آمریکا تنش‌های ایجاد شده منطقه دیپلمات‌های "غیر ضروری‌" خود را از عراق فرا خواند

به گزارش رکنا ، در ادامه تنش‌های اخیر میان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا، وزارت خارجه آمریکا بخش بزرگی از دیپلمات‌های خود را از عراق را خارج می‌کند. در بیانیه وزارت خارجه آمریکا که روز چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت (۱۵ مه) منتشر شده، آمده است آن بخشی از دیپلمات‌ها که حضورشان در بغداد و اربیل در حال حاضر ضروری نیست، باید عراق را ترک کنند.
​واشنگتن ادعا می‌کند که تنش ها در منطقه افزایش یافته است. این کشور ناو هواپیمابر و نیز بمب‌افکن استراتژیک بی-۵۲ به منطقه ارسال کرده و آن را "پیامی روشن" به تهران برشمرده است.
روز سه‌شنبه مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا در دیدار با همتای روس خود در روسیه تاکید کرد که کشورش اساسا خواهان جنگ با ایران نیست. دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا نیز خبر نشریه "نیویورک تایمز" مبنی بر بررسی اعزام ۱۲۰ هزار سرباز آمریکایی به منطقه را تکذیب کرد.
ترامپ یک سال پیش به طور یک‌جانبه از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج شد. پس از آن تحریم‌های نفتی علیه ایران دوباره و با شدتی بیش از گذشته به صورت مرحله به مرحله از سر گرفته شد.
جمهوری اسلامی ایران نیز در واکنش به این اقدام آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که به برخی تعهدات خود در چارچوب برجام عمل نمی‌کند. ایران به اروپا ۶۰ روز فرصت داده تا به تعهدات برجامی‌اش در قبال ایران عمل کند، وگرنه این کشور مرحله دوم کاهش تعهدات برجامی خود را عملی خواهد کرد.
اروپا ضرب‌الاجل تهران را رد کرده، اما اعلام کرده که همچنان به تعهدات خود در قالب برجام پایبند است و برای حفظ این توافق تلاش می‌کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 476346 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟