قاضی سراج: آمریکا به دنبال دیوار کشی است

'ناصر قاضی سراج' ، امروز – شنبه - از ابتکار 'کمربند - راه' به عنوان یکی از راهکارهای اساسی رشد همه جانبه کشورهای این مسیر نام برد و گفت: افزایش همکاری های منطقه ای و ایجاد نهادهایی برای گسترش تجارت خارجی در قاره آسیا به عنوان ظرفیتی برای مقابله با زیاده خواهی و انحصارگرایی مالی ایالات متحده ضروری است.

او گفت: ابتکار 'کمربند-راه' در ایجاد رشد اقتصادی کشورها و بالا رفتن ارزش پولی و تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو موثر است.

وی با اشاره به تفاوت سیاست های آمریکا و چین در عرصه بین المللی گفت: در حالی که آمریکا میان کشورها دیوار می کشد و به دنبال مرزبندی ها است چین دیوارها را بر می دارد و از کشورهای مختلف حاشیه راه ابریشم قدیم درخواست می کند با حضور در این اجلاس بین المللی، مشکلاتشان را طرح و در مورد جرایم این کشورها شفاف سازی کنند.

پیشنهاد ایران به چینی ها

رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به ارایه پیشنهاد خود در اجلاس بین المللی 'کمربند-راه' مبنی بر تشکیل یک گروه هشدار دهنده با نام نگهبانان راه اظهار امیدواری کرد این گروه بتواند با انجام وظایفی که برای آن تعریف می شود در انسجام بخشی به ساختار تشکیلاتی ابتکار 'کمربند-راه' نقش اساسی ایفاء کند.

قاضی سراج ادامه داد: ابتکار 'کمربند-راه' فرصتی است برای به ظهور رساندن مدل نظارت، بازرسی و شفافیت بر اساس فرهنگ های شرقی و ارائه و معرفی آن به دیگر فرهنگ های دخیل در این مسیر هستند.

تقویت همکاری ها با چین

رییس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه با چین تفاهم نامه و قرارداد همکاری داریم گفت: چین اهمیت زیادی برای مبارزه با فساد قائل است و در این زمینه تجربیات زیاد دارد.

او با بیان اینکه در حاشیه این اجلاس با دادستان کل، رییس سازمان بازرسی و معاون حزب کمونیست دیدار داشته است گفت: در این دیدارها مسایل و موضوعات مورد علاقه دو طرف، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

قاضی سراج تاکید کرد: رابطه هیات بازرسی ایران و هیات نظارت چین خیلی نزدیک است و هماهنگی خوبی میان دو کشور وجود دارد و دو کشور می توانند از تجربیات یکدیگر در حوزه مبارزه با فساد استفاده کنند.

ایران میزبان آکادمی آمبوزمان آسیا

رییس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به عنوان محل راه اندازی آکادمی آمبوزمان آسیایی انتخاب شده است گفت: این آکادمی قرار است در تهران تشکیل شود تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری این مرکز را هم آماده کردیم و دوره های آموزشی هم در این مورد برگزار کردیم و قطعا کارشناسان ما برای کسب تجربه در این مورد به چین سفر خواهند کرد.

دومین اجلاس بین المللی 'کمربند-راه' با حضور هیات هایی از 110 کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران از روز پنجشنبه در پکن آغاز بکار کرد و تا امروز ادامه دارد.

از سوی جمهوری اسلامی ایران سه هیات به سرپرستی 'فرهاد دژپسند' وزیر امور اقتصادی و دارایی، 'ناصر قاضی سراج' رییس سازمان بازرسی کل کشور و 'حداد عادل' عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در اجلاس بین المللی 'کمربند- راه' شرکت کرده اند.

طرح «کمربند - راه» پیشنهادی مربوط به همکاری های اقتصادی بین المللی است که شی جین پینگ در سال 2013 میلادی مطرح کرد.

در 6 سال گذشته حجم تجارت چین با کشورهای مسیر 'کمربند - راه' از 6 تریلیون دلار فراتر رفته و حجم سرمایه گذاری های انجام شده در این کشورها هم به 80 میلیارد دلار رسیده است علاوه بر این پروژه هایی که در چارچوب این طرح به اجرا در آمده نزدیک به 300 هزار فرصت شغلی فراهم کرده اند.

این پروژه در ابتدا با سرمایه گذاری بیش از یک هزار میلیارد دلار توسط چین آغاز شد و تا مارس سال 2019 میلادی 125 کشور و 29 سازمان بین المللی 173 موافقت نامه همکاری با چین در این مورد امضا کرده اند.

رهبران 37 کشور، دبیرکل سازمان ملل، مدیرکل سازمان صندوق بین المللی پول و 5000 نماینده دیگر از کشورهای خارجی در این مجمع شرکت دارند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 472419 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟