همه اهداف ترامپ از اصرار بر به صفر رساندن صادرات نفت ایران

رکنا سیاسی :‌ دونالد ترامپ -رئیس جمهوری آمریکا - خود علناً هدف از تحریم نفتی ایران را فروپاشی اقتصادی و مالی ایران اعلام کرده بود تا بار دیگر ایران را با گروه 5+1 درباره توافق هسته ای و با تحمیل شرایط خود و نه شرایط ایران سر میز مذاکره بکشاند.
هدف دیگر وی نیز از بین بردن حکومت قانونی ایران از طریق بی ارزش کردن ریال و افزایش تورم، گرسنگی و کاهش دادن خدمات است، این جز مواردی است که در زمان لغو برجام از آن سخن گفته بود.
تحلیلگران بین المللی روزنامه «اویل پرایس» برخی از تحریم های شرکت های نفتی آمریکا علیه ایران را در راستای بازریابی برای فروش نفت صخره ای آمریکا می دانند؛ آمریکا با تحریم ایران در تلاش است بازارهای آسیاست که در مقایسه با بازارهای اروپایی به سرعت در حال رشد هستند را تسخیر کند.
این روزنامه آورده است: ترامپ درصدد دریافت سهم صادرات نفت ایران به آسیا و تحویل آن به شرکت های نفت صخره ای آمریکاست.
ترامپ هم‌چنین درصدد جلوگیری از سرمایه‌گذاری در بخش منابع گازی ایران است، و در ازای آن استخراج گاز و سپس صادر کردن آن در آینده به اروپا را در سر دارد، اروپا از نظر منافع صادراتی به آمریکا نزدیک است کما اینکه این اقدام؛ باعث رقابت با گاز روسیه و در نتیجه کاهش نفوذ روسیه در اروپا می شود. هدفی که مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا بارها از آن سخن گفته است.
سومین هدف ترامپ از این تصمیم این است خود را به عنوان رئیس جمهوری قدرتمند مدافع امنیت اسرائیل در برابر ایران نشان دهد و در تبلیغات انتخاباتی برگه برنده ای داشته باشد؛ بنابرین می تواند لابی اسرائیل را در دومین دور انتخابات ریاست جمهوری امریکا در سال 2020 با خود همراه کند.
چهارمین ومهم ترین هدف ترامپ از این تصمیم؛ اجرای راهبرد تسلط بر انرژی جهان و نظارت و کنترل تولیدات جهانی نفت، بها و راه‌های انتقال آن است که برای دست یافتن به این هدف، باید از مذاکرات تجاری خود با چین که به شدت به نفت واراداتی ایران و برخی کشورهای خلیج فارس نیاز دارد، حمایت کند و همچنین دیگر هم پیمانان خود مانند ژاپن، کره جنوبی و تایوان را تحت فشار قرار دهد.
به گفته تحلیلگران اما تحقق این اهداف به دلیل احتمال زیان رساندن به منافع کشورهای اصلی وارد کننده نفت خام ایران ناشی از تصمیم آمریکا در به صفر رساندن صادرات نفتی ایران، شاید ساده نباشد.

خشم قدرت‌ها از تصمیم آمریکا علیه ایران
بلومبرگ به نقل از "اسکات مودیل" یکی ازکارشناس نفتی آمریکا گزارش داده است: کشورهای آسیایی وارد کننده نفت، از تصمیم امریکا خشمگین هستند.
تحولات ژئوسیاسی ونزوئلا و لیبی و افزایش بحران های نظامی در کشورهای عربی در آینده نچندان دور به افزایش بهای نفت می انجامد و به منافع بسیاری ازکشورهای مصرف کننده انرژی در اروپا و آسیا آسیب بزند.
بر اساس گزارش‌های بلومبرگ در نظارت بر محموله های نفتی، چین بزرگترین وارد کننده نفت ایران است و روزانه 613 هزار بشکه نفت وارد می کند، پکن شرکت هایی دارد که نفت ایران را تولید می کند و سهم تولید خود را از قرارداد مبادله عملیات تولید نفت برمی دارد.
شرکتهای چینی از فروش این محموله ها که روزانه نزدیک به 100 هزار بشکه در بازار چین است استفاده می کند.
هند نیز که روزانه حدود 258 هزار بشکه نفت ایران وارد می کند و بهای آن را به روپیه و نه دلارپرداخت می کنه وتخفیف هایی نیز می گیرد، این تصمیم آمریکا به این شرکت ها زیان می رساند.
گفتنی است ژاپن نیز روزانه 226 هزار بشکه و کره جنوبی روزانه 387 هزار بشکه نفت وارد می کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 471979 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟