرم اشخاصی به دوستان نماینده درباره انتقال گاز ایران به روسیه گزارش خلاف داده‌اند. آیا اگر روس‌ها چنین چیزی بگویند فقط در گوش من می‌گویند و اگر من بگویم نه، آنها می‌روند پی کارشان؟ چندین بار آقای پوتین با رئیس جمهور ما و مقام معظم رهبری ملاقات داشتند آیا این مسأله در حدی نیست که آقای پوتین به ایشان بگوید که مثلاً ما به وزیر شما چنین پیشنهادی دادیم و ایشان قبول نکرده است و آیا آنها هم از بنده نمی‌پرسند به چه دلیل با این پیشنهاد مخالفت کرده‌ای؟ اصلاً پیشنهاد به این مهمی نباید به وزارت خارجه ما هم منعکس شود یا در جلسات کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور مطرح شود؟»
این عضو کابینه دولت درباره ساخت خط لوله از سوی ترک‌ها برای ترانزیت گاز ایران به اروپا هم توضیح می‌دهد: «من هم روحم از این موضوع خبر ندارد. تمام این حرف‌ها نادرست است. یک عده به اسم کارشناس، خبرهای نادرست به نمایندگان محترم می‌دهند و آنها را نگران می‌کنند و به ناچار نمایندگان هم عکس‌العمل‌هایی نشان می‌دهند.»
نتانیاهو در وزارت نفت؟
وزیر نفت ادامه می‌دهد: «دوستان، تصویری از مدیریت نفت ارائه می‌دهند که انگار نتانیاهو در وزارت نفت مستقر است و با تمام قدرت دارد تیشه به ریشه اسلام و ایران می‌زند. مگر کشور دستگاه‌های نظارتی ندارد؟»او همچنین درباره یک ادعای مطرح شده دیگر بیان می‌کند: «اگر فردی برزیلی می‌خواسته 12 میلیارد دلار به ما بابت احداث پالایشگاه بدهد و قبول نکرده‌ام باید از من تست سلامت عقل بگیرند. حرف‌هایی می‌زنند که بسیارعجیب است!»
برخی به وزارت نفت می‌آیند برای جاسوسی
زنگنه با اشاره به اینکه شاید روزانه 10 نفر برای خرید نفت به ما مراجعه می‌کردند که 70 درصد آنها مشتری واقعی نیستند توضیح می‌دهد: «محتمل است که بخواهند اطلاعات بگیرند که ما چطور نفت می‌فروشیم و چطور می‌خواهیم پول‌های‌مان را دریافت ‌کنیم، می‌خواهند از تمام سیستم ما سردرآورند، البته تا آنها حرف می‌زنند متوجه منظورشان می‌شویم. می‌فهمیم که می‌خواهند از داخل و خارج، ایرانی و غیرایرانی از ما اطلاعات به دست بیاورند.»
سر من را از تنم جدا می‌کردید، اگر...
وزیر نفت می‌گوید که در نامه 72 نماینده مجلس این انتقاد آمده است «چرا به جای مدل جدید قراردادهای نفتی، قرارداد PSA امضا نکرده‌اید؟» و بعد توضیح می‌دهد: «من قرارداد PSA امضا کنم؟! اگر چنین کاری می‌کردم که شما سر من را از تنم جدا می‌کردید. دوستان، شما با قراردادهای IPC به این دلیل که کمی شبیه قراردادهای PSA بوده و به آن تمایل دارد، مخالفت کردید، حالا چگونه از قرارداد PSA صحبت می‌کنید؟»
او ادامه می‌دهد: «عده‌ای می‌گویند در قرارداد فاز 11 پارس جنوبی، باید از توتال ضمانت اخذ می‌شد که با هر قراردادی مخالف بودند. چگونه است زمانی که توتال یا سایر شرکت‌های خارجی از قرارداد خارج شدند باید آنها را اعدام کنیم اما با شرکت‌های داخلی‌ باید در نهایت سهل‌گیری کار شود، اگر تحریم اثر می‌گذارد برای همه تأثیرگذار است. توتال تمام تلاش خود را از طریق دولت فرانسه به کار بست تا از دولت امریکا مجوز معافیت بگیرد اما نتوانست.»
امپراتوری رسانه‌ای صهیونیستی
زنگنه با بیان اینکه در حال حاضر بازار بی‌ثبات و شکننده است، توضیح می‌دهد: «در دوره قبلی تحریم‌های ایران قیمت نفت افزایش پیدا نکرد و در این دوره نیز افزایشی نداشته است که به نظر من امریکا با تکیه بر جریان امپراتوری رسانه‌ای صهیونیستی سعی می‌کند که نگذارد قیمت نفت افزایش یابد. اینها تمام تلاش‌شان را می‌کنند تا با تبلیغات و کوچک‌نمایی اتفاقات، اجازه ندهند قیمت نفت افزایش یابد و قیمت را به زور پائین نگه می‌دارند. این اقداماتی است که در بازار توسط عده‌ای در جهت منافع امریکا و رژیم صهیونیستی و به خواست این دو کشور در حال انجام است و به ضرر مردم، کشورهای عضو اوپک و تولیدکنندگان نفت است و حتی به ضرر مصرف‌کنندگان است.»
او ادامه می‌دهد: «هیچ کس نمی‌تواند خلأ نفتی ایران را در بازارهای جهانی جبران کند. به دروغ ظرفیت مازاد نفت عربستان را بیش از آن‌که هست، نمایش می‌دهند.»
بلوغ شیطانی امریکا در وضع تحریم‌ها
زنگنه درباره نوع تحریم‌ها نیز می‌گوید: «امریکایی‌ها در این 5- 6 سال اخیر در موضوع تحریم‌های به اصطلاح هوشمند به بلوغی شیطانی رسیده‌اند، یعنی به نقطه‌ای رسیده‌اند که می‌خواهند جلوی تمامی راه‌های ما برای مقابله با تحریم‌ها را بگیرند.»
دلیل کلید خوردن استیضاح زنگنه
وزیر نفت در مورد علت کلید خوردن استیضاحش در مجلس می‌گوید: «یک عده به کار ما ایراداتی وارد می‌کنند و مرا قبول ندارند، البته از روز اول هم قبول نداشتند البته این حق‌شان است به هر حال نمایندگان محترم نظراتی دارند و حق‌شان است که سؤال و استیضاح کنند.»
او ادامه می‌دهد: «اگر دوستان بخواهند من آمادگی برگزاری جلسه با 72 نماینده را دارم.»
زنگنه تصریح می‌کند: «اما انتظار دارم اگر مجلس به یک نفر به‌عنوان وزیر رأی می‌دهد تا زمانی که وزیر هست و به او رأی داده‌اند، از او حمایت کند و هر وقت هم که نمی‌خواهند بگویند که برود اما از کسی هم که بعد به جای او می‌آید، سفت و سخت حمایت کنند.»
ترامپ را تطهیر نکنیم
وزیر نفت معتقد است: «دشمنان می‌خواهند ریشه ما را بزنند و ما باید مقاومت کرده و از این شرایط با قدرت عبور کنیم و همه با یکدیگر همدل بوده و ترامپ را تطهیر نکنیم و بگوییم مشکلات تقصیر ترامپ نیست و تقصیر خودمان است.»
زنگنه ادامه می‌دهد: «چرا اینگونه با هم رفتار می‌کنیم؟!، ما یک ملتیم و در یک مجموعه قرار داریم باید با هم مهربان باشیم، منافقان هم‌اکنون در کاخ سفید نفوذ کرده‌اند، آیا ما فراموش کرده‌ایم «آقای بولتون» اکنون نماینده منافقان در کاخ سفید است!، در کاخ سفید منافقین علیه ما کار می‌کنند، ما چرا نباید با هم مهربان باشیم و چرا با یکدیگر همدل نیستیم، تنها در صورت همدلی و مهربانی کارها جلو می‌رود، رعایت حق مسلمانی را هم کنار گذاریم که نمی‌توانیم، حق هم میهنی را هم رعایت نمی‌کنیم.»
20نکته وزیر
تا روزی که تحریم‌ها برداشته شود، درباره میزان فروش نفت چیزی نمی‌گویم
اهل رفیق‌بازی و برگزاری گعده نیستم
نفت سلاح نیست
هیچ کس نمی‌تواند خلأ نفتی ایران را جبران کند
تنها سازمانی که جهان سومی‌ها در آن حرفی برای گفتن دارند، اوپک است
چین بعد از ماه مه ‌هیچ نفتی از ایران برداشت نکرده است
بزرگترین ریسک در کار ما این است که نفت را به کسی بفروشیم، اما ندانیم که پولش برمی‌گردد یا خیر!
بعید می‌دانم بابک زنجانی توان پرداخت بدهی‌های وزارت نفت را داشته باشد
عده‌ای از سال 92 همزمان با ورود من به وزارت نفت با تمام قدرت علیه من کار کردند و هنوز هم فعالیت می‌کنند
افرادی که خارج از وزارتخانه آورده‌ام یک ون هم نیستند چه برسد به مینی‌بوس و اتوبوس
نه بچه‌ها و نه همسرم کارمند دولت نیستند
هیچ مشکلی با هیچ یک از اعضای کابینه ندارم
شرکت تأسیسات دریایی، از دادگاه انگلستان برای ضبط اموال اختلاسگر دکل نفتی حکم گرفته است
فضا را باز نمی‌کنم که یکسری بیایند دوباره بابک زنجانی درست کنند
وقتی جلوی یک عده از این حرام‌خوری‌ها را می‌گیریم به ما حمله می‌کنند
مأموران وزارت اطلاعات زمانی که دیدند موضوع دستگاه پوز چیزی نیست رفتند
اشخاصی به دوستان نماینده درباره انتقال گاز ایران به روسیه گزارش خلاف داده‌اند
اگر فردی برزیلی می‌خواسته 12 میلیارد دلار به ما بابت احداث پالایشگاه بدهد و قبول نکرده ام باید از من تست سلامت عقل بگیرند
ایران برنامه‌ای برای خروج از اوپک ندارد
امریکایی‌ها در 5- 6 سال اخیر در موضوع تحریم‌های به اصطلاح هوشمند به بلوغی شیطانی رسیده‌اند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 481247 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟