منابع خبری به نقل از ساکنان طرابلس گزارش داده‌اند که در ساعات پایانی شنبه‌شب، هفتم اردیبهشت (۲۷ آوریل) صدای چند انفجار و رگبار پدافند ضد هوایی شنیده شده است.
گمان می‌رود پهپادهای نیروهای موسوم به «ارتش ملی لیبی» بار دیگر شهر طرابلس را بمباران کرده‌اند. این نیروها تحت فرمان ژنرال خلیفه حفتر قرار دارند که بازوی نظامی دولت مستقر در شرق لیبی محسوب می‌شوند و قصد براندازی دولت مورد حمایت جامعه جهانی مستقر در طرابلس را دارند.
خبرگزاری فرانسه به نقل از شاهدان عینی گزارش داد که حمله‌های هوایی بین ساعت ۱۱ و نیمه شب رخ داده است.
یورش نظامیان ژنرال حفتر برای تسخیر پایتخت لیبی از هفته دوم فروردین ماه آغاز شد. تاکنون در مورد میزان خسارت‌ها و تلفات احتمالی حمله هوایی شنبه‌شب به طرابلس گزارش موثقی منتشر نشده است.
سازمان بهداشت جهانی می‌گوید در جریان درگیری‌های اطراف طرابلس تا کنون دست‌کم ۲۸۰ نفر کشته و بیش از ۱۳۰۰ نفر مجروح شده‌اند.
نیروهای ارتش ملی لیبی در هفته‌های نخست بخش‌های از جنوب طرابلس و فرودگاه اصلی این شهر را تصرف کردند اما نیروهای دولتی در روزهای گذشته گفته‌اند که مهاجمان را از جنوب پایتخت عقب رانده‌اند.
در همین حال سخنگوی ارتش ملی لیبی از اعزام یک کشتی جنگی به بندر «راس لانوف» در شرق لیبی خبر داده است. این بندر و میدان‌های نفتی این منطقه تحت کنترل نیروهای ژنرال حفتر قرار دارد.
خلیفه حفتر جزو گروهی از نظامیان لیبیایی است که دوره آموزشی خود را در شوروی سابق طی کرده‌اند. او از همراهان معمر قذافی در کودتای سال ۱۹۶۹ بود و بعدها مطرود شد و به صف مخالفان پیوست.
حمایت مصر و امارات از ژنرال حفتر
ژنرال حفتر پس از سقوط رژیم قذافی در سال ۲۰۱۱ به یکی از پرنفوذترین شخصیت‌های لیبی تبدیل شد و ظاهراً از حمایت روسیه، مصر و امارات متحده عربی برخوردار است.
گفته می‌شود نیروی هوایی مصر و امارات در اشغال و کنترل مناطق شرقی لیبی توسط نیروهای ژنرال حفتر نقش مهمی بر عهده داشته‌اند.
آمریکا خواستار توقف فوری عملیات ژنرال حفتر در حومه طرابلس شد
مطابق گزارش سازمان ملل، مصر و امارات تأمین کننده اصلی تجهیزات و جنگ‌افزار ارتش ملی لیبی هستند و برای نیروهای ژنرال حفتر یک فرودگاه نظامی نیز ساخته‌اند.
پیش‌روی نیروهای ژنرال حفتر به سوی طرابلس، کشور جنگ‌زده لیبی را با بحرانی عمیق‌تر و پیچیده‌تر از قبل روبرو کرده است. ادامه نبردها در لیبی می‌تواند طرح سازمان ملل برای برگزاری انتخابات سراسری و خاتمه دادن به مناقشه میان دو دولت مستقر در شرق و غرب این کشور را به شکست بکشاند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 472613 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟