فرانسه: ساز و کار ویژه مالی پیشرفت‌های مثبت داشته است

سیاسی رکنا : روز سه‌شنبه ٢٣ آوریل/٣ اردیبهشت، در نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه، یکی از خبرنگاران سوال کرد: "در شرایطی که آمریکا تحریم نفتی ایران را شدت می‌دهد، موضع‌گیری اروپا در قبال ایران و برجام چیست؟" خانم آنیِس وون دِرمول، سخنگوی وزارت خارجه پاسخ داد که فرانسه در ادامۀ برجام کوچکترین تردیدی ندارد و همراه با متحدان اروپایی خود تلاش می‌کند تا "ایران، تا زمانی که تعهدات اتمی خود را رعایت می‌کند، بتواند از ˝ثمرات اقتصادی مرتبط با رفع تحریم‌ها بهره‌مند شود...

او بدون این که توضیح بیشتری درباره این "ثمرات اقتصادی" ارائه کند گفت که "کارها در چارچوب ساز و کار ویژه مالی پیشرفت داشته و بزودی به نتیجه خواهد رسید".

او افزود: "ایران نیز باید به سهم خود در أمور مربوط به ساز و کار تجارت و تأمین مالی ایران و اروپا (STFI) جلو برود... مبادلات جدی و عمیقی میان کارشناسان فرانسوی، آلمانی و انگلیسی در جریان است. آنان با کارشناسان ایرانی در تماس هستند تا عملکرد هر دو ساختار، مطابق با مقررات مالی بین‌المللی تأمین گردد".

قرار است که ایران نهادی را به اسم ˝ساز و کار تجارت و تأمین مالی ایران و اروپا̏  ایجاد کند که قرینۀ ساختار اروپایی باشد. این دو نهاد باید بتوانند مبادلات بازرگانی میان ایران و اروپا را خارج از مدار دلار به عهده بگیرند.

حدود دو ماه قبل، عباس عراقچی معاون وزارت خارجۀ ایران گفته بود که ساز و کار ویژۀ مالی باید "تا چند هفتۀ دیگر" اجرایی شود اما منابع دیپلماتیک اروپایی از یک مهلت سه تا شش ماهه سخن می‌گویند.

این در حالی است که همچنان برخی از شخصیت‌های محافظه‌کار جمهوری اسلامی معتقدند که "اینستکس" وعدۀ توخالی و فریب اروپاییان است. روز دوشنبه ٢ اردیبهشت، محمد اسمعیل سعیدی نمایندۀ محافظه‌کار تبریز در مجلس گفت: "اروپایی ها بارها به صورت شفاف اعلام کرده‌اند که بالای ۴۵٠ میلیارد دلار مبادلات تجاری با آمریکا دارند و قطعاً نمی‌توانند این رابطۀ مهم اقتصادی را بخاطر ایران به مخاطره بیندازند".برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید

کدخبر: 471563 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟