نمی‌شودخانه میلیاردی داشت وانقلابی بود/رصد ۳۰جریان ضدارزشی درکشور

رکنا : امروز سخن گفتن از توانمندی‌ها و قابلیت‌های نظام جمهوری اسلامی شیرین است اما این شیرینی وقتی به جان می‌نشیند که نیم نگاهی هم به ضعف‌ها و نقصان‌ها داشته و تلاش کنیم با رفع آنها، آینده مطمئن‌تر و بهتری بسازیم. برای تبیین هر چه بیشتر اهداف، دستاورهای و موانع پیشرفت نظام اسلامی به سراغ «حجت‌الاسلام محمدرضا تویسرکانی» نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج رفته‌ایم.

حجت‌الاسلام تویسرکانی که در شهریور ماه سال ۹۱ با حکم حجت‌الاسلام علی سعیدی نماینده وقت ولی فقیه در سپاه پاسداران به سمت مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج منصوب شد، با بیان اینکه هدف نهایی انقلاب ساخت تمدن نوین اسلامی است گفت: «ما در ایجاد مرحله سوم تمدن اسلامی یعنی «دولت اسلامی» گیر کرده‌ایم.» وی در این خصوص، دلیل ناکامی را در «اشکال داشتن رفتار و عملکرد مسئولین و عدم کادرسازی» می‌داند.
تویسرکانی معتقد است که دشمن از به کارگیری قدرت نظامی علیه ایران طرفی نبسته و در عوض، وارد حوزه سیاه نمایی دستاوردهای انقلاب اسلامی و تهاجم فرهنگی شده است. وی در همین خصوص ضمن انتقاد از کم کاری مسئولین در حوزه فضای مجازی تاکید دارد «در زمان آقای احمدی نژاد شورای عالی فضای مجازی تشکیل شد؛ حدود ۱۰ سال پیش؛ بروید ببینید که این شورا چه قدر به وظایف خود عمل کرده است».

معاون سابق تربیت و آموزش عقیدتی- سیاسی سپاه پاسداران همچنین با انتقاد از کم کاری رسانه‌ها در تبدیل فرمایشات رهبری به «گفتمان» اظهار داشت: «اندیشه‌های رهبری را چه کسی باید به گفتمان تبدیل کند؟ روحانیون، رسانه‌ها و سایر دستگاه‌ها در این باره وظیفه دارند.»

در ادامه مشروح گفتگوی حجت الاسلام تویسرکانی را می‌خوانید:

چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته است؛ به نظر شما طی این چهار دهه شرایط کشور از لحاظ اجتماعی و رفاهی چه تفاوتی‌هایی کرده است؟

ابتدا از شما تشکر می‌کنم و خدا را شاکرم که این فرصت را فراهم کرد تا بتوانم با مردم از این طریق گفتگو کنم و بعضی از مطالب را مطرح کنم، من فکر می‌کنم در چهل سالگی انقلاب اسلامی و ضرورت روشنگری، گفتگو و سخن گفتن با مردم بیش از گذشته مشهود است، مخصوصاً کسانی که قبل از انقلاب و دوران دفاع مقدس را درک کردند این افراد بهتر می‌توانند برخی از واقعیت‌ها و حقایق را به مردم منتقل کنند.

امروز که ۴۰ سال از انقلاب می‌گذرد، اگر کسی ۵۰ سالش باشد آن زمان ۱۰ ساله بوده و معمولاً کودک ۱۰ ساله خیلی درک روشنی از شرایط ندارد و این روشنگری‌ها امروز برای ۵۰ ساله‌ها به پایین خیلی ضرورت دارد؛ اگر بخواهیم بگوییم چرا مردم ایران انقلاب کردند؛ با دو نگاه می‌شود پاسخ این سوال را داد، یک نگاه تحلیلی، سیاسی و اجتماعی، بر اساس متدها و قوانین و ضوابط جامعه شناسی روز، که تحولات و پدیده‌های اجتماعی را بر اساس آن قواعد و قانون‌ها می‌شود نگاه و بررسی کرد، مانند قوانین استمرار حکومت‌ها و قوانین سقوط حکومت‌ها؛ این یک نگاه است. نگاه دیگر این است که معنوی و ملکوتی، آسمانی و غیبی و معجزه است و این یک نگاه دیگر است. ما دلایل فراوانی داریم که به چرایی انقلاب پی ببریم، از منظر نگاه اول که جامعه شناسی است و بررسی پدیده‌های اجتماعی بر اساس آن صورت می‌گیرد، بر این اساس ملت ایران، ملت ضد بیگانه است و ذات مردم ایران ضد اجنبی است.

مردم ایران در طول تاریخ با بیگانگان سر سازش نداشتندمردم ایران در طول تاریخ با بیگانگان سر سازش نداشتند، توجه به بیگانگان در دوران پهلوی برای مردم بیش از گذشته عیان شده بود. محمدرضا در تیرماه سال ۱۳۴۳ سفری به آمریکا داشت در آن سفر دنبال یک وام دویست میلیون دلاری بود، آمریکایی‌ها گفتند ما به یک شرط این وام را به تو می‌دهیم که امتیاز مصونیت قضائی به اتباع کشور ما بدهید و شاه پذیرفت، آن زمان حسنعلی منصور نخست وزیر بود دو مجلس داشتیم یک مجلس سنا و دیگری مجلس شورای ملی؛ قانون کاپیتولاسیون را تهیه کردند که در مرداد ماه سال ۴۳ مخفیانه به مجلس سنا بردند و به تصویب رساندند. در مهرماه سال ۱۳۴۳ در مجلس شورای ملی تصویب نهایی شد و مصوبه مجلس را که گرفت این موضوع قانون شد، اما مخفیانه یعنی بازتاب رسانه‌ای نداشت که مردم آگاه شوند، امام خمینی رحمة الله علیه متوجه این قانون شد، به تاریخ‌ها دقت کنید تیرماه شاه می‌رود آمریکا، مرداد در مجلس سنا و مهر در مجلس ملی، امام در ششم آبان سخنرانی می‌کند، سال ۱۳۴۳ شاید چهارم آبان و روز تولد حضرت زهرا (س) بود، امام سخنرانی خود را در مدرسه فیضیه با این جمله شروع می‌کند و فرمودند؛ «انا لله و انا الیه راجعون‌، بعد افشاگری و روشنگری می‌کنند؛ ملت ما را فروختند و عزت ما پایکوب شد، ارتش ما پایکوبشد، عظمت ملت ایران زیر پا رفت» و بعد می‌فرمایند «اگر یک آشپز آمریکایی، شاه ایران را ترور کند پلیس و دستگاه قضائی ایران حق رسیدگی و اعتراض کردند ندارد.» قانون کاپیتولاسیون یک قانون استعماری بود که بین کشورهای قوی و ضعیف منعقد می‌شد، آمریکایی‌ها در ایران همه کاره بودند، ۶ آبان ۱۳۴۳ که امام سخنرانی کرد یک هفته بعد ایشان را دستگیر و تبعید کردند یعنی ۱۳ آبان ۱۳۴۳ امام به ترکیه تبعید شد.

انقلاب مردم ایران به دلیل مسائل اقتصادی نبود، یعنی گرسنگان قیام نکردند، قیام مردم ایران، قیام ضد بردگی و ضد اسارت بود! مردم ایران دنبال آزادی و استقلال بودند!

ریشه انقلاب مردم ایران به مسائل اقتصادی مربوط نمی‌شد یعنی گرسنگان قیام نکردند، دقت فرمودید! قیام مردم ایران قیام ضد بردگی، قیام ضد اسارت بود! مردم ایران دنبال آزادی و استقلال بودند! در آن دوران از نظر اقتصاد، روزی ۶ میلیون بشکه نفت به فروش می‌رسید و جمعیت ایران هم حدود ۲۰ میلیون نفر بود و تا سال ۵۷ که انقلاب شد حدود ۳۰ میلیون جمعیت ایران بود، اما امروز جمعیت کشور بیش از ۸۰ میلیون نفر است. رژیم شاه ۶ میلیون بشکه نفت می‌فروخت و ۲۵ میلیون جمعیت کشور بود، روستاهای ایران وضع خرابی داشت و یکی از مشکلات کشور، مهاجرت روستاییان به شهرها بود. این مهاجرت در اثر این بود که در روستاها امکانات اولیه زندگی مانند برق، بهداشت و مدرسه وجود نداشت. ما خودمان در یک روستا در اطراف قم با پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگ زندگی می‌کردیم، هیچ امکاناتی در آنجا وجود نداشت و هیچکس نمی‌توانست زندگی نسبتاً خوبی داشته باشد، همین روستای حدود ۴۰ کیلومتری قم، بعد از انقلاب صاحب مدرسه، درمانگاه، آب لوله کشی، برق و گاز شد، می‌بینید بعد از انقلاب صاحب همه امکانات شده ولی قبل از انقلاب هیچی در روستاها نبود الان که من و شما با هم صحبت می‌کنیم ۹۵ درصد روستاهای ایران صاحب همین امکانات اولیه زندگی یعنی صاحب گاز، برق، آب، بهداشت و مدرسه هستند همه این چیزها را دارند در صورتی که قبل از انقلاب این امکانات وجود نداشت.

انقلاب ایران یک اقدام اقتصادی نبود، انقلاب مردم ایران یک حرکت رهایی بخش برای رسیدن به استقلال و آزادی بود و مردم ایران از این طریق بر سرنوشت خودشان حاکم شدند.

داستان کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ را بخوانید، چه کسی این کودتا را طراحی کرد؟ انگلیسی‌ها! چه کسی به قدرت رسید؟ رضاخان. چرچیل یک جمله‌ای دارد که جمله معروف است و در تاریخ ثبت شده، او می‌گوید رضاخان را خودمان آوردیم و خودمان هم بردیم، اما امروز در فضای مجازی از رضاخان چه می‌سازند؟ رضا خان نوکر انگلیس بود که زمانی مذهبی شدید بود، در ایام محرم و عزاداری، گل به صورت خود می‌مالید، پیاده از شمال تهران به میدان خراسان می‌آمد، همین آدم زمانی که به قدرت رسید عزاداری محرم را تعطیل کرد، یک آدم قلدور را انگلیسی‌ها روی کار آوردند شما تاریخ را مطالعه کنید سفارتخانه‌های کشورهای بیگانه آن زمان پناهگاه اراذل و اوباش و چاقو کش‌ها و گردن کلفت‌ها بود. یعنی اگر کسی به سفارت انگلیس پناه می‌برد هیچکس نمی‌توانست به او تعرض کند. ۱۳۲۹ کودتا می‌شود، ۱۳۰۴ شاه ایران می‌شود و ۱۳۱۹ ایشان را می‌برند، ۱۳۲۰ پسر رضا خان، شاه شد، وقتی که به قدرت رسید مردم ایران زیر بار چنین پادشاهی نمی‌رفتند، قیام‌های مختلف صورت گرفت، تا منجر به فرار او از کشور و کودتای ۱۳۳۲ شد.

اخیراً آمریکایی‌ها اسناد کودتای ۲۸ مرداد را منتشر کردند و حتی از مردم ایران عذرخواهی هم نکردند، این اسناد نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها قیام مردم ایران را در آن دوران سرکوب کردند من می‌خواهم بگویم مردم ایران با همه وجودشان فهمیدند که رژیم پهلوی رژیم اجنبی پرست و مانع پیشرفت ملت ایران است.

مردم ایران چندین بار برای به دست گرفتن سرنوشت خودشان اقدام کردند، مانند مشروطه و یا حرکتی که برای ملی شدن صنعت نفت اتفاق افتاد اما به نتیجه نرسیدن به نظر شما چه اتفاقی افتاد که مردم در سال ۵۷ توانستند بر شاهی که مورد حمایت آمریکا بود و قدرت نظامی قابل توجهی در اختیار داشت و در منطقه هم قدرت اول بود پیروز شوند؟

کسی با نگاه دنیای نمی‌توانست تحلیل کند که انقلاب در سال ۵۷ پیروز می‌شود، هیچ کسی باور نداشت که به این سرعت انقلاب پیروز شود، حتی رهبران انقلاب علما و حتی امام و دیگران چنین تصوری نداشتند، انقلاب یک معجزه بود تحولات سریع و پشت سر هم که باعث یک انقلاب فراگیر شد این طور نبود که یک قرارگاه باشد و در آن قرارگاه مدیریت و برنامه‌ریزی صورت بگیرد و عرصه‌ها و یا گردان‌ها مشخص شود و هدف گذاری صورت گیرد، آماد و پشتیبانی آن منظم باشد و عوامل اعزام شوند، چنین خبرهایی نبود. در واقع انقلاب ایران یک پدیده آسمانی و یک معجزه بود. امداد غیبی پشت سر آن بود به خاطر همین خیلی‌ها باورشان نمی‌شد که انقلاب پیروز شود.

من نوجوان بودم خیلی از تحصیل کرده‌ها و اقوام و دوستان من را نصیحت می‌کردند، یکی از اقوام به من گفت یک چاقو حریف مشت نمی‌شود، خود را خسته نکنید در واقع همه از پیروزی که به این سرعت محقق شود ناامید بودند، بر این اساس می‌گویند که انقلابی پدیده آسمانی بود و امام این تعبیر را دارد که انقلاب معجزه قرن بود و انفجار نور بود. به گفته مقام معظم رهبری و در واقع این انقلاب از تحلیل‌های معمولی خارج است.

به نظر شما مهمترین دستاوردهای دفاعی ایران در چهل سال گذشته چیست؟

هزاران هزار احمدی روشن داریم که گمنام و بدون سر و صدا کار می‌کنندانقلاب در همه ابعاد وجودی یک انسان دستاورد داشته است، بدون غلو و بدون افراط واقعیت‌های ملموس را عرض می‌کنم چیزی که عینی و مشهود است و ما با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، فضایی و خیالی نباید حرف زد اولین دستاورد انقلاب دستاورد درونی و یک انقلاب درونی بود و اینکه ترس از جان ملت ایران بیرون رفت و ملت ایران به یک ملت شجاع تبدیل شد. شما یادتان نمی‌آید، یک پلیس بازار را می‌بست، شاید هضم این موضوع برای شما سخت باشد که الان از یک سرلشکر هم نمی‌ترسید برای سرداران و امیران احترام قائل هستید اما نمی‌ترسید.

آمریکا یک ابرقدرت است، زمانی که می‌گوید ما داریم می آییم و حمله می‌کنیم مردم از ترس تسلیم می‌شوند، وقتی می‌گوید ما حرکت کردیم تمام است! التماس می‌کنند که شلیک نکن. در داستان انرژی هسته‌ای برخی از پیام‌هایی که به ما می‌دادند مانند این بود، صبح پیام می‌دادند که عصر می زنیم، این طور پیام‌ها از منابع معتبر، رسمی و از دفتر حافظ منافع آنها اعلام می‌شد. یادتان می‌آید فرمانده معظم کل قوا در یکی از فرمایشات خود فرمودند؛ «دیگر دوران بزن دررو تمام شده است و اگر شما یکی بزنید ده تا می‌خورید»، اولین تحول و دستاورد انقلاب این بود که مردم کوچک و بزرگ دیگر از آمریکا نمی‌ترسند واقعاً کسی نمیترسد، این بزرگترین تحول بود.

در زمان رژیم پهلوی رزم آرا می‌گوید ایرانیان آفتابه نمی‌توانند بسازند. من در پالایشگاه خلیج فارس بندرعباس بودم، در ۷۰۰ هکتار زمین در آن منطقه از سال ۱۳۸۹ مهندسان ایرانی بچه‌های حزب اللهی بسیجی آمدند و ساخت این مجتمع را شروع کردند و بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان را آغاز کردند، همانطور که می‌دانید در طراحی‌های اخیر، آمریکایی‌ها روی تحریم بنزین حساب باز کرده بودند و می‌خواستند با تحریم بنزین ملت ایران را فلج کنند و باعث شورش شوند. در سال ۱۳۸۹ یعنی ۷ سال قبل، احداث این پالایشگاه آغاز شد و پس از ۷ سال توسط آقای روحانی رئیس‌جمهور محترم به بهره‌برداری رسید. در این پالایشگاه روزی ۱۲ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ تولید می‌شود و آن را از میعانات گازی تولید می‌کنند همان قطرات آبی که اگر آنها را بهره برداری نکنیم به هدر رفته و هرز می‌رود.

امروز هزاران هزار احمدی روشن داریم که گمنام و بدون سر و صدا کار می‌کنند پالایشگاه ستاره خلیج فارس علاوه بر تولید بنزین ده‌ها فرآورده دیگر هم دارد و به زودی دو فاز دیگر آن افتتاح می‌شود و روزی ۳۶ میلیون لیتر بنزین تولید خواهد شد که متخصصین و مهندسین ایرانی تولید می‌کنند، مدیر پالایشگاه ستاره خلیج فارس یک جوانی است هم سن شما و ایشان یک نخبه جهانی است و دنیا حاضر است برای آنکه همکاری او را نسبت به منافع خود جلب کند بر روی شخص او سرمایه گذاری قابل توجهی انجام دهد در حالی که او ایستاده و شبانه روزی در بندرعباس کار می‌کند، کار جهادی انجام می‌دهد و چند روز به مرخصی می‌آید. در آن آب و هوا و در آن سرزمین کار می‌کند خوب است که از این پالایشگاه و شرایط کاری آن گزارش تهیه کنید تا مردم ببینند.

یادم است که یکی از مسئولین کشور درباره توان دفاعی ایران نکته‌ای را مطرح کرده بود مقام معظم رهبری فرموده بودند که مسئولین تراز اول کشور را ببرید تا دستاوردهای موشکی کشور را ببینند، شهر موشکی را ببینند و این بیانگر نکاتی است که به مفهوم دستاوردهای انقلاب اسلامی است حالا خودکفایی گندم و مسائل کشاورزی همچنین صنعت که ما واقعاً در عرصه صنعت به دستاوردهای بزرگی دست پیدا کردیم. در صنعت نفت که در آن تحریم هستیم قطعات اولیه استخراج نفت را به ما نمی‌دادند وزیر نفت در یک جلسه صحبت می‌کرد می‌گفت بیش از ۱۰۰۰ قطعه برای استخراج نفت احتیاج داریم و همه آنها را تحریم کردند و اکثر این قطعات را مهندسان ایرانی ساخته‌اند و تحریم باعث استقلال صنعت نفت ما شده است. عضو باشگاه فضایی جهان هستیم و این حرف بدون سند نیست من پارچین رفتم دو سال قبل یک ماهواره به فضا پرتاب کردند به نظرم ماهواره‌ای به نام ماهواره فجر بود، یک هفته پس از پرتاب ماهواره من را بردند تا برای آنها سخنرانی کنم، مهندسانی که این دستاورد را به دست آورده‌اند همه جوان بودند. ما هزاران جوان مهندس متخصص داریم صدها هزار جوان و اینها رویش‌های انقلاب اسلامی است که دیده نمی‌شوند. ما یک احمدی روشن نداشتیم، واقعاً هزاران هزار احمدی روشن داریم گمنام و بدون سر و صدا کار می‌کنند یک مهندس حزب اللهی جوان به من گفت حاج آقا این ماهواره ظرف ۷۲ ساعت چند بار به دور کره زمین گشته است و از مناطقی که مدنظر ما بوده عکسبرداری کرده است و این یک کار عظیم علمی است، نه در فضای مجازی که ما بگوییم غیر واقعی و فتوشاپ است.

ایران امروز یک ایران هسته‌ای و عضو باشگاه هسته‌ای جهان است، ما امروز در فناوری نانو حرف اول را در دنیا می‌زنیم و رتبه علمی ایران در جهان شانزدهم است، اینها واقعیت‌هایی است که بعد از انقلاب و علیرغم تحریم‌های همه جانبه محقق شده است. بعد از انقلاب فشار آمریکایی روی گلوی ایرانیان بوده تا نتوانند نفس بکشند و هشت سال جنگ بحث دیگری است که مقام معظم رهبری یک جمله‌ای دارند که می‌فرمایند؛ ابتدای جنگ سیم خاردار نداشتیم.

ایران یکی از بزرگترین و پیچیده‌ترین دستگاه‌های اطلاعاتی جهان را دارددستاوردهای انقلاب اسلامی بسیار زیاد است که اگر کسی بخواهد اینها را شمارش کند باید انصاف داشته باشد، مردم ایران این دستاوردها را بدون کمک خارجی‌ها به دست آورده‌اند و امروز ایران یک کشور مستقل است، نقص و کمبود داریم ولی می‌توانیم در همه ابعاد به عنوان یک اسوه یک الگو در جهان باشیم. دستاوردهای امنیتی ایران و انقلاب را ببینید ما امروز یکی از بزرگترین و پیچیده‌ترین دستگاه‌های اطلاعاتی جهان را در اختیار داریم اشراف اطلاعاتی ما خیلی خوب است ما امروز در دنیا از نظر نفوذ کلام از کشورهای صاحب نفوذ هستیم یعنی حرف ما خریدار دارد و در معادلات جهانی وقتی می‌خواهند تصمیم بگیرند نمی‌تواند ایران را نادیده بگیرند باید حرف ایران را گوش دهند.

ایران اسلامی بعد از انقلاب در تمام عرصه‌ها و در تقابل با آمریکا آن پیروز بوده است باز هم نمونه برای شما می‌آورند در داستان بیرون کردن شاه در حفظ نظام شاهنشاهی آمریکا شکست خورد، در بحث شکست دادن انقلاب در سال‌های اول که کودتا پشت‌سر کودتا رخداد مانند کودتای نقاب، در شورش‌های قومیتی مانند کردستان و گنبد و مانند داستان پارک شهید چمران که در همه این موارد نیز آمریکایی‌ها شکست خوردند. در داستان دفاع مقدس چندین کشور با ما می‌جنگیدند آمریکایی‌ها شکست خوردند و ما یک وجب خاک را به کسی ندادیم، در تمام تقابل‌ها آمریکایی‌ها شکست خوردند در بحث رژیم صهیونیستی و تثبیت این سیستم نامشروع و خبیث و رژیم آدمکش آمریکایی‌ها شکست خوردند در بحث‌های منطقه‌ای و پیاده کردن نقشه‌های شأن در لبنان امریکایی‌ها شکست خوردند اخیراً داستان سعد حریری را ببینید، چه کسی شکست خورد، داستان سوریه، یمن، افغانستان نیز به همین شکل است، اینها موارد مشهودی است که آمریکایی‌ها در تقابل با ملت ایران شکست خوردند البته ما هزینه دادیم، شهید دادیم، جنگ و تقابل است نمی‌توانیم بدون هزینه پیروز شویم.

قدیمی‌ها گفته‌اند نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود، نمی‌توان بدون دادن هزینه به قله‌های پیشرفت دست پیدا کرد باید هزینه بپردازیم ما در تمام عرصه‌ها یکجا شکست نخورده‌ایم و در دستگیری ملوانان امریکایی در خلیج فارس دیدید که آمریکایی‌ها تحقیر شدند. آمریکایی‌ها در طول تاریخ توسط یک ملتی چنین تحقیر نشدند انقلاب ما دستاوردهای معنوی آسمانی دینی جهادی به صورت‌های مختلف داشته است آشوب‌های اخیر ۲۵ هزار کانال تلگرامی مردم تهران را دعوت به آشوب کرد و تنها چند نفر حاضر شدن بیایند و تسلیم این فضاسازی ویرانگر پیچیده شوند.

مسئولینی که در خانه‌های میلیاردی زندگی می‌کنند و در ماشین‌های چند صد میلیونی می‌نشینند انقلابی نیستند، اینها به انقلاب خیانت می‌کنندمسئولین این کشور مردمی هستند با مردم روی کار آمدند و انقلاب برای مردم است مقام معظم رهبری و امام راحل بارها فرموده به من رهبر نگویید من نوکر مردم هستم و برای مسئولین عنوانی بهتر از خادم مردم بودن نیست مردم رعیت نیستند و ارباب هستند در ادارات و وزارتخانه‌ها نباید غیر از این باشد، در جایی که کار می‌کنید اگر دیدید رئیستان غیر از این حالت است باید جلویش بایستید.

رفتار مسئولینی که در خانه‌های میلیاردی زندگی می‌کنند و در ماشین‌های چند صد میلیونی می‌نشینند انقلابی نیست، اینها به انقلاب خیانت می‌کنند انقلابی‌گری یعنی همین که جاها عوض نشود آقا فرمودند که جای جلاد و شهید عوض نشود، انقلابی‌گری یعنی مسئولین نباید زندگی اشرافی گری داشته باشند. این را باید به مردم بگوییم و بگوییم رفتار مسئولینی که در خانه‌های میلیاردی زندگی می‌کنند و در ماشین‌های چند صد میلیونی می‌نشینند انقلابی نیست، اینها به انقلاب خیانت می‌کنند. رهبری فرمودند؛ طلبه و ماشین صد میلیونی یعنی چه؟ اینها را باید به مردم بگوییم انقلاب یعنی مردم، حاکم و مسئولین نوکر هستند.

اگر سوال کنیم چه مسئولی محبوب است؟ پاسخ این است، هر مسئولی که بیشتر به مردم خدمت کند. الحمدلله مسئولین خدمتگزار بسیار داریم و متأسفانه در روزهای اخیر سیاه نمایی مد شده است. اگر ده مسئول فاسد داریم هزاران مسئول سالم در دولت، قوه قضائیه، مجلس و نیروهای مسلح داریم، عدد مسئولین فاسد با مسئولین صالح اصلاً قابل قیاس نیست. نظام هم به طور جدی به دنبال مبارزه با مسئولین فاسد است این یک واقعیت است، اما نفوذی که آقا فرمودند وجود دارد و شما به عنوان رسانه باید با مسئولین دو تابعیتی مبارزه کنید و نباید کوتاه بیایید مسئول در جمهوری اسلامی نباید دو تابعیتی باشد الان اختلافی بین وزارت اطلاعات و قوه قضائیه رسانه‌ای شده است و رسانه باید مطالبه گریکند. شما نترسید مسئولین خوب را به مردم معرفی کنید خانه‌های آنها بین مردم است و ماشین آنها مثل ماشین مردم است و زندگی خودشان و دختر و پسرش مانند مردم است اینها را معرفی کنید و مسئولین بد را هم معرفی کنید. به مردم بدون اغراق بگویید و ضد ارزش را به عنوان ضد ارزش در افکار عمومی نگهدارید تا ارزش‌ها تبدیل به ضد خودش نشود که از ویژگی‌های دوران جاهلیت است. انقلابی گری یعنی افکار سال ۵۷ حاکم باشد و آن افکار چه بود این بود که ما مردمی هستیم که با ظلم، دیکتاتوری، تبعیض، فساد، دروغ، خیانت و فریب مخالف هستیم و می‌خواهیم به وسیله اسلام، درستکاری نیکوکاری، ایثارگری و فداکاری در جامعه حاکم باشد این تفکر، تفکر سال ۵۷ است و این را باید حفظ کنیم و هنوز هم مردم هم این را می‌خواهند و غیر از این نیست، امروز نیز مطالبه مردم همین است.

به نظر شما اگر دستاوردهای انقلاب به جوان‌ها به درستی منتقل شود آیا دشمن باز هم می‌تواند آنها را فریب دهد؟

مردم ایران بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب درگیر جنگ شدند، نیروی‌های انقلابی ده سال اول انقلاب همه فکر و وجودشان جنگ بود و به چیزی به جز جنگ فکر نمی‌کردند، یعنی از سال ۶۰ تا ۷۰ و بعد از رحلت امام خمینی (ره) که دولت سازندگی روی کار آمد، به علت جنگ کشور مخروبه ای بود و در شهرها روزانه ۵ تا ۶ ساعت بیشتر برق نبود. شاید باورتان نشود بنزین سهمیه بندی و مردم تحت فشار بودند، اما چون انقلاب را دوست داشتند ایستاده بودند.

بعد از دوران دفاع مقدس مسئولین به دو بخش تقسیم شدند اما هر دو بخش آن‌ها به نوعی از مردم غافل شدند، یک عده‌ای مشغول کار کردن شدند و شبانه روز برای انقلاب می‌دویدند، چه در دولت و چه غیر از دولت، حتی از زن و بچه خود غافل شدند یعنی می‌بینیم یک مسئول حزب اللهی انقلابی پسرش افکار غیر انقلابی پیدا کرده است نه ضد انقلابی، چرا؟ چون این پدر اصلاً وقت نکرده است که با پسرش حرف بزند و مانند بولدوزر کار می‌کند، متأسفانه موارد را داشتیم که گاهی اوقات فرزندان برخی از مسئولین خوب ما دچار انحرافاتی شدند. کار بسیار بود و عده‌ای مشغول کار بودند عده‌ای هم راهشان عوض شد و افتادند دنبال جمع‌آوری غنایم و کم‌کم روحیه اشرافی‌گری پیدا کردند و روحیه رانت‌خواری و رفاه طلبی پیدا کردند.

مسئولین ما دودسته شدند و هر دو طرف به یک معنا به نوعی از انتقال فرهنگ انقلابی به نسل جوان غفلت و کوتاهی کردند حالا یکی از آنها قاصر بود و یک عده‌ای هم مقصر بودند در واقع آنهایی که فقط دنبال کار بودن قاصر بودند و آنهایی که دنبال زد و بند مالی و فساد و جمع‌آوری غنایم بودند آنها مقصرند، اما در مجموع مسئولین هم قاصر و هم مقصر هستند. ما ننشستیم و با جوان‌ها صمیمانه حرف بزنیم، تنها آمدیم سخنرانی کرده‌ایم و رفتیم. این شیوه که می‌بینیم ارتباطات با مردم نیست و برخی فقط نمایشی با مردم ارتباط دارند و می‌خواهند دهن‌ها را ببندند.

مسئولان از مردم فاصله گرفته‌اند؛ دلیل مشکلات کشور بین مسئولین است مسئولان باید در بین مردم باشند، به تازگی کار خوبی که شده دارند نرده‌های حفاظتی میان مردم و مسئولان در نماز جمعه‌ها را برمی‌دارند، این یعنی چی که ما مسئولان از مردم فاصله گرفته‌ایم هر دو گروه از مردم فاصله گرفتند. آقای ضرغامی چند وقت پیش موضوعی را مطرح کردند که در زمان ریاست در سازمان صدا وسیما دسترسی به رئیس جمهور نداشته و این حرف در مورد دیگران هم احتمالاً صادق است. یک کارگر ساده و کارمند ساده فرمانده سپاه را ببیند یا رئیس یک اداره را ببیند آیا می‌تواند یک قاضی را ببینند و یا باید از هفت خان رستم رد شود.

من یادم است مقام معظم رهبری حدود ۱۵ سال پیش ایراد گرفتند که چرا مسئولین اتاق‌هایشان طبقه بالا است اصلاً طوری اتاق‌ها را ساخته‌اند که مسئولین را بالا نشان دهند مسئولین باید در طبقه پایین باشند، در حالی که آن دنج ترین جای ساختمان اتاق رئیس شده است که از شش اتاق مانده به اتاق رئیس دیوان وجود دارد و مسئول دفتر وجود دارد و مردم نمی‌توانند از این گیت ها رد شوند، اینها افکار غیر انقلابی و روحیات غیر انقلابی است. باید رسانه‌ها خوب و بد را به مردم بگویند و بگویند فلان مسئول مردم با او راحت ارتباط برقرار می‌کنند. در بسیاری از شهرها مردمی که کار دارند و می‌بینند که وقت گرفتن برای ملاقات سخت است به نماز جماعت می آیند تا بتوانند مسئولین را ببینند در مسجدها و یا اداره‌ها در حالی که برخی از مسئولین ما سالی به ۱۲ ماه یک بار هم به نماز جماعت نمی‌روند، در مساجد و یا در اداره‌های خودشان راه ترددشان با راه تردد عمومی مردم فرق می‌کند یعنی ماشین می‌آید در زیر زمین کنار آسانسور و سوار آسانسور می‌شود، آسانسور در اتاق کارش باز می‌شود و از همانجا هم بر می‌گردد و اصلاً مردم و مراجعه کننده را نمی بیند، ما از مردم فاصله گرفته‌ایم، خوب و بد مان فاصله گرفته‌ایم. دقت کنید که چه می گویمخوب و بد ما از مردم فاصله گرفتند، ما باید بین مردم برویم در نماز جماعت در هیئت‌های مذهبی در پارک‌ها، باید برویم در بازار میوه و تره بار و مردم ببینند که مسئولان آمده‌اند و خودشان میوه می‌خرند و به مطب دکتر می‌روند، خودش با زن و بچه اش به سینما و پارک می‌رود ما باید این را درست کنیم مشکلات کشور در بین مسئولین است در بین مردم نیست.
در فرآیندی که مقام معظم رهبری تعریف کرده‌اند، هدف ملت ایران ساخت تمدن نوین اسلامی است و این هدف نهایی از انقلاب است. رسیدن به تمدن نوین اسلامی چهار مرحله دارد، مرحله اول آن پیروزی انقلاب اسلامی بود که پشت سر گذاشته‌ایم مرحله دوم آن تثبیت نظام و استقرار نظام اسلامی بوده که تمام شده است یعنی مهندسی نظام، قانون اساسی، شورای نگهبان و ارکان نظام محقق شده است. مرحله سوم تحقق دولت اسلامی است و مرحله چهارم تحقق جامعه اسلامی است. اما در تحقق دولت اسلامی گیر کرده‌ایم چرا؟ ما نتوانستیم دولت اسلامی را محقق کنیم و این صحبت‌های امام خامنه ای است که در رسانه‌ها هم منتشر شده است. آیا این عدم توفیق ما به خاطر نداشتن قانون، تئوری، نقشه راه، سیاست‌های کلی بوده است؟ خیر همه این چیزها را داشته‌ایم، سیاست‌های کلی، قانون خوب، آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها روش‌ها را داشته‌ایم و همه خوب بوده است، پس کجای کار مشکل دارد؟ پاسخ این است، رفتار و عملکرد مسئولین مشکل دارد، کادر مورد نیاز تحقق دولت اسلامی که در تراز انقلاب باشد به اندازه کافی و لازم نداریم، کادرسازی نکرده‌ایم و لذا ممکن است این سوال مطرح شود که پیشرفت و آینده انقلاب منوط به کادرسازی است.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان نظامی داخلی و خارجی راهبرد استفاده از قدرت نظامی علیه ایران از توان دشمن خارج شده است، در هر کجا هم که از این راهبرد استفاده کرده‌اند مانند سوریه و لبنان شکست خورده‌اند، بنابراین دشمنان وارد حوزه‌های دیگری مانند سیاه نمایی دستاوردهای انقلاب و تهاجم فرهنگی شده‌اند، به نظر شما مسئولین در این جنگ نوین چه کاری باید انجام دهند؟

دشمن زمانی که موفق نشد در فضای حقیقی به آرزوهایش دست پیدا کند، تلاش کرد با استفاده از فضای مجازی همان آرزو ها را در ذهن، روح و قلب مردم به دست آورد

یکی از بزرگترین نعمت‌هایی که خدا به ملت ایران داده است، نعمت وجود امام خامنه‌ای است، ایشان کلماتی در رابطه با فضای مجازی دارند و شما بروید و در اینترنت جستجو کنید ببینید مقام معظم رهبری این مسائل را چند سال قبل، پیش بینی کرده‌اند. در زمان آقای احمدی‌نژاد شورای عالی فضای مجازی تشکیل شد، حدود ۱۰ سال پیش بروید و ببینید که این شورا چقدر به وظایف خود عمل کرده است، رهبری می‌فرمایند؛ اهمیت فضای مجازی از نظر مسئولیت با دیگر فضاها قابل قیاس نیست، توجه کنید این نکته مهمی است. دشمن زمانی که در فضای حقیقی موفق نشد به آرزوهایش دست پیدا کند، تلاش دارد همان آرزوها را در فضای ذهنی و روح و قلب مردم به دست آورد، یعنی اگر نتوانست فضای بیرونی را تصرف کند، می‌خواهد ذهن، روح و خیال مردم را با استفاده از فضای مجازی تصرف کند.

وقتی که گروه‌های ضد انقلاب را فهرست می‌کنیم می‌بینیم حدود ۳۰ جریان ضد ارزشی و ضد مردمی در این کشور کار می‌کنندسه نوع قدرت وجود دارد؛ قدرت نرم، قدرت نیمه سخت و قدرت سخت، دشمن می‌خواهد از طریق قدرت نرم بر مردم تسلط پیدا کند، قدرت نرم از قدرت نیمه سخت و سخت انرژی، کاربرد و اثر بیشتری دارد و لذا امروزه همه از قدرت نرم شروع می‌کنند، قدرت نرم یعنی شما صاحب یک توانی باشید و یک سرمایه اجتماعی را در اختیار بگیرید. امام خمینی (ره) صاحب قدرت نرم بود که توانست شاه را از کشور بیرون کند، امام با ترور و انفجار موافق نبود ایشان بر افکار و دل‌ها حکومت می‌کرد. این مسئله را آمریکایی‌ها بعد از ۴۰ سال فهمیدند که چنین انرژی و قدرت وجود دارد، به همین دلیل با فریب، مکر و حیله می‌خواهند صاحب یک قدرت نرم شوند از همان راهی که امام موفق به سرنگونی رژیم شاه شد از همان راه آمریکایی‌ها می‌خواهند موجب سرنگونی نظام جمهوری اسلامی شوند و درست همان نقش را کشیدند، حتی طراحی‌هایی برای بهمن ماه سال گذشته داشتند و می‌خواستند آن نقشه را پیاده کنند. در فضای مجازی طراحی‌های آنها این را نشان می‌دهد، یعنی می‌خواهند سرمایه‌های اجتماعی نظام جمهوری اسلامی را از آن بگیرند. باید به این جمله خوب دقت کنید؛ شکست و پیروزی بیرونی، میوه شکست و پیروزی درونی است. انسان وقتی که در درون خود ناامید و شکست خورده باشد، قطعاً در جامعه و عملکرد نیز یک انسان شکست خورده خواهد بود، نمی‌شود در درون یک انسان افسرده باشیم اما بیرون یک انسان با نشاط و سرحال باشیم. آمریکایی‌ها به درون ملت ایران توجه کرده و ما را تحقیر می‌کنند و با سیاه‌نمایی به دنبال نادیده گرفتن دستاوردهای انقلاب هستند.

شما می‌بینید چگونه با استفاده از انواع رسانه‌ها، رژیم گذشته را تطهیر و زیبا جلوه می‌دهند، همه تلاش آنها برای این است که نظام اسلامی را شکست خورده، معرفی کنند. وقتی که گروه‌های ضد انقلاب را فهرست می‌کنیم می‌بینیم حدود ۳۰ جریان ضد ارزشی و ضد مردمی در این کشور کار می‌کنند. این گروه‌ها در اقدام و عملکرد متحد هستند، وحدت دارند و کار به جایی رسیده که منافقین با سلطنت‌طلب‌ها، صهیونیست‌ها با آل سعود، وهابی‌ها و بهایی‌ها یکی شده‌اند در حالی که وقتی کنار هم بنشینند هیچ تناسبی با هم ندارند.

اگر به تدابیر رهبر معظم انقلاب در فضای مجازی عمل می‌کردیم شاید شاهد چنین اتفاقاتی ناخوشایندی نبودیم. رسانه‌ها باید در این خصوص گفتمان سازی کنند. رهبری معظم انقلاب «مظلوم مقتدر» هستند، اندیشه‌های ایشان را چه کسی باید تبدیل به گفتمان کند؟ روحانیون، رسانه‌ها و سایر دستگاه‌ها وظیفه داریم مطالبی که رهبر انقلاب می‌فرمایند را تبدیل به گفتمان کنیم، به عنوان مثال اقتصاد مقاومتی باید تبدیل به یک گفتمان و یک مطالبه عمومی شود. راه نجات ملت ایران اقتصاد مقاومتی است، هیچ راه دیگری ما نداریم. اقتصاد مقاومتی یک نسخه است که عقل تجربه و خرد بر آن مهر صحت زده است. ما از مسئولین تحقق اقتصاد مقاومتی را بخواهیم، مگر یکی از مشکلات کشور بیکاری نیست؟ با اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال و مشکلاتش حل می‌شود. مگر یکی از مشکلات کشور ما اسراف نیست؟ اصلاح الگوی مصرف در اقتصاد مقاومتی صورت می‌گیرد. در فضای مجازی به دلیل بی توجهی به فرمایشات رهبر عزیزمان دچار خسران شدیم، راهکار هم، همان تدابیر مقام معظم رهبری است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 471555 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟