«معامله قرن» بر پایتختی قدس برای اسرائیل تأکید خواهد کرد

به گزارش گروه سیاسی رکنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «جرد کوشنر» داماد و مشاور ارشد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، روز گذشته اعلام کرد طرح صلح پیشنهادی‌‌اش در خاورمیانه، موسوم به «معامله قرن»، بر پایتختی قدس برای اسرائیل تأکید خواهد کرد و از ذکر راه‌حل دو دولت پرهیز خواهد کرد. این راه‌حل طی سال‌های عدیده‌ای محور دیپلماسی بین‌المللی برای پایان دادن به منازعه عربی- اسرائیلی بوده است.
ترامپ دو سال پیش داماد خود را، که از نفوذ بسیاری برخوردار است، مامور تدوین فرمول «توافق نهایی» برای حل منازعه میان اسرائیلی‌ها و فلسطینیان کرد. دو هفته پیش، کوشنر اعلام کرد که این طرح را بعد از پایان ماه رمضان در اوایل ماه ژوئن، اعلام خواهد کرد.
کوشنر، که مدت‌هاست در گفت‌وگو مقابل رسانه‌های خبری محتاط عمل می‌کند، اخیرا و به تدریج برخی ابعاد این طرحش را اعلام می‌کند.
درخصوص موضوع تشکیل «دو دولت»، که جامعه جهانی آن را مبنای حل و فصل منازعه عربی- اسرائیلی می‌داند، کوشنر تصریح کرد که طرحش برای صلح هرگز این موضوع را، که بحث‌برانگیز است، بحث نخواهد کرد.
داماد رئیس‌جمهوری آمریکا طی کنفرانسی در موسسه تحقیقاتی واشنگتن گفت: «درک می‌کنم که این به معنای چیزهای مختلف برای افراد مختلف است. زمانی‌که گفتی" دو دولت"، این معنای یک چیز را در میان اسرائیلی‌ها دارد و در میان فلسطینیان، معنای چیزی متفاوت را می‌دهد.»
وی افزود: «به همین دلیل، گفتیم هر چیزی را که ما بایستی انجام دهیم اعلام نکنیم. بگذارید فقط این موضوع را بگویم که ما بر روی جزئیات آنچه مدنظر است، کار خواهیم کرد.» او توضیحات بیشتری در این‌باره نداد.
به گفته کوشنر، طرح «معامله قرن»، که تیم کوچکی که گفته می‌شود خیلی نزدیک به اسرائیل است، در تدوین آن مشارکت می‌کند، «بسیاری از موضوعات(...) را به شیوه‌ای که بسیار دقیق‌تر از هر زمان دیگری است، بررسی می‌کند.
وی همچنین تأکید کرد که به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتختی برای اسرائیل «بخشی از هر توافق نهایی است». کوشنر همچنین از اسرائیل خواست امتیازاتی بدهد.
جراد کوشنر خاطرنشان کرد، طرح «معامله قرن» واقع‌گرایانه و قابل اجرا است و ایالات متحده آمریکا امکان الحاق شهرک‌ها در کرانه باختری به اسرائیل را بعد از تشکیل دولت جدید اسرائیل، بررسی خواهد کرد.
طبق این گزارش، «معامله قرن» یا توافق نهایی، طرحی به پیشنهاد دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی و حمایت عربستان، برای پایان منازعه اسرائیل با فلسطین و مقدمه‌ای برای عادی‌سازی روابط عربی اسرائیلی است. در این طرح همچنین مسئله آوارگان با «وطن جایگزین» در خارج از فلسطین اشغالی حل و «حق بازگشت» آوارگان فلسطینی به کشورشان برای همیشه لغو می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 473688 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟