ترکیه سر عقل نیاید جنگ تنها راه حل مساله« ادلب» است

به گزارش رکنا ؛‌ از چند ماه پیش و با از دست رفتن امیدها درباره پایبندی ترکیه به توافقات آستانه و سوچی همه تحرکات حکایت از این داشت که اوضاع در ادلب به سمت یک عملیات نظامی جزیی یا گسترده پیش می‌رود و امروز با تجمع ادوات نظامی ارتش سوریه در اطراف ادلب وضعیت شفاف‌تر شده است و به موازات آن عملیات پاکسازی و بمباران مواضع تروریست‌ها موجب فرار شمار زیادی از آنها به سمت ترکیه شده است بخصوص که ترکیه یکی از پست‌های بازرسی را تخلیه کرده است.
عناصر تروریستی حاضر در شمال حلب (شمال سوریه) روز یکشنبه در اطراف روستای «مرعناز» دست به تحرکات مشکوکی علیه نیروهای ارتش ترکیه زدند.
در توضیح جزئیات این عملیات، یک منبع امنیتی گفت که «عناصر مشکوک» که وابسته به دولت ترکیه بودند از اطراف مرعناز به سمت مواضع ارتش ترکیه که در داخل خاک سوریه بود، چند خمپاره شلیک کردند.
این منبع گفت که هدف از حملات تروریست‌ها به مواضع ارتش ترکیه این بود که نظامیان ترکیه‌ای بهانه به دست آورند و مواضع ارتش سوریه را هدف قرار دهند.
منبع مذکور تأکید کردند که «عناصر مسلح با پشتیبانی توپخانه‌ای گسترده ترکیه به سمت مواضع ارتش سوریه پیشروی کردند و همین مسئله باعث شد که بتوانند وارد روستای مرعناز شوند، ولی یگان‌های ارتش آنان را محاصره کردند که به کشته و زخمی شدن آنان منجر شد».
وی ادامه داد: «پس از آن، یک گروه [از نظامیان] ترکیه تلاش کرد که افراد زخمی را از میدان نبرد خارج کند که وارد میدان مین شد و اعضای آن نیز زخمی شدند».
این منبع امنیتی تصریح کرد که هدف از «عملیات ترکیه» در شمال حلب این بود که به ارتش سوریه اعمال فشار کرده و عملیات نظامی ارتش به سمت ادلب که قرار بود امروز آغاز شود، به تعویق بیافتد.
وی با اشاره به اینکه اقدامات عناصر مسلح وابسته به ترکیه نمی‌تواند بدون موافقت رسمی این کشور صورت گیرد، این اقدامات را نقض توافقاتی دانست که با روسیه بدان دست یافته بود.
این منبع با بیان اینکه «عملکرد مشکوک ترکیه» باعث شده است که بیش از 200 نیروی ارتش سوریه طی چهار ماه گذشته کشته شوند، خاطر نشان کرد که روسیه به درخواست آنکارا میانجی‌گری کرده تا دولت سوریه اجازه دهد سربازان ترکیه‌ای که زخمی شده‌اند، از این منطقه خارج شوند.
اما ابعاد این تحولات خطرناک چیست؟ سناریوهای احتمالی در برخورد با تحولات ادلب و اطراف آن چه خواهد بود؟ آیا حمله ارتش سوریه به ادلب قطعی شده و این عملیات در شرایطی که ترکیه به طرق مختلف مانع آن می‌شود چگونه خواهد بود؟
آیا ترکیه پس از قضیه مرعناز این پیام را گرفته که ارتش سوریه عزم خود را برای پاکسازی زمین‌های خود از تروریست‌ها و اشغالگران به هر بهای ممکنی جزم کرده است یا اینکه خطر رویارویی مستقیم سوریه و ترکیه به قوت خود باقی است؟
درباره ابعاد این تحولات خطیر سرلشکر «رضا احمد شریقی»، کارشناس مسائل نظامی و راهبردی و تحلیلگر سیاسی در سوریه در گفت‌وگو با وبگاه خبری «اسپوتنیک» گفت: در واقع اوضاع در ادلب به طور کلی غیرطبیعی است و سوری‌ها به هیچ وجه این وضعیت را نمی‌پذیرند؛ این چیزی است که مقامات سوری به هر شکلی عنوان می‌کنند.
وی تصریح کرد: وضعیت تروریست‌ها و حضور ترکیه در شمال غرب سوریه مغایر با همه قوانین بین المللی است و مغایر با مفهوم شهروندی نزد ملت آزاده سوریه است که نمی‌تواند بپذیرد که این غریبه‌ها در خاک سرزمینشان بمانند.
به عقیده این ژنرال ارتش سوریه، تروریست‌ها به هر شکلی تلاش می‌کنند رابطه محکم خود را با ترکیه که خودش عامل حضورشان در خاک سوریه است، حفظ کنند و امروز تنها ناجی این تروریست‌ها خاک ترکیه است.
درباره سناریوهای احتمالی برخورد با تحولات، این کارشناس تنها یک یا نهایتا دو سناریو را پیش بینی می‌کند و می‌گوید: یک سناریو اینکه ترکیه با دولت سوریه رفتار اخلاقی داشته باشد و با آن برای بیرون کردن این تروریست‌ها از خاک سوریه همکاری کند و پس از آن هم نظامیان ترکیه از خاک سوریه بیرون بروند.
شریقی درباره سناریوی دوم که آن را بیشتر محتمل می‌داند، گفت: این سناریو، جنگ با نیروهای تروریست غریبه از جمله با نظامیان ترکیه است؛ چون ترکیه حامی اصلی این تروریست‌ها در ادلب است و ارتش سوریه که به همه این پیروزی‌ها دست یافته و توانسته مناطق الغوطه و جنوب و حلب را آزاد کند از پیروزی در ادلب هم ناتوان نیست.
این کارشناس درباره اینکه ترکیه تا چه اندازه قدرت پذیرش تصمیم ارتش سوریه برای آزادسازی ادلب از تروریست‌ها را دارد و در این صورت چه واکنشی نشان خواهد داد، گفت: ترکیه نمی‌خواهد توافقاتی را که امضا کرده است، اجرا کند یا ایده‌هایی را که درباره سرنوشت ادلب از چند ماه قبل تاکنون مطرح بوده است، بپذیرد از همین رو هیچ اقدامی دال بر تلاش برای عمل به توافق یا خروج از آن نشان نمی‌دهد.
شریقی افزود: اتفاق مرعناز خود پیام مهمی داشت؛ چون ترکیه درصدد بود به گروه‌های تروریستی برای ورود به آنجا کمک کند، اما ارتش سوریه جواب قطعی و محکمی داد که گفت، «پناهگاه‌هایتان را هر جا که باشید در هم می‌کوبیم و برای بیرون کردنتان از خاکمان شما را می‌کشیم»؛ این پیامی قوی از سوی ارتش سوریه به ارتش ترکیه بود، بنابراین اگر ترکیه دست از باورها و رفتارهایش برندارد باید عواقبی را که برایش در سوریه یا کل منطقه دارد، درانتظار نشیند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 474443 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟