مأموران پلیس در جست‌وجوی دو خبرنگار و همچنین رئیس واحد خبری ای‌بی‌سی بوده‌اند. عملیات پلیس مربوط به گزارشی است که تخلفات ادعایی نظامیان استرالیایی در افغانستان را فاش کرده است.

پلیس اعلام کرده برخورد قضائی با کارکنان ای‌بی‌سی به اتهام انتشار اسناد محرمانه انجام می‌شود.

صدها صفحه شواهد مربوط به تحقیق درباره عملکرد نیروهای دفاعی استرالیا در افغانستان، در سال ۲۰۱۷ میلادی در اختیار رادیو تلویزیون ملی استرالیا (ای‌بی‌سی) قرار گرفت و این رسانه بخش‌هایی از این مدارک را که نشان می‌داد این نیروها مردان غیرنظامی و کودکان را در ولایت اروزگان افغانستان کشته‌اند، منتشر کرد.

در یکی از این مدارک فوق سری که در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۷ منتشر شد، ادعا شده است که سربازان استرالیایی یک پسر ۱۴ یا ۱۵ ساله افغان را در سال ۲۰۱۲ کشته‌اند و این خبر را پنهان نگه داشته‌اند. همچنین از انجام تحقیقاتی در مورد کشته شدن مردی به نام بسم‌الله با فرزند شش ساله‌اش به دست این سربازان در سال ۲۰۱۳، خبر داده شده است.

در پی انتشار این خبرها، در اوایل سپتامبر ۲۰۱۷ میلادی گزارش شد که استرالیا احتمال جنایات جنگی نظامیانش در افغانستان را بررسی می‌کند اما نتایج این بررسی‌ها هنوز منتشر نشده است.

سازمان دیدبان حقوق بشر در گزارشی که سال گذشته منتشر کرد، آورده که سربازان استرالیایی مستقر در ولایت اروزگان در خلال سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳ برای کشتن غیرنظامیان افغان بی‌باکی نشان داده‌اند.

بر اساس گزارش این سازمان، سربازان استرالیا پیرمرد غیرمسلحی را به گلوله بسته‌اند و مرد دیگری را در حالی که دستش بسته بوده از صخره به پایین پرتاب کرده‌اند.

در شانزدهم دسامبر ۲۰۱۳ آخرین واحد رزمی نظامیان استرالیایی افغانستان را ترک کرد. در آن زمان، تعداد سربازان استرالیایی در افغانستان به بیشتر از یک هزار و ۵۰۰ نفر می‌رسید.

۴۰ سرباز استرالیا در طول سال‌های حضور نظامی در افغانستان کشته شده و ۲۶۱ تن آنان نیز جراحت‌های سنگینی برداشته‌اند. دولت استرالیا می‌گوید که این کشور بهای سنگینی برای جنگ افغانستان پرداخته است.

به گزارش بی‌بی‌سی، در حال حاضر این کشور ۳۰۰ سرباز در افغانستان دارد که مأموریتشان ارائه آموزش و مشورت به نیروهای افغان است.

دو سال پیش تلاش‌هایی از سوی دادگاه بین‌المللی کیفری لاهه برای انجام تحقیقاتی در مورد جنایات جنگی در افغانستان صورت گرفت اما آمریکا روادید دادستان دیوان بین‌المللی کیفری را به خاطر تحقیقاتش درباره عملکرد نظامیان آمریکایی در افغانستان لغو کرد.

دادستان دیوان بین‌المللی کیفری اواخر سال ۲۰۱۷ از قضات دیوان بین‌المللی درخواست کرد به او اجازه دهند تا اتهامات جنایات جنگی علیه طالبان، نیروهای دولت افغانستان و نیروهای بین‌المللی مستقر در افغانستان از جمله نظامیان آمریکایی را مورد تحقیق قرار دهد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 480681 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟