به گزارش رکنا به نقل از قوه قضائیه، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در این دیدار با تبریک حلول ماه مبارک رمضان، از مقاومت دولت و ملت سوریه در برابر هجوم نظامی آمریکا و صهیونیست‌ها که به گفته او در نوع خود در تاریخ صد ساله اخیر بی نظیر بوده است، قدردانی و تصریح کرد: همه ملت‌های مسلمان باید قدردان این مقاومت ملت و دولت سوریه باشند.

رئیس قوه قضائیه افزود: ملت بزرگ ایران و دولت جمهوری اسلامی تحت زعامت مقام معظم رهبری (حفظه الله تعالی) همواره خود را در کنار ملت و دولت سوریه می‌دانند و با رهنمودهای حکیمانه رهبر معظم انقلاب در سال‌های سخت تلاش کردیم نهایت همکاری و مساعدت را با دولت و مردم سوریه داشته باشیم.

رئیسی با بیان اینکه ماهیت داعش در ابتدا برای بسیاری از ملت‌های مسلمان در جهان روشن نبود، خاطرنشان کرد: برخی دولت‌های منطقه اجازه نمی‌دادند که ماهیت آمریکایی - صهیونیستی داعش روشن شود اما مقام معظم رهبری با بصیرت بالای خود از ابتدا اعلام کردند که جنس این حرکت، صهیونیستی و آمریکایی است و بعدها نیز خود آمریکا و رژیم صهیونیستی به خلق داعش و حمایت‌های خود از این جریان، اذعان کردند.

رئیس قوه قضائیه با قدردانی از بشار اسد رئیس جمهوری سوریه و همه کسانی که با او تا آخر در خط مقاومت بودند، اظهار کرد: امیدواریم سوریه با تدبیر آقای اسد بتواند اقدامات لازم را برای جبران خسارت‌های وارده از این جنگ و بازگرداندن شرایط این کشور به قبل و همچنین ایجاد تمدنی مبتنی بر اعتقادات و باورهای ملت سوریه و ساختن سوریه‌ای جدید مبتنی بر مبانی دینی و حرکت جهادی انجام دهد و سوریه مانند گذشته در منطقه بدرخشد.

رئیس قوه قضائیه همچنین با تاکید بر اهمیت روابط صمیمانه و دوستی نزدیک جمهوری اسلامی ایران و سوریه اظهار کرد: در بخش قضائیو حقوقی نیز بنا داریم به نحوی با کشور سوریه همکاری کنیم و در این عرصه به تبادل تجربیات از طریق دانشگاه علوم قضائی و حوزه بینالملل دستگاه قضائی بپردازیم. در این راستا می‌توان به ایجاد بورسیه‌های تحصیلی و همچنین برگزاری نشست‌های حقوقی با حضور نخبگان و صاحبنظران دو کشور در تهران و دمشق اشاره کرد. قطعاً این ارتباط حقوقی و قضائی می‌تواند زمینه ساز همکاری‌های بیشتر در سایر حوزه‌ها باشد و امیدواریم با پیگیری‌های جنابعالی و همکاران و همچنین اقدامات آقای دکتر لاریجانی رئیس ستاد حقوق بشر ایران و بخش‌های بین الملل دستگاه قضائی جمهوری اسلامی این همکاری‌ها محقق شود.

رئیس قوه قضائیه افزود: سوریه در شرایط بسیار حساسی قرار دارد و در موقعیت تثبیت و تحکیم قدرت دولت و حاکمیت ملی خود است. اکنون صدای آخرین نفس‌های جریان تکفیری و همچنین ناامیدی آمریکا و استیصال رژیم صهیونیستی به گوش می‌رسد و باید سوریه این گام مهم را به خوبی بردارد. امیدواریم خداوند به همه دولتمردان و ملت سوریه توفیق دهد که بتوانند در این مسیر به خوبی گام بردارند و به توسعه روابط ایران و سوریه نیز کمک کنند.

عدنان حسن محمود سفیر سوریه در تهران نیز در این دیدار با تبریک حلول ماه مبارک رمضان به مردم، مقام معظم رهبری و دولت جمهوری اسلامی، شخصیت رئیس دستگاه قضائی را یک شخصیت دینی و حقوقی دانست و با تبریک انتصاب آیت الله رئیسی به عنوان رئیس قوهقضائیه جمهوری اسلامی تصریح کرد: امیدواریم این دیدار فرصتی برای تقویت روابط راهبردی دوجانبه میان ایران و سوریه باشد زیرا معتقدیم ملت و دولت ایران و سوریه ارزش‌های واحد و یکسانی دارند و در حال حاضر نیز جریان مقاومت توانسته است این دو کشور را هر چه بیشتر به یکدیگر نزدیک کند تا دوشادوش یکدیگر در برابر سلطه گری های استکبار و در رأس آنها آمریکا تلاش کنند.

وی افزود: دستاوردهایی که تاکنون دولت سوریه داشته، دستاوردهای مشترک با ایران و جبهه مقاومت بوده و پیروزی‌های سوریه در واقع پیروزی هر جریانی است که با استبداد و خودکامگی در جهان مبارزه می‌کند.

عدنان حسن محمود ادامه داد: حقایق موجود ثابت می‌کند که مقاومت در برابر تروریسم تکفیری و توطئه‌های آمریکا در منطقه توانسته این پروژه‌های شوم را به شکست بکشاند و ما حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی ایران را از عوامل اصلی شکست تکفیری‌ها در منطقه می‌دانیم.

سفیر سوریه در تهران با بیان اینکه آمریکا و اذناب منطقه‌ای آن در حال تکرار اشتباهات خود در منطقه هستند، با ابراز اطمینان نسبت به شکست خوردن این اشتباهات و محاسبات غلط، خاطرنشان کرد: عزم و اراده منطقه و ملت‌های آن بر مقابله با توطئه‌ها و پروژه‌های دشمنان استوار است و قطعاً این توطئه‌ها محکوم به شکست است.

وی گفت: همواره در نشست‌های سفرای خارجی مقیم در تهران این نکته را گوشزد کرده ام که جمهوری اسلامی الگوی مناسبی در جهان برای مبارزه با خودکامگی عرضه کرده و همواره تهدیدها را به فرصت تبدیل ساخته است تا بتواند به مردم خود و همچنین مردم جهان خدمت رسانی کند.

محمود، تحریم‌های یک جانبه و غیرقانونی آمریکا علیه ایران و سوریه را ناقض همه موازین و ساز و کارها و مقررات بین المللی دانست و تصریح کرد: راهبرد ما در سوریه تحت هدایت‌های آقای بشار اسد رئیس جمهوری این کشور تقویت همکاری با ایران و جبهه مقاومت برای مقابله با پروژه‌های جهان استکبار در منطقه است.

سفیر سوریه در تهران همچنین با استقبال از پیشنهاد رئیس دستگاه قضائی برای همکاری‌های حقوقی و قضائی دو کشور، گفت: ما به دنبال عینیت بخشی و ملموس ساختن تعامل دو کشور در همه ابعاد هستیم و امیدواریم که به همگرایی بیشتر اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و … دست یابیم‌.

محمود با تاکید بر ضرورت تقویت هرچه بیشتر رابطه دو کشور، بار دیگر از جمهوری اسلامی بابت حمایت‌هایش از ملت و دولت سوریه و بویژه شخص مقام معظم رهبری که به تقویت جبهه مقاومت و مقابله با توطئه‌های دشمن پرداختند، قدردانی کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 474796 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟