ابوبکر بغدادی: خدا فرمان جهاد داده نه پیروزی

تصاویر زیادی از ابراهیم عواد ابراهیم علی بدری در دست نیست. علی بدری که با نام مستعار ابوبکر بغدادی شناخته می‌شود، خلیفه خودخوانده شبکه تروریستی «دولت اسلامی» است.
حال یک کانال تلگرامی وابسته به این شبکه تروریستی ویدئویی منتشر کرده که ابوبکر بغدادی را نشان می‌دهد. چهره او شباهت بسیاری به مردی دارد که در تابستان سال ۲۰۱۴ در جایگاه پیشنماز مسجدی در موصل اعلام خلافت کرد. به نظر می‌رسد برخلاف آنچه پیشتر گزارش شده بغدادی هنوز زنده است و نفوذ زیادی میان اعضای «دولت اسلامی» دارد.
وب‌سایت «اشپیگل» نوشته است برخی از اعضای این گروه پیشتر تلاش کرد‌‌ه‌اند بغدادی را کنار‌گذارند و رهبر جدیدی انتخاب کنند. از قرار این تلاش‌ها بی‌ثمر بوده است.
سرمایه‌گذاری در املاک و تجارت با واسطه نفت
بغدادی در ویدئویی که مشخص نیست چه زمانی ضبط شده، طی یک سخنرانی حدود ۱۲ دقیقه‌ای خطاب به مردانی که پای صحبت‌های او نشسته‌اند، از جمله می‌گوید «خداوند فرمان جهاد داده است نه پیروزی».
او در صحنه‌ای دیگر دفترچه‌هایی را جلوی دوربین ورق می‌زند که به نظر می‌رسد گزارش‌هایی از وضعیت نیروهای «دولت اسلامی» در مناطق مختلف است؛ دفترچه‌هایی با عنوان‌های «استان ترکیه»، «استان لیبی» یا «استان غرب آفریقا.» 
بغدادی که دولت امریکا برای سر او ۲۵ میلیون دلار جایزه تعیین کرده، این‌بار بر خلاف پنج سال پیش نه ردای گران‌قیمتی بر تن دارد و نه ساعت لوکسی بر دست. او روی زمین نشسته و شبیه مردان داعش پیش از نبرد به نظر می‌رسد. هر چند که گمان می‌رود بغدادی در هیچ‌ نبردی شرکت نکرده و شهادت در راه خدا را همواره به مردان خود سپرده است.
«اشپیگل» نوشته است که داعش ثروتمندترین گروه تروریستی جهان به شمار می‌رفت و هنوز هم منابع مالی قابل توجهی دارد. کارشناسان معتقدند داعش در املاک سرمایه‌گذاری کرده و در اقتصاد فاسد عراق و سوریه نیز در تجارت نفت با واسطه شریک است و به این ترتیب هزینه فعالیت‌های تروریستی خود را تأمین می‌کند.
درخواست مشخص ترور علیه فرانسوی‌ها 
بغدادی در این ویدئو خواستار جنگی فرسایشی «علیه پیروان صلیب» می‌شود و انجام ترور در تمام دنیا به ویژه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و آفریقا را تبلیغ می‌کند. او به طور مشخص خواستار حملاتی علیه فرانسوی‌ها در بورکینافاسو و مالی می‌‌شود.
در بخش دیگری از این ویدئو که در مجموع ۱۸ دقیقه دارد، صدای فردی پخش می‌شود که ادعا می‌کند حملات تروریستی سریلانکا نیز توسط «دولت اسلامی» صورت گرفته است.
«اشپیگل‌آنلاین» نوشته کارشناسانی که این ویدئو را بررسی کردند، معتقدند که این بخش پس از ضبط ویدئو به آن اضافه شده است. از آنجا که ابوبکر بغدادی در این ویدئو به سقوط عمر البشیر، رئیس‌جمهور سودان، اشاره می‌کند، کارشناسان زمان ضبط ویدئو را در فاصله‌ میان سقوط عمر البشیر در ۲۲ فروردین (۱۱ آوریل) تا زمان حملات تروریستی سریلانکا در اول اردیبهشت (۲۱ آوریل) تخمین می‌زنند.
نگرانی اروپا از تهدیدهای داعش
در این ویدئو نشانه‌های قابل توجهی از محل اقامت بغدادی دیده نمی‌شود، تصاویر حتی اندکی ناروشن هستند. به نظر می‌رسد اعضای شبکه تروریستی «دولت اسلامی» تلاش کرده‌اند هیچ‌ رد پایی برجای نگذارند.
شمار بسیار زیادی از اعضای این گروه در زندا‌ن‌های عراق و سوریه به سر می‌برند و گمان می‌رود که خبر زنده بودن ابوبکر بغدادی آنها را در ادامه فعالیت‌های تروریستی‌شان برای «دولت اسلامی» امیدوار کند. 
دولت امریکا که رهبری ائتلاف ضد داعش را بر عهده دارد، پس از انتشار این ویدئو تأکید کرده که مأموریت شکست کامل داعش با پشتیبانی شرکای امریکا ادامه خواهد یافت.
و‌ب‌سایت «تابناک»، در گزارشی در مورد این ویدئو‌، نتیجه‌گیری کرده است که ابوبکر بغدادی با این ویدئو بهانه‌‌ای به دست امریکا داده تا نیروهای خود را از سوریه خارج نکند و مدعی شده است که «حضور امریکا هدفی جز مقابله با ایران ندارد.»
آمریکا پس از شکست نیروهای داعش در باغوز سوریه اعلام کرده بود که نبرد علیه داعش رسمأ به پایان رسیده است. رئیس‌ جمهور امریکا که در مبارزات انتخاباتی خود وعده داده بود نظامیان امریکایی را به خانه برمی‌گردانند، در پی تحقق این وعده است.
اما برخی از کشورهای اروپایی، از جمله فرانسه و آلمان، نسبت به احتمال ادامه‌ خطرات و تهدیدهای نیروهای داعش هشدار می‌دهند و نگران خروج کامل نیروهای امریکایی از سوریه هستند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

منبع: دویچه وله آلمان

کدخبر: 473288 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟