حضور آحاد مردم باعث پیروزی در دفاع مقدس شد

سردار سرتیپ حسین دهقان؛ مشاور فرماندهی کل قوا در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی، همزمان با هفتمین روز از سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در حاشیه بازدید از غرفه مرکز اسناد انقلاب اسلامی، در جمع خبرنگاران گفت: عمدتا کتاب‌هایی را که دنبال و مطالعه می‌کنم در حوزه تخصصی خودم یعنی مدیریت است و به تاریخ و تحولات اجتماعی نیز علاقه‌مندم و اخیرا به شکل جدی، کتاب‌های مربوط به جامعه‌شناسی ایران را دنبال می‌کنم و سعی می‌کنم حتی‌الامکان در جریان فضاهای نشری این کتاب‌ها باشم.
وی با اشاره به وضعیت کنونی کتاب و سطح کمی و کیفی نمایشگاه کتاب، ادامه داد: آمار و اطلاعات پایه دقیق و شاخص‌های استانداردی نداریم که بخواهیم ارزیابی و تجزیه و تحلیل درستی داشته باشیم و در نهایت نتیجه‌گیری و قضاوت کنیم. بیشتر معیارهای ما، براساس پایه ذهنی از گذشته و مشاهدات عینی است نه براساس آمار و اطلاعات دقیق. در همین بازدید در یکی از غرفه‌ها تعداد کتاب‌ها بسیار بالا بود، ولی وقتی ترکیب کتاب‌ها را نگاه کردیم، متوجه شدیم که بیش از 50 درصد از آن‌ها، کتاب‌های کمک‌آموزشی و درسی است. نمی‌توان قضاوت خیلی درستی در اینباره داشت.
به گزارش رکنا، سردار دهقان در ادامه اظهار کرد: اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان متولی حوزه کتاب، هرساله پیرامون شعار نمایشگاه، برنامه‌ریزی کند تا ناشران و اهالی نشر با برنامه حضور پیدا کنند، بسیار موثر خواهد بود. همچنین برگزاری فصلی نمایشگاه کتاب نیز می‌تواند در هدفمند کردن حضور مردم کمک کند. همین نمایشگاه را می‌توانند در سطح فضای مجازی هم به شکلی بسیار گسترده‌تر ارائه کنند تا نیازی نباشد که همه برای یافتن کتاب موردنظر خود به‌صورت فیزیکی حضور داشته باشد. اینکار برای صرفه‌جویی در وقت و هزینه نیز موثر است. البته همین حضور پرشور مردم هم در جای خود ارزشمند است.
مشاور فرماندهی کل قوا در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی، همچنین با تأکید بر فرموده رهبری در جریان بازدید از نمایشگاه کتاب، مبنی بر پرداختن به کتاب‌های برای مقابله با کتاب‌هایی که از سوی خاندان پهلوی در تطهیر این خاندان نوشته شده، افزود: ما با دوران پهلوی فاصله زمانی گرفته‌ایم و برای نسلی که امروز در معرض این نوع مطالبات است، نتوانسته‌ایم مطالب قوی و مستندی ارائه کنیم. همانطور که رهبری فرمودند، خاندان پهلوی درباره قاجار نوشتند و درست هم نوشتند، ولی ما درباره خاندان پهلوی کار چندانی نکرده‌ایم. گذشته پشت‌سر گذاشته شده و ما آن‌را به جوانان منتقل نکرده‌ایم. جوان ما امروز مبنای درستی برای تحلیل گذشته تاریخی ازجمله دوران پهلوی ندارد.
وی همچنین با اشاره به کتاب‌های ارائه شده از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران، گفت: مرکز اسناد، فیلد خاصی دارد و در این قالب آثار خوبی را هم تولید می‌کند. اما من به‌طور کلی نقدی به تاریخ شفاهی دارم. امروز کسانی که تاریخ شفاهی می‌گویند، در چارچوب فضای ذهنی و ارزشی امروز می‌گویند و خیلی در به تصویر کشیدن فضای گذشته، موفق نیستند یا به عباراتی محذوراتی دارند که مانع از انعکاس واقعیت‌ها می‌شود. این نقصی است که به تاریخ شفاهی ما وارد است. حال اینکه در خارج کسی که تاریخ شفاهی می‌گوید، تمامی نکات و جزئیات مثبت و منفی زندگی خود را از ابتدا بیان می‌کند، ولی ما در بیشتر موارد، به شدت در بیان برخی واقعیت‌ها محافظه‌کار هستیم و کسی حاضر نیست عیب و اشتباهش را بگوید. ما همیشه به دنبال اسطوره‌سازی هستیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 473264 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟