تحویل برخی منازل بازسازی شده به خانواده های سیل زده در روزهای آینده/پرداخت خسارات به مردم

عبدالرضا چراغعلی معاون سیاسی - امنیتی و اجتماعی استانداری گلستان در گفتگو با خبرنگار رکنا با اشاره به آخرین وضعیت سیل در استان گلستان ضمن اشاره به نقش موثر مردم، گروههای جهادی ، نیروهای داوطلب و نیروهای نظامی و انتظامی در مهار بحران به نحوه بازسازی و ساخت منازل، کارگاههای تولیدی و جبران خسارات مردم اشاره کرد و گفت: سیل گلستان از آخرین روزهای سال 97 آغاز شد و مرحله اول بحران، تا اوایل اردیبهشت ماه ادامه داشت که سه شهرستان گنبد، آق قلا ، شهرستان گمیشان و در این اواخر شهرستان‌های گرگان، کردکوی و بندر ترکمن را دربر گرفت.

وی با بیان اینکه سیل آسیب زیادی به اراضی کشاورزی و مناطق مسکونی چه شهری و چه روستایی وارد کرده، افزود: مطابق برآوردهای صورت گرفته حجم سیلاب و خسارت در حوادث و بحران‌ها در صدسال گذشته در استان، بی نظیر بود.

معاون سیاسی - امنیتی و اجتماعی استانداری گلستان با تاکید بر اینکه از ساعات اولیه بحران اقدامات امدادی صورت گرفت و کارهای مؤثری در این زمینه انجام شده، تصریح کرد: خوشبختانه هیچ مشکل امنیتی و موضوع خاص اجتماعی در سطح استان به‌صورت بحران‌ نداشتیم و با بهترین شرایط بحران تا به امروز با همکاری مردم بویژه استان و نیروهای انتظامی و امنیتی مرحله اول را پشت سر گذاشته و مدیریت آن به خوبی انجام شده است.

چراغعلی گفت: بیشتر از همه همکاری و همراهی مردم استان بخصوص مناطق سیل‌زده و حضور نیروهای داوطلب و امدادگر بود که در کنار نیروهای دولتی کمک زیادی به کنترل بحران داشتند تا اینکه بتوان خسارات را کنترل کرد.

وی از واریز حدود 50 درصد خسارات اراضی کشاورزی استان توسط دولت خبر داد و گفت: حدود 100 هزار هکتار از اراضی کشاورزی آسیب دیدند که دستگاههای مسئول مشغول برآورد هزینه و پرداخت خسارات هستند و مدیریت جهاد کشاورزی و استانداری در پی جبران خسارت‌ها به مردم می باشد.

معاون سیاسی - امنیتی و اجتماعی استانداری گلستان از رفع نگرانی وضعیت بهداشتی و وسایل بهداشتی در منطقه خبر داد و افزود: خوشبختانه با تمهیداتی که پیش‌بینی شد با حضور به موقع دستگاه‌های مسئول، این نگرانیها رفع شد و تا به کنون هیچ گونه مشکل و بحرانی درموضوعات بهداشتی و سلامت مردم در سطح استان نداشتیم.

چراغعلی از آغاز ساخت مدارس و فضاهای فرهنگی با کمک وزارت آموزش پرورش و خیرین خبر داد و اظهار داشت: زمان‌بندی آن اکثراً یک ساله است و ان‌شاءالله تا اواخر سال و تا اوایل سال آینده اکثر قریب به اتفاق خسارت وارده به مدارس و خانه‌های مسکونی مردم جبران خواهد شد.

چراغعلی تاکید کرد: مصمم هستیم بناهای تخریب شده حداکثر تا پایان سال نوسازی شود و بازسازی با سازه‌های پایدار و امن برای مردم عزیز ایجاد شود بخصوص آن بخشی که خانه‌های آنها آسیب بیشتری دیده است تامین شود و در تمام تلاش دستگاه‌های مسئول در این خصوص از هفته های گذشته آغاز شده است و ان‌شاءالله به چشم‌اندازی که تعریف‌شده است تا پایان سال خواهیم رسید .

وی با اشاره به میزان خسارات سیل به استان گلستان و با بیان اینکه میزان خسارات حدود پنچ هزار میلیارد تومان برآورد شد، افزود: در استان گلستان خسارت به صورت اولیه برآورد شده است که توسط دستگاه‌های مسئول به تفکیک چه در بخش کشاورزی و چه در بخش مسکونی و زیرساخت‌ها اعلام شده بود.

معاون سیاسی - امنیتی و اجتماعی استانداری گلستان گفت: تأسیسات زیربنایی ما در این بحران آسیب جدی دید، مثل شبکه معابر، پل‌ها، شبکه‌های دسترسی به روستاها و … که دستگاه‌های مسئول در حال تعمیر آنها هستند .

معاون سیاسی - امنیتی و اجتماعی استانداری گلستان با بیان اینکه مشکل سیل در استان گلستان با سیل در سایر نقاط کشور یک تفاوت عمده دارد، تصریح کرد: در سایر نقاط کشور مدت زمانی که آب وارد شد و خارج شد، حداکثر یک روز یا دو روز و در برخی از استان‌ها مثل جنوب خوزستان کمی طولانی‌تر بود ولی در استان ما این مدت حدود 40 روز طول کشید.

چراغعلی اضافه کرد: شهرستان آق قلا و گمیشان بیش از یکماه در آب بودند که این ماند آبی بر سازهای بنا و پایداری ساختمان‌ها خسارات زیادی را وارد کرد.

وی با اشاره به موضوع تأمین امکانات اساسی خانواده‌ها گفت: بخشی از آن توسط دولت تعهد شده است و بخش دیگر توسط خیرین تأمین می‌شود. برخی دیگر به سازمان‌های وابسته به دولت سپرده شده است.

معاون سیاسی - امنیتی و اجتماعی استانداری گلستان با بیان اینکه توجه به موضوعات اجتماعی و تأمین معیشت مردم در اولویت‌های ما قرار دارد، گفت: با توجه به بحث معیشت مردم و اراضی کشاورزی که معیشت مردم است، همچنین دامدارنی که در این سیل آسیب جدی دیدند باید مورد توجه مسئول دستگاهها قرار گیرد و دستگاه‌های مسئول و مدیران کشوری در این خصوص بیشتر به ما کمک کنند تا نگرانی ما از معیشت مردم در بحث مسائل اجتماعی کاهش پیدا کند و زندگی راحت‌تری برای مردم ایجاد کنیم.

چراغعلی با اشاره به تعهدات دولت به مردم برای وام‌های بلاعوض گفت: دولت در حال عمل به تعهدات خودش است.

وی گفت: مبلغی بلاعوض در اختیار خانواده های سیل زده قرار می گیرد. همچنین چند قطعه لوازم خانگی به آنها تعلق می‌گیرد و مابقی هم وام‌های با بهره کم است و یک سری تعهدات برای صدور پروانه است که انجام می شود.

معاون سیاسی - امنیتی و اجتماعی استانداری گلستان با بیان اینکه اهل تسنن استان یک سری ملاحظات درگرفتن وام با بهره از بانک‌ها دارند، گفت: ملاحظات مذهبی اهل تسنن برای ما قابل احترام است.ما به دنبال پیش بینی تمهیداتی هستیم که احترام ملاحظات مذهبی همه خانواده‌های آسیب‌دیده لحاظ شود.

چراغعلی با اشاره به واژگونی قایق و جان باختن شش نفر در این راستا گفت: با توجه به تمهیدات وزیر محترم کشور و دستورات مساعد مقام معظم رهبری به عنوان شهید حین خدمت اعلام شدند .

وی گفت: با اشراف مدیریتی که در روزهای اول بهار در استان داشتیم و حضور مقامات تراز اول کشور به خصوص وزیر محترم کشور که بیش از پنج روز اضطراری در استان گلستان حضور و شخصاً مدیریت بحران ما را به عهده داشت، خیلی از مشکلات ما را تسریع و رفع مدیریت بحران کرد .

معاون سیاسی - امنیتی و اجتماعی استانداری گلستان گفت: با بررسی شاخص های مختلف در مجموع بر این باوریم مردم عزیز ما و مدیریت استان کارنامه قابل قبولی در بحث کنترل بحران و عبور از مرحله اول بحران داشتند و ان‌شاءالله با اجرایی شدن تمامی تعهدات دولت در بحث ساخت و سازهای مسکونی و کمک به اراضی کشاورزی آسیب دیده، بتوانیم شرایط بهتری را برای مردم عزیز استان مان در ادامه مراحل بازسازی ها داشته باشیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 477360 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟